Elektriauto, millel pole rivaale

30. september 2014, 10:45
Rimac Concept One ja elektriauto looja Mate Rimac.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20140930/VARIA/140939986/AR/0/AR-140939986.jpg

Elektriautod tunduvad oma loomult olevat ehk pisut igavad ja tagasihoidlikud, kuid horvaatlaste loodud n-ö superelajas murrab nendest raamidest välja ning rebib end võimsuselt ja kiiruselt automaailma tippu.

Rimac Concept One on maailma kiireim elektriauto, millel pole enda kategoorias seni konkurente. Tegemist on esimese tõelise elektrisuperautoga, selle võimsus on üle 1000 hobujõu ning tippkiirus üle 300 kilomeetri tunnis. Veel omapärasem on see, et auto tuleb Horvaatiast, kus autotööstuse ajalugu puudub. Rimaci loojaks on 26aastane Mate Rimac.

Entusiastid on superautot nimetanud ka elektri-Bugattiks ning selle hind on miljon dollarit, kuid Mate Rimaci sõnul ei looda nad elektriautoga maailma päästa ning ettevõtte põhieesmärgiks ei ole kasum.

Miks otsustasite luua superelektriauto? Minu kirg autode – eriti superautode vastu – algas juba väga varajases nooruses. Juba väiksest peale tahtsin ehitada oma autot.

Elektroonika on alati mu teine kirg olnud, kuid otsus ehitada elektrisuperauto tulenes eelkõige sellest, et minu arvates on elektrimootoriga sõidukid palju parema sooritusega. Idee oli luua erakordne superauto unikaalse jõuülekandega. Võime kontrollida igat ratast eraldi ning seda mõlemas suunas on suur eelis võrreldes traditsiooniliste sportautodega. Meil pole vaja käiguvahetust või sidurit, kuna reaktsiooniaeg on silmapilkne. Selleks, et saavutada väike raskuskese, on auto akud põhja sees koos kõikide teiste tõukejõu komponentidega.

Ma tahtsin luua auto, mida polnud varem loodud ja mis ühendaks kõiki eeliseid. Ma usun endiselt, et elektrimootor on palju parem võrreldes sisepõlemismootoriga ja seda kõigis aspektides, eriti sportautodel. Miinus on kindlasti energiasalvestamine, aga kui ei pea autot odavaks tegema, on selle probleemiga palju lihtsam toime tulla.

Mis on Teie auto eelis Tesla ees? Ma austan ja imetlen Elon Muski. Tesla Motori ambitsioon on saada suurtootjaks, kes valmistab üle 100 000 sõiduki aastas. Meil sellist ambitsiooni pole ja me ei pea ennast Tesla konkurendiks. Pigem tuleb meie edu kasuks Teslale ja vastupidi.

Elektriautodele kuulub maailma autoturust alla 1%, seetõttu pole seal konkurentsiks palju ruumi. Me mõlemad Teslaga näitame, et elektriautod võivad olla midagi palju enamat, kui enamik inimesed arvab – põnevad, kiired, praktilised ja ilusad.

Concept One on oma erilise jõuülekandega loodud olema parim superelektriauto. Tesla autod on suurepärased ja unikaalsed omal moel.

Milline on elektriautode tulevik? Ma ei usu, et järgmise 15 aasta jooksul eriti midagi muutuks, kuna bensiini ja diisliga sõitvad autod jäävad peamisteks liiklusvahenditeks. Elektriautod on pikaajaline lahendus ja seda eriti isesõitvate autode näol. Selleks, et elektriautod võtaksid turu üle, kulub aastakümneid. Põhjus selleks on väga lihtne – autotööstus on väga aeglane uusi tehnoloogiaid kasutusele võtma ja seetõttu avaneb ka uks meiesugustele uutele innovaatilistele firmadele palju aeglasemalt. Kuna uks avaneb aeglaselt, on ka uued tehnoloogiad praegu kallid ja veel arenemisjärgus, näiteks aku sõiduulatus.

Kas Te ei karda, et uued tehnoloogiad, näiteks vesinik, jõuavad turu enne elektriautode buumi vallutada? Vesinikautod on oma olemuselt elektriautod, mis kasutavad vesinikku, tootmaks elektrienergiat, mida on vaja auto liikuma saamiseks. Vesiniku tootmiseks on vaja kasutada suurt kogust energiat. Otse elektri kasutamine on palju efektiivsem ja mida paremaks akud saavad, seda vähem mõistlikud on ka vesinikautod.

Miks peaksid inimesed eelistama elektriautosid sisepõlemismootoriga autodele? Me ei loonud oma elektriautot selleks, et päästa maailma. Elektrimootori kasutamine annab autodele palju suurema jõudluse. Keskkonnasäästlikkus on lihtsalt tore kõrvalnähtus.

Mis on Teie plaanid järgmiseks 5–10 aastaks? Eesmärk on nihutada tehnoloogia piire veel kaugemale ja avastada uusi võimalusi, mis muudaksid autod veel põnevamaks, kiiremaks ja targemaks. Me töötame pidevalt uute tehnoloogiate kallal ja arendame juba ka järgmist mudelit. Oleme teinud ka plaane, et toota autosid suurema turu jaoks, kuid need oleksid samuti superautod ja kuuluksid sportautode valdkonda, seega ärge meilt pereautosid oodake.

Kui võrrelda sihtgruppi ja tootmismahte, siis on Pagani ja Koenigsegg meie praegusele ärimudelile kõige sarnasemad. Aga on üks erinevus – me oleme tehnoloogiafirma, kelle tootmine ning uuringu- ja arendustegevus on majasisesed. Uuringu- ja arendustegevuse osakond on meil suurem kui kõik tootmisüksused kokku.

Me usume samuti, et vaid pühendumusega saab luua paremaid ja kvaliteetsemaid autosid.

Härrad Horacio Pagani ja Christian Van Koenigsegg on mulle olnud suureks inspiratsiooniks. Ma vaatan neile alt üles, lootuses äratada oma unistus ellu samamoodi, nagu nemad seda tegid.

Kus näete end kümne aasta pärast? Üks minu isiklikke eesmärke on luua Horvaatias võimalikult palju kõrgtehnoloogilisi töökohti. Meie põhieesmärgiks ei ole kasum, vaid me tahame luua huvitavaid tooteid ning rajada Horvaatiasse kõrgtehnoloogiline autotööstus.

***

MIS ON MIS

Rimac Concept One

Ettevõte alustas 2009. aastal Mate Rimaci garaažist. Praeguseks on ehitatud neli autot ning ehitusjärgus on viies. Kaks autot on ostnud Lähis-Ida naftamiljardärid.
Mate Rimac on juba lapsest saati olnud suur Nikola Tesla fänn ning mitmeid Tesla leiutisi on kasutatud ka Concept One'i väljatöötamisel.

Auto omadused

4 mootorit.
Võimsus: 1088 hobujõudu.
Kiirendus 0–100 km/h: 2,8 sekundit.
Tippkiirus: 305 km/h.
Sõiduulatus: 600 km.
Hind: 980 000 dollarit.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. September 2014, 10:45
Otsi:

Ava täpsem otsing