Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

ÄP: Eurokõnelustel tõmbab Eesti endal naha üle kõrvade

26. märts 2001, 08:20

Euroopa Liitu astumisel ähvardab Eestit uute autode kallinemine keskeltläbi 10 000 krooni võrra. See ootab meid ees tänu hindade nn ühtlustamisele rikkamate riikide järgi ja autode impordi piiramisele Jaapanist, USAst ning teistest mitte-EL riikidest.

Uute autode kallinemine on järjekordne vastuargument Euroopa Liiduga ühinemise kasulikkusele. Kui euroliitumist kavandavad läbirääkijad libisevad hinnatemaatikast üle, siis oleme ise endal naha üle kõrvade tõmmanud, kirjtuab Äripäev tänases juhtkirjas.

Järgneb väljavõte juhtkirjast.

Sisulise vabaturumajandusega Eestile ei sobi groteskne 'vabaturumajandus' Euroliidu moodi. Sõnade tähenduse järgi ei selgu, mis sealsel turul üleüldse vaba on. Odavamaid Jaapani autosid saaks Eesti oma impordikvoodi järgi sisse tuua ca 750 tükki aastas, kuid isegi praegu ostetakse neid tunduvalt rohkem. Rääkimata tulevikust, mil uute autode ostmine prognooside järgi kolmekordistub.

Euroliit ei luba uute autode hinnaerinevusi rohkem kui 12%. Sellega kaitstakse eelkõige oma tootjate huve, kuid ei arvestata liikmesriikide elatustaset. Eesti elatustaseme erinevus pole mitte 12%, vaid umbes kolm korda. Näiteks kulub sakslasel uue auto ostmiseks poole aasta keskmine palk, eestlasel tuleb aga selleks 3,4 aastat koguda.

Hämmeldust tekitab hindade ühtlustamine rikkamate riikide järgi, ent näiteks tööjõuturgu samad riigid avada ei kavatse. Selleks tahavad rikkamad riigid 7aastast üleminekuperioodi. Häbi!

Praegu ostetakse Eestis 11 000 uut autot aastas, seega tuleks meil ELile peale maksta 110 mln krooni ilma suurema teenistuse võimaluseta. Kust otsida liitumise kasu, härrad eurokraadid? Kui meie rahakott saab ühele 'põsele' nätaka, siis pöörame vaguralt ette teise?

EL on meie autoomanikku siiani ahistanud bensiiniaktsiisi tõstmise näol. Praegune 3.50 liitrilt liitu ei rahulda, ees on edasised tõusud. Kui kvootide süsteemi veelgi täiustatakse, siis kes teab, kaugel need autoostuloadki on.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing