Esmaspäev 16. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Vene väljaanne hindab vene kapitali osakaalu Eestis

30. august 2001, 12:09

Vene võrguväljaandes Rusenergy.com ilmus pikem artikkel vene kapitali kohalolekust Balti riikides.

Erinevalt Lätist ja Leedust tegutseb vene kapital Eestis varjatult, kuid ikkagi edukalt, kirjutab väljaanne.

Rusenery kirjutab, et levinud on arvamus, et vene kapitali osalus nii tähtsas majandusharus nagu transiit on ebasoovitav, sest on olemas risk sattuda Venemaa huvide kontrolli alla. Sellega seoses pole Eesti ärimeestel kombeks afi?eerida koostööd vene ärimeestega Eestis.

Akadeemik Mihhail Bron?tein: 'On ilmne, et vene kapital osaleb Eesti transiidis, kuid aktsionäride osalust hinnata pole lihtne.' Eesti Välisinvesteeringute Agentuuri spetsialisti Anu Varviku sõnul osaleb vene kapital kohalikus naftatransiidis, kuid ei soovi valguse kätte sattuda ning selle mahtu kokku arvata on üsna raske.

Üheski kohalikus suures naftatrasiidiga tegelevas kompaniis ametlikult venelastele kontrollpaketti ei kuulu. Suurimat operaatorit Pakterminali nimetatakse Eesti-Hollandi, suuruselt teist - E.O.S. USA-Hollandi firmaks. Väiksemad kompaniid eelistavad püsida varjus ja mitte avalikustada kapitali päritolu.

Aegajalt ilmuvad kohalikes massiteabevahendites materjalid, mis otsivad Eesti transiidikuningate sidemeid vene ärimeestega. Näiteks on korduvalt mainitud, et suure osa Pakterminali aktsionäridest moodustavad vene naftamagnaadid.
Taoliste avalduste jaoks on materjali küllalt. Läbi Eesti kulgev vene naftatransiit ei suureneks nii kiiresti ilma mõlema osapoole huvita.
Pakterminali ühe juhi Raivo Vare sõnul on kompanii edukuse üheks võtmeks naftatoodete vedu nn süstikrongidega. Transiiti organiseeriv St Peterburgi kompanii LinkOil asutati Oktjabrski raudtee ja Pakterminali enda poolt. Mõni aasta tagasi lootsid vedajad poolte kogu Eesti Raudtee vedude organiseerimise endale haarata, kuid plaanid jäid realiseerimata.

Ainus kompanii, mis avalikult teavitab oma sidemetest vene äriga on Onako Eesti. See on vene kontserni Onako tütarfirma, mis kuulub Tjumeni naftakompaniile. Onako Eesti tegutseb 1998.aastast. 2000.a. veeti läbi Eesti üle 1 miljoni tonni toornaftat. Selle aasta esimese poole näitajad ületavad eelmise aasta omi 36%. Kompanii plaanides on igal aastal suurendada mahtusid 25%. Oma mahuteid firma ei oma ja kasutab kohaliku operaatori Eurodeki teenuseid. Viimase peapartner on vene LUKoil.

Nähtav on ka vene ärimeeste side kohaliku kontserni Transiidikeskusega, mis ühendab mitut operaatorit, mis on orienteeritud erinevate kaubaliikide vedudele. Sinna kuulub ka Pakterminal. Näiteks AS DBT omanikeringi kuulub Rustam Aksjonenko - vene transpordiministri vennapoeg. Vene ärimeestele kuulub pressi andmetel pool selle firma aktsiatest.

Vene kapital on ka teises Transiidikeskuse struktuuriühikus - AS Transglobe"s. Selle vene partnerite hulka kuulub Venemaa kodanik Vladimir Leme?ev, kel on sidemed Togliatti tehasega. Just need Transiidikeskuse tihedad sidemed vene äriringkondadega tegid valvsaks Eesti valitsuse raudtee erastamise juures spetsiaalselt selleks loodud kontserni RER puhul, kuhu ühinesid kõik mõjukamad Eesti ärimehed. Teiste hulgas ka üks Transiidikeskuse omanikest Aadu Luukas.

Pärast seda, kui konkursi võitnud kompanii BRS sai pankadelt äraütlevad vastused Eesti raudtee ostmiseks, räägiti Eestis avalikult, et vene kapital võiks perspektiivis kohal olla. Eesti Tuleviku-uuringute instituudi juht Erik Terk arvab, et täiesti võimalik on lääne, kohalikul ja vene kapitalil põhineva konsortsiumi loomine. Eesti transpordiministri Toivo Jürgensoni arvates ei tohiks vene kapital domineerida ja jutt ei saa olla aktsiate kontrollpaketist.

<#Rusenergy.com=http://www.rusenergy.com/companies/a29082001.htm>

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing