Reede 24. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

10 rängemat majanduslanguse ajal tehtavat innovatsiooniviga

16. jaanuar 2008, 11:14

Kas ka innovatsioon on üks valdkondadest,
mille arvelt majanduslanguse ajal vähenevaid kasumeid tasakaalustada?
Võrguajakirja Businessweek kolumnisti Bruce Nussbaumi arvates on see kõige
hullem asi, mida teha saab.

Ta toob välja kümme suurimat viga, mida ühe ettevõtte tegevjuht langusperioodi ajal teha saab. Kõik need aeglustavad innovatsiooni. Selleta ei aja tänapäeval läbi enam peaaegu ükski ettevõte, kui just pole plaanis konkurente põrmustada üliodavate toodetega (pidage meeles Indias eelmisel nädalal välja lastud 30 000-kroonist autot). Innovatsioon toob kaasa paremad tulemused, ettevõte kasvab ning aktsiahind tõuseb.

Siin on kümme suurimat majanduslanguse ajal tehtavat viga, mis kahjustavad innovatsiooni:

1. Vallanda andekad inimesed. Andekad inimesed tahavad enamasti rohkem palka, seega on nende vallandamine lihtne meetod kiireks kokkuhoiuks. Selline kokkuhoid lõppeb ettevõtetele reeglina halvasti. Andekad inimesed on esimene asi, ilma kelleta innovaatilisuse poole pürgiv ettevõtte kuidagi hakkama ei saa.

2. Hoia tehnoloogia pealt kokku. Xerox ja teised tehnoloogiaettevõtted on juba teada andnud, et nende klientidest ettevõtted kärbivad tehnoloogiainvesteeringuid. Eelkõige teevad seda pangad. Maailmas saab aga võrgusuhtlus järjest olulisemaks. Ka ettevõtted ei tohiks oma klientidest kaugeneda, vaid peaksid leidma viise nendeni jõudmiseks ja nendega suhtlemiseks. See tähendab, et IT-arendusele tuleb tublisti panustada.

3. Vähenda riske. Innovatsioon tähendab, et tuleb riskida ning läbikukkumistega toime tulla. Majanduslanguse ajal püüavad paljud firmajuhid olla konservatiivsemad ja riskantsel ajal riskidest hoiduda. Sellele instinktile tuleb vastu võidelda.

4. Lõpeta uute toodete arendamine. Rasketel aegadel hoitakse sageli kokku uute toodete ja teenuste pealt. See võib aga ettevõttele kabelimatsu anda, kui saabub taas kasvuperiood ning neil pole tarbijate meelitamiseks midagi uut turule paisata.

5. Asenda kasvule orienteeritud tegevjuhid säästlike tegevjuhtidega. Läbimüügi ja kasumite äkiline vähenemine sunnib ettevõtte juhatust otsima kogenud kokkuhoidjatest tegevjuhte. Juhatused peaksid aga meeles pidama, et enamik langusperioode kestab sageli vaid kaks-kolm kvartalit ning pole tavaliselt väga järsud. Koonerdavad tegevjuhid ei oska panustada ettevõtte kasvule, kui head ajad tagasi tulevad.

6. Tõmba globaalselt tagasi. Laienemine on kallis ning uute turgude arvelt püütakse sageli kokku hoida. See on suur viga. Uued turud on uue läbimüügi, ärimudelite ja talentide allikad.

7. Asenda innovatsioon võtmestrateegiana kokkuhoiuga. Kaitsepositsiooni sisse võttes loobuvad tippjuhid innovatsioonist ettevõtte peaeesmärkide hulgas ning asendavad selle süsteemijuhtimise ja kokkuhoiuga. Seda strateegiat hakkab järgima kogu ettevõte. Aga – sellelt on äärmiselt raske tagasi pöörduda, kui saabuvad uued kasvuajad.

8. Muuda saavutuste hindamise süsteemi. Et raha ja kulutusi kokku hoida, hindavad juhid kõrgemini töötajaid, kes uute riskantsete projektide asemel pakuvad välja vanade kindlate eesmärkidega säästlikke projekte. Järgneb üldine riski vältiv käitumine. Ka sellisest seisust on raske tagasiteed leida.

9. Koostöö asemel pane maksma hierarhia. Äkiline langus läbimüügis ja kasumites tekitab ettevõtetes sageli paanika ja soovi kiiresti midagi languse peatamiseks ära teha. Vajadus teha kiireid otsuseid viib tagasi käsu-ja-kontrolli juhtimissüsteemile. Nii võib väga kergesti lahti saada noortest ja andekatest töötajatest, kes ei nõustu lihtsalt töötama sellise juhtimisstiiliga. Varem avatud ja koostöövalmis ettevõtte areng peatub.

10. Pöördu tagasi oma kindlusesse. Väliste konsultatsioonide arvelt säästmine on jälle üks kiire viis raha kokkuhoiuks. Samas on välised innovatsiooni- ja disainikonsultandid üks võtmemeetodeid ärikultuuri muutuste toomiseks. Nemad teavad, mida teevad arenemiseks ettevõtted üle kogu maailma. Sellest informatsioonist ilmajäämine võib mõjutada ettevõtte globaalset konkurentsipositsiooni.

Võitjad tulevad alati langusperioodidest puhtalt välja ning põrmustavad seejärel konkurendid, pakkudes klientidele midagi uut ja enneolematut. Eelmise USA majanduse langusperioodi ajal töötas Apple iTunes’i ja iPod’i kallal ning pöördus kasvuperioodi tagasi raketina, hävitades konkurendid. Apple ei teinud ühtegi kümnest suurimast innovatsiooniveast. Ka Sinu ettevõte ei tohiks neid teha.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. January 2008, 12:28
Otsi:

Ava täpsem otsing