Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parts pakub kompromissi

    Majandusminister Juhan Parts arutas eile Helsingis Soome kolleegiga võimalikku kompromissi patiseisu lõpetamiseks, kus regionaalse LNG terminali tulevane asukoht on ikka alles lahtine.

    Partsi ettepanek on lüüa investeering kaheks - teha väiksem terminal nii Eestisse kui ka Soome, lükata Eesti ja Soome vahelise gaasitoru Balticconnector ehitamine umbes viie aasta võrra edasi ning tarnida vajaduse tekkides gaasi kahe riigi vahel esialgu väiksemate alustega, kirjutab Kauppalehti.
    "Kui projektiga tõesti tahetakse edasi liikuda, tuleb vaadata mudeleid, millega projekti omanikud võiksid nõus olla. Kompromiss peab olema selline, et ka ettevõtted seda toetaksid," ütles Parts, kes leiab, et hanke pooleks jagamine oleks selline lahendus.
    Regionaalse LNG-terminali hinnaks on rehkendatud 500-600 miljonit eurot, millest lõviosa kataks Euroopa Liit. Gaasitoru maksumus oleks ca 100 miljonit eurot, kirjutab Kauppalehti.
    "Kui investeering tehakse alguses ilma gaasitoruta, võivad kulud (kahe terminali korral) olla isegi väiksemad kui esialgses kavas," ütles Parts. "Toru ehitatakse hiljem."
    Parts tuletas meelde, et lisaks terminali asukohale on küsimus konkurentsivõimelise gaasituru tekkest Läänemere regioonis.
    Soome ja Eesti on terminali asukoha üle juba pikalt vaielnud ning suutmata omavahel kokku leppida, anti asi läinud kevadel Euroopa Komisjoni otsustada. Sügiseks ei olnud komisjonist kuulda aga ei kippu ega kõppu ning nagu kirjutab Kauppalehti ja nagu on öeldud ka Äripäevale, ei olnud komisjonil tegelikult tahtmist vahekohtunikuks olla. Parem, kui riigid ise omavahel kokku lepivad.
    Mida kiiremini terminal valmib, seda kiiremini lõpeb sõltumine ühest tarnijast, Gazpromist. Terminali on vaja ka Läänemere laevaliikluse jaoks - 2015. a jõustuv väävlidirektiiv suurendab nõudlust gaasimootoriga aluste järele. Ning kiirustama sunnib ka see, et ELi abi taotlus tuleb esitada sel aastal.
    Soome seisukoht on, et majanduslikult mõttekam on terminal ehitada Soome, Inkoosse. Eesti ajavat poliitilistel põhjustel sellisele lahendusele vastu.
    Parts nii must-valge seletusega ei nõustu. Konkureerivate pakkumiste taga - Eestist Muuga ja Paldiski - on konkreetsed ettevõtted ja asju tuleb kaaluda eelkõige majanduslikel alustel.
    "Poliitilisel tasemel on võimatu öelda, et üks projekt on parim," ütles Parts. "See ongi otsustamise nii raskeks teinud."
    Eesti eesmärk on suunata konkureerivate projektide arendajad tihedamale koostööle, sest nii on kõige tõenäolisem LNG terminali vaidluses kompromissi leidmine, kommenteeris teemat täna Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
    Mõlemad riigid on praegu selgelt huvitatud LNG-le ligipääsu saamisest ja ministeerium on valmis kaaluma lahendust, et ühe projektiga (nt ühendettevõtte poolt) luuakse LNG hoiustamise ja gaasistamise võimalused nii Eestisse kõiki Baltimaid teenindama kui Soome.  Kahte kohta LNG vastuvõtmise tehnilise võimekuse rajamine maandaks palju paremini nii tehnilise varustuskindluse kui operaatori sõltumatuse riski, võrreldes ühe suure regionaalse terminali rajamisega. 
    Balticconnector jääb vaieldamatult tähtsaks projektiks regionaalse gaasituru liberaliseerimisel.  Kuid merealune toru Balticconnector on mõeldud gaasilisel kujul maagaasi transportimiseks ja veeldatud kujul gaasi (LNG) transport riikide vahel on võimalik ka oluliselt odavamalt laevaga. Investeering Balticconnectori veealuse osa rajamiseks on hinnanguliselt 4-5 korda suurem sobiva laeva maksumusest. 
    Balticconnectori ehitus tuleks paratamatult kinni maksta gaas tarbijatel põhivõrgu tariifi kaudu, samas kui laev võiks kommertstegevusega ennast ise ära majandada. Laeva soetamine regionaalse LNG projekti raames annaks võimaluse tugevaks sünergia kõigi piirkonna LNG terminalidega.  Seega ei eelda kogu regioonile LNG kättesaadavaks muutmine Balticconnectorit, märkis ministeerium oma kommentaaris.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.