Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuseturgu ähvardab monopol

    Eesti kütusemüüjad leiavad, et Mažeikiai naftarafineerimistehase pikaajaline sulgemine võib kaasa tuua turu muutusi, sealhulgas hinnasurve.

    Püsib oht, et Mažeikiai tarnete peatumisel Eestisse võib hulgiturul tekkida monopol.
    Kütusetootja Orlen teatas, et kaalub aasta lõpus sulgeda Leedus asuva Mažeikiai rafineerimistehase. Põhja-Leedus asuv riigi üks suuremaid tööstusi on olnud mitu aastat järjest kahjumis. Ettevõte on juba suure osa tehase väärtuses maha kandnud.
    Orlen teatas, et suure tõenäosusega suletakse Leedu tehas ajutiselt ja seisaku pikkus sõltub globaalse turu seisust.
    Eesti Õliliidu tegevjuhi Toomas Saksi sõnul jääb Orleni turuosa Eestis 60-70% vahele. Favora tanklaketi tegevjuht Sulev Schasmin ütles, et ettevõte ostab peaaegu kogu müüdava kütuse Orlenilt. „Seega on nad meile väga oluline partner,“ ütles ta.
    Võimalik hinnasurve. Schasmin lausus, et kuna praegu imporditakse suurem osa Eestisse toodavast kütusest Neste ja Orleni tehastest, siis võib suure hankija asendamine osutuda keeruliseks just väiksematele kütusemüüjatele. „Võivad tekkida tarneraskused ja seega ka hinnasurve,“ lisas ta.
    Schasmin rääkis, et kuna praegu on öeldud, et seisak oleks umbes aasta pikk, siis tahab ta olla lootusrikas, et sedavõrd suur kontsern nagu Orlen varustab Eestis olevad ostjad kas oma teiste tehaste või sisseostetud toodanguga ning probleeme ei teki üldse.
    "Tehase sulgemine tegevuse lõpetamise mõttes oleks keerulisem lugu, tooks arvatavasti kaasa hinnatõusu ning veidi pikemas perspektiivis võimaluse turule sisenemiseks uuele importöörile," arutles ta.
    Saks lisas omalt poolt, et kütusehindu on raske prognoosida, sest kuigi Orleni käes on suur turuosa, on ka teisi tehaseid ning lõpliku hinna kujundab siiski turg.
    Alternatiiviks on Soome ja Venemaa. Saksiga oli nõus ka Statoil Fuel & Retail Eesti ASi peadirektor Kai Realo, kes märkis, et kütuste hind sõltumata ostukohast lähtub ikka maailmaturu hindadest, kuid mida kaugemalt tooteid tuleb tuua, seda kõrgemaks kujuneb toodete tarnekulu, mis kindlasti mõjutab ka toodete jaemüügihinda.
    Peale Orleni Leedu tehase on lähimaks alternatiiviks Neste Porvoo rafineerimistehas ja ka Venemaa tehased. "Sealt saab küll kvaliteetsed tooted, kuid tarnekindlus ei ole alati tagatud, sest lepingutest kinnipidamine on mõjutatud suuresti poliitikast," sõnas Realo.
    Olerexi turundusjuht Liina Kivimägi ütles, et kuigi Olerexil on tänavuseks aastaks mootorikütuste tarnelepingud Soomes asuvate Naantali ja Porvoo rafineerimistehastega ning ettevõte enda jaoks alternatiive otsima ei pea, võib Mažeikiai tehase pikaaegne sulgemine muutusi kaasa tuua küll.
    Sarnaselt Olerexiga tuleb ka mullu Eesti kütusemüüjate seast suurima majandusliku hüppe teinud Alexela kütus Soomest. „Kaudselt võib Mažeikiai naftatehase sulgemine muidugi mõjutada kogu kütuseturgu, kuna mõned konkurendid jäävad ilma peamisest tarnijast ning neil tuleb hakata otsima alternatiive,“ rääkis Alexela turundusjuht Kadri Ambos. Milles mõju täpsemalt seisneb ja milline on selle ulatus, on praegu tema hinnangul liiga vara spekuleerida.
    Praegu ei muutu midagi. Orlen Eesti OÜ juhatuse esimees Siret Liivamägi kinnitas, et seni, kuni tehas töötab, ei muutu Eesti turul midagi. „Võimalike muutuste korral otsime klientidele alternatiivseid lahendusi,“ jäi ta napisõnaliseks. Küsimusele, missugused võiksid alternatiivid olla, ei õnnestunud Liivamägilt paraku vastust saada.
    Neste Eesti peadirektor Ivar Kohv jäi samuti teemat kommenteerides ettevaatlikuks. "Hetkel on siiski tegemist pelgalt spekulatsioonidega, mida ei soovi kommenteerida ja pöördume teema juurde tagasi kui asjad konkreetsemad," ütles ta ja lisas, et on veendunud, et konkurents Eesti kütuseturul jääb pingeliseks ka edaspidi.
    Monopoli teke? Mažeikiai tehase sulgemine annab eelduse küsida, kas nii ei või tekkida Eesti turul oht monopoli tekkeks? „Usun, et monopoli ei teki. Tõsi, Neste turuosa võib küll päris palju suureneda,“ ütles Saks. Orlenil on veel tehaseid, mistõttu võivad nad ka teiste tehaste kaudu hakata kütust vedama. Seega pidas Saks monopoli tekke võimalust praegu liialduseks. Samas Äripäevaga konsuleerinud turuosalised nentisid, et Mažeikiai tarnete peatumisel võib Soome tehastest mõneks ajaks saada monopol.
    TASUB TEADA
    Poola suurim naftakompanii PKN Orlen SA teatas rekordilisest 5,2 miljardi zloti ehk 1,25 miljardi eurosest kvartalikahjumist pärast Leedus ja Tšehhis asuvate rafineerimistehaste väärtuse mahakandmist. Sellest 4,2 miljardi zloti suuruse miinuse sai Orlen just Leedu rafineerimistehase väärtuse mahakandmisest, mis teeb kõigi mahakandmiste ulatuseks 2006. aastast 6,4 miljardit zlotti ja mis hindab firma Leedus asuvate varade väärtuseks 500 miljonit zlotti (120,9 mln eurot).
    Mis on Orlen?
    Orlen on Poola ettevõte ja Kesk-Euroopa üks suuremaid kütusefirmasid. Ettevõttele pandi alus juba poolteist sajandit tagasi.Orlenil on seitse rafineerimistehast, millest kolm asuvad Poolas ja Tšehhis ning üks Leedus.2011. aasta seisuga töötab Orleni alluvuses kokku üle 22 000 töötaja. Portaali 15min.lt andmeil töötab Orlen Lietuva alluvuses 1411 inimest.15min.lt kirjutab, et Orlen Lietuva on riigi jaoks strateegiliselt oluline, olles tihedalt seotud teiste ettevõtetega, nagu näiteks Klaipeda Nafta või Leedu Raudtee.Eestis pakub Orlen Orlen Lietuva (endise nimega AB Mažeikiu Nafta) toodangut. Orlen Lietuva varustab lisaks Leedule ja Eestile kütusega ka Lätit, Ukrainat ja erinevaid Lääne-Euroopa riike. Muu hulgas eksporditakse Orleni kütust ka USA-sse.Eestis on Orlen tegelenud peaasjalikult kütuse hulgimüügiga, kuid alates 2010. aasta lõpust hakati teenindama ka erakliente, pakkudes kodukütteks kvaliteetset kütteõli.
    Allikas: Orleni ametlik kodulehekülg, Orlen Eesti kodulehekülg, 15min.lt
    Miks kaalub Orlen Mažeikiai rafineerimistehase sulgemist?
    PKN Orlen ostis Mažeikiai rafineerimistehase 2006. aastal 2,8 miljardi dollari eest. Alates sellest aastast on Orlen Lietuva investeerinud Mažeikiai tehasesse enam kui 900 miljonit dollarit, ent samal ajal oli kumulatiivne EBITDA ehk ärikasum enne kulumit veidi enam kui 600 miljonit dollarit.
    Orleni pressiteates seisab, et Orlen Lietuva ei suuda praegu enda finantseerimist tagada, mistõttu toetub ta majanduslikult Orlen PKN-ile. Vähetulus ettevõtmine on pannud Orleni silmitsi seisma faktiga, et aasta lõpus tuleb ilmselt sulgeda Mažaikiai naftarafineerimistehas, kuigi Orlenilt ametlikku kinnitust sulgemise kohta pole tulnud.
    Ettevõte on teinud ka juba esimesed kalkulatsioonid, kui palju tehase sulgemine maksta võiks ning missugused oleksid kulud sel ajal, kui tehas on suletud ning kui palju võiks maksta tehase taasavamine. Kui need kulutused on väiksemad kui potentsiaalne Mažeikiai tehase kahjum, sulgeb Orlen tehase. See, kui kauaks tehase uksed suletuks jäävad või kas tehas üldse kunagi avatakse, sõltub globaalse turu arengust.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.