Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Miljoniäri papptopsis

18. veebruar 2014, 00:00

Nagu kogu maailmas, kasvab ka Eestis n-ö take away ehk topsiga kaasavõetava kohvi pakkumine. Turule siseneb uusi tegijaid. Statoili ja Coffee In’i kõrval kasvatab klientuuri Cuppps, kes tegutseb Eestis kolmandat aastat.

“Idee hakata kohvi müüma kasvas 2010. aastal välja sellest, kui Mäo ümbersõit lõikas Tallinna-Tartu maanteelt ära senised populaarsed peatuskohad,” ütles drive-in-kohvikuketi Cuppps tegevjuht ja üks omanikke Mart Brauer. “Kuna Neste rajas parajasti maantee äärde uut tanklat, siis tekkiski mõte “taasluua” kaotatud peatuskoht.”

Kohvitops autosse töölesõidu ajaks. Et lisada ideele uuenduslikkust ja konkurentidest eristuda, otsustas Brauer oma partneritega müüa vaid kvaliteetkohvi ning teenindada kliente kiirelt ja mugavalt drive-in-põhimõttel.

Cuppps on võtnud sihikule kohvisõbrad, kes on töö tõttu palju autoga liikvel. Ettevõte loodab eristuda ka tootekvaliteedi ja teenindusega. “Viimast saavutame muu hulgas sellega, et maksame töötajatele korralikku palka. Meie teenindusvaldkonnas tõenäoliselt üht linna parimat,” lisas ta.

Ettevõttel on praegu kaks müügikohta, üks Tallinnas ja teine Mäos. “Tallinn on meile täiesti uus turg, oleme siin tegutsenud alles paar kuud. Eks aasta teises pooles ole pilt enam-vähem selge, kuidas siin edasi toimetada. Kindlasti pole kavas “rind kummis ja jalaga uks lahti” tüüpi laienemine – pigem vähem kohti, aga kõrgem efektiivsus ja tootlikkus,” rääkis Brauer.

Statoil: iga neljas klient ostab kohvi. Statoil Fuel & Retail Eesti juht Kai Realo ütles, et neilt ostab kohvi iga neljas klient. “Paljud käivad Statoilis ka ainult kvaliteetkohvi pärast,” lisas ta. Tanklaketil on 46 teenindusjaama, kus on ka istumisnurgaga kohvimoodul. “Statoil on Eesti suurim kohvikukett ning me pingutame iga päev selle nimel, et positsiooni veelgi parandada,” märkis Realo.

Kohv on Statoilile mootorikütuste, autopesu ja toidupakkumise kõrval üks neljast olulisemast kategooriast, mille arendamisele pööratakse väga suurt tähelepanu. “Meie eelis võrreldes kohalike konkurentidega on tipptasemel kohvimasinad, mis koos heade ubade ja värske piimaga tagavad kohvi kõrge kvaliteedi,” rääkis Realo.

Realo sõnul on Statoil viimasel aastal investeerinud uutesse kohvimasinatesse ja paigaldanud teenindusjaamadesse uusi kohvimooduleid. “Uued Šveitsis toodetud masinad, mida on tänu kõrgele hinnale (letihind küündib ligi 15 000 euroni) ja kvaliteedile nimetatud ka kohvimasinate Ferrarideks, tagavad klientidele barista-kvaliteediga kohvi,” sõnas Realo. “Sama firma masinaid kasutavad ka näiteks Starbucks ja KFC.”

Coffee In Statoili ja Cupppsiga ei konkureeri. Coffee In’i asutaja Arvi Vaaderpassi sõnul on take-away ilmselgelt maailmas kõige kiiremini kasvav toitlustamiskontseptsioon. “Meie eesmärk on olla oma segmendis parim, seda just kohvipakkujana, mitte toitlustajana laiemas mõttes,” sõnas Vaaderpass. Sellegipoolest ei välista ta tulevikus sisenemist ka n-ö klassikaliste kohvikute turule, eeldusel, et kliendil seostub Coffee In’i kaubamärk ka siis eelkõige kvaliteetkohviga.

“Kuigi viimasel ajal on Coffee In’i üritatud võrrelda Statoili ja Cupppsiga, ei pea me neid – kogu lugupidamise juures – otsesteks konkurentideks,” sõnas Vaaderpass. “Statoil, nagu nimigi ütleb, on kütusefirma, kelle käibest moodustab kohvimüük kaduvväikese osa. Cuppps aga on pigem kiirtoitlustamisfirma, kelle sortimenti kuulub lisaks rikkalikule kabanossi-, piruka- ja saiakesevalikule ka kohv.”

Vaaderpassi hinnangul on võrdlus kohatu ka seepärast, et kohvi valmistamise viisid on kardinaalselt erinevad: Statoilis ja Cupppsis automaatmasinatega, Coffee In’is aga käsitsi, klassikaliste käpamasinatega. “Käpa- ja automaatmasina võrdlemine on sama ebaadekvaatne kui Picasso originaalteose võrdlemine arvutigraafikaga. Esmapilgul võib isegi leida välist sarnasust, kuid süvenedes sisusse…”

Kvaliteedita pole turule asja. Samas ei pea Coffee In’i asutaja kvaliteeti konkurentsieeliseks. “See on pigem pilet, ilma milleta pole turule asja. Meeldiv on tõdeda, et Eesti tarbija väärtustab järjest rohkem kvaliteeti,” märkis Vaaderpass. “Tihti võib reklaamides kuulda, et kohv on valmistatud värskelt jahvatatud ubadest. See pole muud kui sõnakõlks, sest kõik, nii automaat- kui käpamasinaga tehtud kohvijoogid valmistatakse värskelt jahvatatud ubadest, see on enesestmõistetav.”

Äriedu seisukohalt on oluline loomulikult ka asukoht. “Praegu on meil 21 kohvipoodi Tallinnas ja Tartus, kuid me ei välista laienemist teistesse Eesti linnadesse,” sõnas Vaaderpass. Sel aastal on neil plaan avada üheksa uut müügikohta.

Kas turul on ruumi ka uutele tegijatele? “Selge see, et pikas perspektiivis on edukad eelkõige brändid. Kui keegi saab uue brändi ehitamisega hakkama, siis miks mitte – teadaolevalt on ju vedela kohvi äri üks maailma suuremaid,” märkis Vaaderpass.

 

Üks küsimus

  • Millised on kohvituru trendid?

Mart Brauer, Cupppsi tegevjuht ja üks omanikke
Eesti kohvituru seis on võrreldav meie veinituruga 15 aastat tagasi. Tarbija teadlikkuse tõstmisel on teha suur töö. Eks tulevikus hakkab tarbija aina rohkem hindama puhta kohvi maitset, st ta ei tapa kohvi maitset enam piima, suhkru ja siirupiga. Ehkki vanad harjumused on visad kaduma.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. February 2014, 19:13
Otsi:

Ava täpsem otsing