Varastas end Hiinas esimeseks

14. august 2014, 00:00

Xiaomi on meeletu edulooga verinoor firma, mida koduturul Hiinas on saatnud enneolematu edu ning mis on tõmmanud mütsi üle silmade kõigil seal tegutsevatel telefonitootjatel. See edu on aga suurel määral saavutatud varastamise ja pettustega.

Kõigest nelja aastaga on Xiaomi vallutanud maailma suurima nutitelefonide turu ning tõusnud üheks kuumemaks tehnoloogiafirmaks maailmas. Kui ma aasta tagasi Xiaomist Äripäeva veergudel kirjutasin, oli see ettevõte äsja möödunud Hiina nutitelefonide turul Apple’ist, kuid omas vaid 5% turuosa. Kõrgelt lennanud firmale ei osanud isegi veel siis keegi sellist edu prognoosida.

Uuringufirma Canalys andmeil tõusis “väike riis” selle aasta teises kvartalis Hiina suurimaks nutitelefonide tarnijaks, hõivates 14% turust ning möödudes Samsungist, kellele kuulus 12% turust. Pole enam kahtlust, et Xiaomi näol on nüüd tegu väga tõsise tegijaga, kes on valmis vallutama maailma.

Kopeerib Apple’it. Siin peab aga arvesse võtma, et Hiinas saavutatud edu on tulnud teadlikult ebaeetilise tegevuse tulemusel, mida suures osas muus maailmas ei saa rakendada. Firma on “ammutanud” inspiratsiooni paljudelt tehnoloogiafirmadelt, kuid sarnasused Apple’iga on lihtsalt pahviks löövad.

Alustame firma asutajast ja tegevjuhist Lei Junist. Augusti alguses avalikustas musta särki ja siniseid teksasid kandev Lei Jun firma värske lipulaeva Mi 4. Oma presentatsiooni ajal rääkis ta mitu korda Apple’ist ning tunnistas, et nad pöördusid iPhone’i allhankijate poole, et teada saada, mida nad saaksid Xiaomile valmistada. Kõige lõpus avalikustati üks slaid, kus oli kirjas “one more thing…” – Apple’i ning eelkõige Steve Jobsi üks kuulsamaid tunnuslauseid. 95minutilise presentatsiooni jooksul oli see ainus ingliskeelne slaid. Mõistagi pole läänemaailmas need sarnasused märkamata jäänud. Businessweeki sõnul on Mi 4 “iPhone’i-pärane nutitelefon”. Eelmisel aastal nimetas New York Times Lei Juni Steve Jobsi imitatsiooniks.

Heites pilgu Xiaomi seadmetele, pole kopeerimises isegi mitte mingit kahtlust ning iga huviline saab lihtsa guugeldamisega selles veenduda. Mi 4 on neil seni kõige õnnestunum iPhone’i koopia. Nende voogedastuse seade on kahtlaselt sarnane Apple TVga. Tahvelarvuti MiPad on sümbioos iPad Minist ja iPhone 5Cst. Xiaomi Mi Router Mini näeb välja täpselt nagu Apple Magic Trackpad. Mi Power Bank on jultunud koopia iPod Minist. Kuid kõik selle trumpab üle nende eelmise lipulaeva, telefon Mi 3 tootelehel olnud pildid, kus kaameraobjektiivil oli selgelt Apple Aperture’i logo, ilma naljata.

Lisaks on Apple’ilt üle võetud n-ö kunstliku defitsiidi tekitamine, kuid see on viidud lausa kliente narriva ekstreemsuseni. Erinevalt teistest suurtest telefonitootjatest ei tooda Xiaomi valmis suurt laovaru telefone, vaid paljudel juhtudel laseb müüki vaid 5000 telefoni. Augusti alguses müüdi Indias 15 000 Mi 3 nutifoni kõigest 2 sekundiga. Sellist alapakkumist võib võtta kas juhtkonna totaalse möödapanekuna nõudluse hindamisel või lihtsalt klientide narrimisena. Pigem viimasena.

Laieneb Hiinast välja. Xiaomi ei kopeeri vaid Apple’it. Näiteks Mi 3 esitlusel ning hiljem kodulehel olid väidetavalt telefoniga tehtud pildid tegelikult varastatud National Geographicust, Flickrist ning Getty Image’ist. Sama retoorika jätkub ka Mi 4 puhul, kus üks väidetavalt telefoniga tehtud foto on veebis juba 2006. aastast.

Apple’ile keskendumine on olnud aga kaval taktika, sest algusest peale on seostatud end kvaliteetbrändiga. Vahe tuleb sisse aga telefoni maksumuses. Mi 3 maksab näiteks pool Apple’i “säästu” iPhone’ist 5C ning firma odavama otsa nutifonid maksavad veidi üle 100 dollari.

Telefonide odavus tuleneb sellest, et Xiaomi müüb neid põhimõtteliselt omahinnaga. Reklaamile ei kuluta Xiaomi peaaegu midagi ning poodides müügi asemel eelistab firma oma kanaleid. Lisaks ei arvestata hinna sisse tootearendus- ega tarnekulu. Riistvara antakse odavalt ära ning kasumit teenitakse tarkvara ja muu jaemüügi pealt.

Nüüd on firma valmis laienema teistele turgudele. Hiljuti siseneti Singapuri ja India turule ning sihikule on veel võetud Brasiilia, Mehhiko ja Venemaa. Google’ist ülemeelitatud asepresidendi Hugo Barra sõnul kavatseb firma jätkata sama ärimudeliga uutel turgudel.

Tõeline võitlus veel ees. Kui aga Xiaomi kavatseb jätkata oma praeguse strateegiaga, varastades teiste töid, siis tasub hoida riikidesse, kus see on vähemal või suuremal määral aktsepteeritav. Lääne turgudele trügides peavad nad aga mõistma rikaste tehnoloogiafirmade mõjuvõimu ja tõeline võitlus võib alles ees seista.

Tuleb aga tunnistada, et ei Apple, Microsoft ega Samsung pole ilma oma kopeerimisskandaalita ja kõik need firmad on mingil ajahetkel kasutanud teiste loomingut iseenda hüvanguks. Kui Xiaomi suudab lõpuks luua kliente köitvaid originaaldisaine, siis võib Apple’i impeeriumile olla vääriline konkurent juba sündinud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
13. August 2014, 18:56
Otsi:

Ava täpsem otsing