Kreisi suvevalgus

Sven Sester 08. veebruar 2008, 00:00

Kas olete käinud auto ja telgiga Balkanil? Ilmselt mitte. Mina ka ei ole. Ometi on päris palju neid, kes on ja võivad jutustada uskumatuid lugusid sealsetest kämpingutest, söögikohtadest ja teistest turistidele suunatud teenustest. Pole siis ime, et gaas on otsas ja sardellidest on siiber.

Kindlasti kogesite aga isegi, kuidas eestimaalased kärisesid Eurovisiooni kohalikus eelvoorus kaheks nagu presidendivalimistel. Ja mis põhjusel? Ei valinud me ei uut parlamenti, presidenti ega otsustanud isegi mitte Tallinna parkimiskorraldust. Valiti laulu, mida telesaates ülejäänud Euroopale ette laulda.

Ja lõpuks ei käinudki võistlus enam laulude vahel vaid selle vahel, kas üleeuroopalisse telesaatesse saadetakse lugu mis rõhub rohkem muusikale või lugu mis eelkõige Eesti pophuumorit esindab. Seekord võitis huumor.

Hiljem raadiost ja veebist kommentaare analüüsides selgus, et lõhestumine ei toimunudki inimeste vahel, vaid inimestes sees. „Hääletasin muusikamaitse järgi, aga mul ei ole midagi selle vastu, et Leto Svet võitis!” See võiks olla nende kommentaaride koondkokkuvõte.

Kuid mida siis Leto Svet Eurovisioonil Eestile tähendaks. Kas peaksime kartma häbi? Kindlasti mitte! Vähemalt mitte viimase kümne aasta konkursse vaadates. Juba ammu on Eurovisioonil lauluvõistlus asendunud efektivõistlusega. Paljud uuemad osalejad isegi häbenevad head laulu saata.

Kas me paistame silma? Kindlasti! Isegi kui enamik Euroopa publikust laulu sõnu ei mõista jääb refrään uskumatult hästi meelde. Lavaline tegevus on tõeline virr-varr. Alguses oli piinlik, aga vaadates kuidas Kreisikad show’d nautisid, võib julgelt öelda, et sõnum ja tegevus läksid ilusti kokku. Nojah, see sõnumi mõiste jääb igale ühele ise defineerida.

Kas reklaamime oma riiki? Jah! Ja seda isegi mitte vanale Euroopale, vaid piirkonnale, mis meie olemasolust võibolla kuulnudki pole. Nö endised Jugoslaavia riigid peaksid laulu sõnumit üsna hästi mõistma ja sellise tähelepanupööramise peale tekib kindlasti üksjagu huvi, kes need eestlased sellised on. Vahest õnnestub neile mõni turismipaketki müüa.

On ju Eurovisioon juba ammu Euroopa riikide turundusvõistlus. Eesti sidus Eurovisiooni lauluvõistluse korraldamise riigi brändikampaaniaga ja teatas läbi vaheklippide kogu Euroopale, et oleme paremaksmuutumise maa (Positively transforming). Niisamuti on enamik teisi riike võistlusel enam panustanud riigi ja tutvustamisele kui laulu esitamisele. See on kord juba selle võistluse paratamatus. Ilmselt andis olulise tõuke sellisele suunale ka reegel, mis lubas igal riigil ise otsustada, mis keeles laulu esitatakse.

Kahju on siiski, et laulude võistlust enam ei ole. Itaalia mõistis juba ammu, et üleeuroopaline suund ei pruugi nende huvidega kattuda. Võibolla peaksime siin eeskuju võtma? On ju veel teisigi suurepäraseid lauluvõistlusi, mis tänini veel suurepärast muusikat pakuvad.

Aga praegu panin raadio vähe kõvemaks, sest hakkas tulema: leto svet, eto leto svet ....

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. November 2009, 19:14
    Otsi:

    Ava täpsem otsing