Kihistumine ja klassivahed internetis

11. november 2008, 10:49

Teeme väikse eksperimendi. Võta palun lahti oma Skype kontaktide nimekiri. Vaata seda 30 sekundi jooksul ja jäta võimalikult paljud inimesed meelde. Sulge Skype. Nüüd korda sama oma MSN (või ka rate.ee, mõne jututoa või muu suhtluskeskkonna) kontaktidega. Vahet märkasid?

Kui Skype’is esineb suurem osa inimesi oma pärisnimedega, siis MSN-is kohtab kõikvõimalikke vähem või veel vähem vaimukaid varjunimesid, millest mõni parimal juhul annab vihje kasutaja soost või seksuaalsetest eelistustest. Seost reaalse isikuga mõnikord siiski teame, sageli aga suhtleme kellegi virtuaalse identiteediga. Millel tihti puudub igasugune seos tegeliku isikuga, kes sellelt kontolt vastab. Juhtub, et seda reaalset isikut polegi ning suhtlust üritab arendada robot. Samuti kohtab MSN-is oluliselt sagedamini tundmatuid ja identifitseerimatuid kõnetajaid kui Skype’is. Ükskõik, kas kõnetajaks on robot või võõras varjunimi, sellise kõnetaja eesmärke pole tavaliselt kuigi raske läbi näha. Rohkem või vähem läbi lillede jõuab suhtluskaaslane kümnekonna repliigi vahetamise järel oma point’ini nagunii. Mis reeglina pole kõnetatavale kuigi suurt huvi pakkuv. Erinevalt Skype’ist, kus juba kontaktandmete vahetusel antakse enamasti aimu, kes või mis eesmärgil suhtlust alustada soovib.

Järeldus. Kui Skype on rohkem reaalsete inimeste avalik suhtluskeskkond ning leiab kasutust peamiselt töö-, hobi- või muudel seaduslikel ja ühiskondlikult heakskiidetud eesmärkidel, siis MSN on pisut nagu anonüümsete sotsiofiilide klubi, kus rohkem aktsepteeritakse mitteasjalikku plämaajamist, juhusuhtlust ja ajaraiskamist. Kas see tähendab, et suhtlusprogrammide ja -keskkondade püsikasutajaskondade homogeniseerumine on tekitanud Interneti kihistumise ja pannud aluse teatavate klasside tekkimisele? Kui nii, siis kas see kihistumine peegeldab ka tegelikkust või on ainult virtuaalne? Sellele küsimusele pole paraku nii lihtne vastata, sest usaldusväärseid andmeid ei suuda koguda ka kõige kallimad uuringufirmad. Jääb üle ainult hinnanguliselt öelda, et nii tõepoolest tundub ning et Skype’is suhtlevad inimesed tõenäoliselt asjalikumate eesmärkidega, kui MSN-is. Ehk - teatav kihistumine tõepoolest eksisteerib. Seda muide üritavad mitmed reklaamiga raha teenivad internetikeskkonnad juba ammu väita, kinnitades näiteks, et: „meie saidil käib ainult kõige maksujõulisem ja ostuhimulisem osa elanikkonnast, reklaami siin”. Kuid veelkord, neid väiteid kinnitavaid sõltumatuid ning autoriteetseid uurimistulemusi meil täna ei ole.

Käesoleva eksperimendi viimane küsimus: millises suhtluskeskkonnas võib kohata suuremat osa sinu kontaktidest ja kus veedad ise kõige suurema osa oma veebiajast? Rate? Orkut? Facebook? LinkedIn? Oled märganud, et suhtlusprogrammi ja sotsiaalse võrgustiku vahel on teatavad seosed? Skype kasutajaid leiad peamiselt Facebookist ja LinkedIn’st, MSN aadresse vahetatakse teistes kohtades. On ju mingisugune virtuaalne klassisüsteem? Ütle mulle, kus on su sõbrad ja oledki sellega öelnud, kes oled sa ise.

Või on tegemist hoopis nähtusega, et asjalikud inimesed, kes tööpäeva jooksul LinkedIn kaudu leitud äripartneritega Skype’is tõsiseid äriasju ajavad, kehastuvad aegajalt ümber anonüümseteks kommionudeks, kes pildihindamisportaali või MSN-i uusi vaba aja tutvusi otsima suunduvad? Kas ja miks see nii on, võiks keegi lausa kursuse- või diplomitööks uurida.

Artikli autor Jaano-Martin Ots on Klikivabriku turundus- ja müügijuht.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. November 2009, 19:14
    Otsi:

    Ava täpsem otsing