Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kohaneva majanduse sõnum on vaikus

11. veebruar 2009, 09:59

Kui küsida, et kas ja millises suunas on viimase 6 kuu jooksul muutunud turundussõnumid, siis need räägivad vägagi selget keelt. Trendid ilmestavad majanduses valdava meeleolu pea kõiki spektreid.

Viimase poolaasta turundussõnumid ilmestavad majanduses valdava meeleolu pea kõiki spektreid. Reklaamirahade „kinnikeeramisest” tulenevat üldist vaikust lõhestab protsendinumbrihõikamine et seisev kaup veerema panna.

Vaikus, see on suurim trend. Vaikusest räägib kergemaks muutunud ajaleht ja hallimaks muutunud linnapilt. Meediavahenduse spetsialistid räägivad 25-35% langusest 2009. aasta reklaamikäibes. Kui majandusele prognoositakse viimastel andmetel 7-9%st langust, siis miks on langus turunduskommunikatsioonis 4 korda suurem? Põhjuseks ilmselt Eesti ettevõtluse omapära – turundust käsitletakse paljudes väike- ja keskettevõtetes luksusena, millegina, millele panustatakse siis, kui raha üle jääb. Kui läheb raskeks, siis üks esimestest, mida kärbitakse, on turunduskulud (jäädakse vait). Sõltuvalt segmendist võib see aga olla fataalne viga, lõplik allaandmine konkurentidele, mis tähendab turuosa kaotus hetkeks, kui turg taas tõusma hakkab. Samas on nendel, kes vaiksemal perioodil oma sõnumi levitamisse targalt panustavad, võiduvõimalused sellevõrra suuremad.

Teise selge trendina on näha märke kujunevast suuremast ühiskondlikust konsensusest – hinnad peavad tulema alla, solidaarselt ja pea kõigis sektorites. Tundub, et paljukirutud ajakirjanduslikul majandusmuretsemisel on ka positiivne, majanduse rahvaülikooli efekt laiema rahvahulga jaoks.

Selle vaat et sama võimsa trendi märksõnad on "odav" ja "allahindlus". Selle linnapilti numbrite ja hüüatustega täitva trendi vedajaks on eeskätt jae-ettevõtted, kes mures kättejääva laoseisu pärast. Ajaloo suurimad allahindlused, külmalained, moelõikused jne, mis viivad rohkem kui 70% hinnast. Sekka huumorit ja eneseirooniat (Saksa Auto).

Kolmandaks trendiks on sõnum: ostsid meie juurest kingad, siis ole hea ja osta ka püksid. Vohab talongi- ja kupongimajandus ning see on väga mõistetav ja ka taktikaliselt tark. Lojaalus- ja boonusprogramme üritatakse võimendada lühikeses perioodis maksimumilähedaselt, et turule alles jäänud raha hulgast võimalikult suur osa enda kasuks pöörata. Näiteks Tallinna Kaubamaja ja Selver oma aina uuenevate kupongide jms ristmüügi atribuutikaga.

Neljas trend on pakendite „minimalism” - kui seni disainis valdav enamik kaubamärke oma look`i aasta aastalt pigem kallimaks ja peenemaks, siis nüüd on alanud karneval, kus kõik tahaksid kehastuda Tuhkatriinuks. Kõrge maineprofiiliga ettevõtted saadavad oma turundussõnumeid laiali kujundamata lihttekstina ja reklaamiagentuurid on esmakordselt silmitsi rabava ülesandega panna väärt toode või teenus “mitte nii ilusasse pakendisse”. Ja et pakend ise on suure jõuga turundussõnum, siis nüüd kõlab see lihtsalt: meie oleme KA ODAVAD!

Viiendaks trendiks on riigi "hääle valjenemine" – proportsionaalselt muu säbru ärakukkumisega jääb kodanikul aega, et süveneda kaitseväe uuenenud looki, rinna- ja verevähi ennetuskampaaniatesse ja rahalise toimetuleku tugiportaalide sõnumisse.

Maailma kuulsaim näidend Hamlet lõpeb fraasiga "The rest is silence" (lõpp on vaikus). Siin on turu(nduskommunikatsiooni) seisukohalt suur uba eeskätt väike ja keskmiste Eesti ettevõtjate jaoks: ärge jääge vait – raha küll napib, ent olge loovad, leidke õiged partnerid, kellega sõnumilevitamise sünergiaid moodustada jne. Sest kui jääte vait, teeb lihtsam tarbija järelduse, et … teie mäng on läbi.

Artikli autor Igor Baturin on Creatumi loovjuht

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 19:14
Otsi:

Ava täpsem otsing