Kas konkurent sööb ülimadala hinnaga turult välja?

30. juuli 2009, 12:06

Advokaadibüroo Sorainen partner ning konkurentsi ja tururegulatsioon meeskonna juht Kaupo Lepasepp ja vandeadvokaat Ivar Kurvits kirjutavad aripaev.ee õigusblogis hinnakujundusest, mis võib minna vastuollu konkurentsiõigusega.

Kas teile on tundunud, et teie konkurent müüb oma kaupu või teenuseid ülimadala hinnaga? Hind on isegi nii madal, nii madala hinnaga, et sellega ei ole võimalik kasumit teenida ega isegi kulusid katta? Või on tunne, et mõni suurkonkurent pakub klientidele ülisoodsaid hindu vaid selleks, et konkurente turult välja süüa? Või olete te ise otsustanud konkurendid sel viisil turult välja süüa? Selline tegevus võib olla ebaseaduslik.

Ettevõtete vaheline konkurents ja soodsad tingimused peaksid tarbijale alati rõõmu valmistama. Keegi pole ilmselt kuulnud tarbijaid kaebamas selle üle, et hinnad turul on liiga madalad. Pigem rõõmustatakse madalate hindade ja hinnaalanduste üle ning nähakse neid kui hästi toimiva konkurentsi magusaid vilju. Tasub siiski meeles pidada Eesti vanasõna, et pill tuleb pika ilu peale. Tasuta lõunaid ei ole ning on oht, et tänane soodustus tuleb hiljem kalli rahaga kinni maksta. Nimelt on olemas mitmeid näiteid, kus ülimadalaid hindu või muid soodsaid lepingutingimusi kasutatakse turgu valitsevate ettevõtjate poolt selleks, et konkurendid turult välja süüa. Pärast konkurentide turult lahkumist tõstavad turgu valitsevad ettevõtjad oma hindasid oluliselt kõrgemale, et turult suuri kasumeid võtta. Seega kui turgu valitsevad ettevõtjad pakuvad ülimadalaid konkurentsi kahjustavaid hindu, võib olla tegemist konkurentsiõiguse rikkumisega läbi röövelliku hinnakujunduse (ingl. k. predatory pricing).

Röövellikku hinnakujundust võib olla praktikas siiski keeruline tavalisest hinnakujundusest eristada, sest iga hinnaalandus ei ole veel röövellik, mis rikuks konkurentsiõigust. Siiski on Euroopa Kohus oma praktikaga kujundanud seisukoha, mille kohaselt annavad allpool muutuvkulu (average variable cost, AVC) olevad hinnad alust kahtlustada, et hindade määramine on toimunud eesmärgiga konkurente turult elimineerida. Juhul, kui hinnad ületavad muutuvkulu, aga on samas allpool kogukulu (total cost, TC), võib hindu lugeda röövellikeks, kui tuvastatakse, et hinnad on mõeldud osana plaanist elimineerida konkurendid turult.

Tänases majanduskeskkonnas on madalad hinnad ja hinnaalandused tarbijatele ja koostööpartneritele kindlasti meelepärased, kuid pikemas perspektiivis võivad kaasa tuua hoopis varasemast oluliselt kõrgemad hinnad. Juhul, kui ettevõtetel on kahtlus, et nende konkurendid rakendavad oma hinnapoliitikas röövellikku hinnakujundust, tasuks korraks koos konkurentsiõiguse asjatundjatega maha istuda ning arutada, kas selline käitumine ei ole mitte vastuolus konkurentsiõigusega.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. November 2009, 19:14
    Otsi:

    Ava täpsem otsing