Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kauplused, palume rohkem elamusi!

21. september 2009, 17:08

Inimesed armastavad ja on truud nendele kauplustele, mis oskavad poeskäimise elamuseks teha, selgitas turu-uuringute firma Hartman inimeste ostukäitumist uurides. Kirjutavad Momentum Eesti juht Kristjan Kaleviste ja Jaedisan OÜ juht Simmo Põllu.

Taoline kontseptsioon, mis teeb inimesele poeskäimise elamuseks, sai tõuke lokkama löönud internetikaubandusest, sest internetis on füüsilist laadi elamuslikku kogemust veidi keeruline tekitada. Samuti on elamust pakkuvale šoppamisele hoogu andnud tootjate soov oma brändi võimalikult palju kontrollida – selles osas on heaks näiteks Apple, mis saab kiitussõnu ka ülalmainitud Hartmanilt. Võimalik, et just Apple’i edust kannustatuna plaanib oma isiklike poodide avamist ka Microsoft.

Hartman kiidab oma artiklis ka kohvikuketti Starbucks, mis oskas nii tavalise ja laialtlevinud asja nagu tassi kohvi müümine teha elamuseks, mille eest ei ole probleem oluliselt kallimat hinda küsida. Sarnast loogikat võiks Hartmani hinnangul vabalt üle kanda teistesse tootekategooriatesse – alates harilikest pliiatsitest kuni limonaadideni.

Hästituntud brändide kõrval toob Hartman välja ka ühe kohaliku mastaabiga juustupoe Beecher – nimelt on neil oma pood, kus poekülastajad saavad kohapeal vaadata, kuidas see juustuvalmistamine käib. Beecheri praktika näitab, et juustuvalmistamine sööbib inimesele mällu ja kui ta hiljem supermarketi riiulil Beecheri juustu näeb, on see ostuotsuse tegemisel igati abiks. Juustutootja kartis enne supermarketites müügi alustamist, et nende oma pood võib mõtte kaotada, sest miks peaks keegi eraldi juustupoodi tulema, kui sama kaup on supermarketis väljas. Juhtus aga vastupidine – müük kasvas. Huvitav on veel see, et poe pidamine ja selles juustutegemise näitamine ongi nende ainsaks turunduskuluks.

Lisame siia näidete nimekirja ühe ameerika toidukaupluse Stew Leonard’s, mis on olnud Guinessi rekorditeraamatus kui suurima käibega toidupood ruutmeetri kohta ja mida kutsutakse toidupoodide „disneylandiks“. Pood, mida on kopeeritud ka Saksamaale (Charlie's Farm, CentrO kaubandusekeskuses, Oberhausenis), võtab lapsi poes vastu rääkivate, tantsivate ja laulvate loomadega (lisaks mini-loomaaiaga, mis asub poe kõrval), neil on oma piimatootmine, mille villimisliin on vaadeldav kaupluses klaasakna taga ja kus degusteerimisi on tipptunnil nii sagedasti, et pakutavast saad korralikult kõhu täis. Poel on ka oma piimafarm, mis on netist veebikaamera teel vaadeldav ning pagari-kondiitritöökoda. Lisaks valmistatakse kliendi nähes värskeid kartulikrõpse ja röstitakse kohvi – elamusi kui palju!

Tootja firmapoe võib lugeda ebaõnnestunuks kui tarbijale mingit erilist elamust ei pakuta. Kui tarbija saab näha kogu kauba valmimist või saab selles isegi mingil juhul kaasa lüüa (näiteks Build-A-Bear Workshop mitmes mänguasjade poeketis on nukkude valmistamise töökoda, ühes Adrenalina ekstreemspordi kaupluses Floridas on poes reaalselt toimiv lainemasin-bassein, kus saab proovida surfilauda) on elamus/kogemus (ehk ka lojaalsus) palju tugevam. Eestist näiteid otsides kasutavad sama kontseptsiooni ehk viivad kohapealset emotsiooni kaupluse-keskkonda näiteks Pädaste ja Vertigo – mõlemad müüvad Stockmannis-Kaubamajas oma nišis tugevaid tooteid. Sama loogikaga on aastakümneid toiminud ka veinitootjad – loovad restoranides endale imago, makstes sageli sealsele müügile peale ja võtavad kasumi välja jaemüügis.

Huvitav oleks kuulda, milliseid poode nimetab Äripäeva lugeja elamust ja/või emotsiooni pakkuvateks. Omalt poolt pakume välja EMT jaemüügiketi, mis turunduskeeles öelduna „toetab ettevõtte novaatorlikku kvaliteedikuvandit“, meeldib inimestele ja seetõttu ka kasumlik. Seni kasutamata, kuid tugev potentsiaal tundub olevat Kalevil oma jaekauplustega – kommiriiulitele lisaks saaks kindlasti lapsele midagi meeldejäävamat korraldada. Kalevi kommirekka läheb selles osas kümnesse. Teine taoline, kasutamata potentsiaaliga ettevõte on Eesti Post – võimalused on suurepärased, aga kasutamata, tehakse suures osas ainult hädavajalikku ehk pakutakse inimesele võimalust postipakk ära saata või kirjamark osta. Huviga ootame esimest lihatootjat, kes läbi spetsiaalpoe oma toodetele lisandväärtust tekitama hakkab.

Artikli autorid on Momentum Eesti juht Kristjan Kaleviste ja Jaedisain OÜ juht Simmo Põllu

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 19:14
Otsi:

Ava täpsem otsing