Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltic võtab praeguse raudtee raha

    Priit HumalFoto: Erkogu

    Rail Balticu rajamise põhikoormus jääb eeldatavasti riigi kanda ning selle summa suuruse tõttu kannatavad teised transpordivaldkonnad, kirjutab ettevõtja ja kodanikeühenduse Avalikult Rail Balticust liige Priit Humal.

    Eesti Raudtee juht Ahti Asmann kirjutas Äripäevas, et olemasoleva raudtee remondiks ja isegi kiiruste säilitamiseks pole vahendeid, kiiruste kasvust rääkimata. Selleks on üks lihtne põhjus: hiigelinvesteeringud Rail Balticasse (RB).
    Pikka aega on avalikkus ajakirjanduse kaasabil olnud arvamusel, et Euroopa Liit annab lõviosa Rail Balticu ehituseks ning  alles viimasel ajal on hakatud rääkima, et pool ehitusmaksumusest ehk 500 miljonit eurot tuleb Eestil panustada.
    Kas Eesti paneb oma osa otse riigieelarvest või laenu kasutades, sellel pole sisulist vahet. Seda raha – nii eelarvelist kui laenuraha – saaks kasutada mõne teise transpordiprojekti rahastamiseks, näiteks olemasoleva raudtee kiiruste suurendamiseks, Via Baltica, neljarealise Tallinna-Tartu maantee või Saaremaa silla rajamise finantseerimiseks.
    Põhjalikumalt uurides selgub, et ka Euroopa Liidu antav „teine pool“ tuleb Eesti-siseste transpordiprojektide arvelt. Teadaolevalt on ELi raha jagatud eri sihtotstarbega fondidesse. Kõigis fondides on raha jagatud riikide suuruse järgi eraldisteks. Riikide eraldiste suurus ei sõltu projektide prioriteetsusest või ettevalmistuse kvaliteedist. Fondide sihtotstarbe poolest saab Rail Balticut rahastada Euroopa Regionaalarengu Fondist (ERF), Ühtekuuluvusfondist (ÜF) ja Euroopa Ühendamise rahastust (CEF).
    Kahel esimesel on laiem kasutusvaldkond. ÜF ja ERFi raha saab kasutada ning seda kasutataksegi mitmesuguste projektide rahastamiseks. Kasutataks rohkemgi, kuid paljudel juhtudel osutub piiravaks asjaoluks riigi eraldise suurus, mille tõttu peab kärpima projekte väiksemaks või sageli ka neist ka loobuma.
    CEF on uus fond, mis on kokku lepitud selleks eelarveperioodiks ja sellest saab rahastada eelkõige raudteed. Eelmärgitud projektidena on selles fondis kirjas Tartu-Tallinna raudtee kiiruse suurendamine ja RB. Praegu on Eesti teinud sisemise otsuse: Eesti eraldis 191 miljonit eurot kasutatakse täielikult RB ehituseks ning Tartu-Tallinna ja teiste raudteede jaoks võetakse 100 miljonit eurot ÜFist. Samas on ÜFi raha kasutusvaldkond on laiem ning sealt saab rahastada ka maanteede ehitust. Praeguse otsuse alusel peab kulutama osa ÜFi raha raudteele ja nii jääbki selle võrra maanteedele vähem raha.
    CEFil on põhimõtteliselt ette nähtud ka teine voor, mis avaneb 2017. Selles pole riikide eraldisi ja see sisaldab kasutamata jäänud raha. Kuid on küsitav, kui palju sinna raha jääb, sest  Euroopa raudteeprojektide rahastamisvajadus on palju suurem kui CEFi kogumaht. Igatahes oleks ainult see ilma riiklike eraldisteta teine voor õige koht RB raha taotlemiseks. CEFi esimese vooru riiklikku eraldist tuleks aga kasutada olemasoleva raudteevõrgu kordategemiseks.
    Praegu, kui lõplik tasuvusuuring pole veel valmis ja RB teostatavus pole 100% kindel, on lubamatu, et majandusministeerium ei esita paralleelselt RBga Eesti eraldise kasutamiseks taotlust Tallinn-Tartu raudtee kiiruse suurendamiseks. Juhul kui RB taotlus millegipärast ei leia toetust, jätab Eesti lihtsalt kasutamata 191 miljonit eurot raudtee korrastamise raha.
    CEFi raha on oluliselt vähem kui RB jaoks vaja ning kuigi järgmiseks ELi eelarveperioodiks pole seda kokku lepitud, räägivad majandusministeeriumi ametnikud juba ka sellest, et see potentsiaalne raha kulutatakse RB jaoks. Lisaks sellele,  et pole mingit kindlust ELi tulevaste eelarveperioodide finantseeringute suhtes, on riskiks ka Eesti majanduse areng.  ÜFist ja CEFist saavad toetust eelkõige piirkonnad, mille SKP on alla 75-90%  ELi keskmisest (sõltuvalt meetmest). Käesoleval eelarveperioodil on näiteks Varssavi piirkond selle piirmäära juba ületanud.  Mingit toetust saavad ka rikkama piirkonna projektid, aga abi protsent on neile oluliselt väiksem ning kogu rahasumma samuti väike. Näiteks Taani ja Saksamaa vahelise raudtee ja maantee tunneli tasuvusuuringus arvestati ELi toetuseks konservatiivselt 10%, kuigi lootust on saada mõnevõrra rohkem.
    Igal juhul peab Eesti Rail Balticut rajama asudes olema valmis selleks, et põhiline osa kuludest tuleb kanda riigieelarvel. Arusaadavalt jääb ehitusmaksumusega võrdne summa ehitusi kuskil mujal Eestis tegemata. 
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Parima juhi nominent Annika Arras: ma olen täiega hea, isegi liiga hea
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Konkurentsiamet läks Eesti Energia kohtuasjaga järgmisele ringile
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.