Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    E-kaubanduse võtmeküsimus on usaldus

    Andres SoonisteFoto: Julia-Maria Linna

    Mida enam ja kiiremini e-kaubanduse maht kasvab, seda rohkem tekib selles äris ka kõlvatut konkurentsi, mis ettevõtmise usaldusväärsust ohustab, kirjutab tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

    Osa e-kaubandusega tegelevatest ettevõtetest näeb kurja vaeva e-äri usaldusväärsuse suurendamisega, luues erialaliite, töötades välja head tava, andes selle järgijatele usaldusmärgiseid, pakkudes tarbijale rahalist riski minimeerivaid maksevõimalusi (PayPal, krediitkaardimaksed jne) ning võimaldades kiiret klienditagasisidet kuni kliendi kasuks tehtavate otsusteni välja isegi olukordades, kus selleks tegelikult otsest vajadust pole.
    Teine osa ehitab e-kaubanduse usaldusväärsuse kasvu taustal üles kõlvatu konkurentsieelise, mis ei tugine kvaliteedile. Sellised ettevõtted jätavad täitmata elementaarsed nõuded, sealhulgas seadustest tulenevad nõuded e-kauplejatele. Nad müüvad originaali pähe järeletehtud kaupu või kaupu, mille müügiaeg on ammu möödas, ja jätavad riigile maksud maksmata. Nad jätavad pärast raha laekumist kauba tarbijale tarnimata või 14päevase taganemisõiguse kasutamise korral raha tagastamata. Nii mõnigi ettevõtja arvab, et e-kaubanduses ei pea järgima jaemüügile ja reklaamile sätestatud nõudeid ja piiranguid (nt alkoholi ja relvade müügi puhul). Sotsiaalvõrgustikes levinud loosimised ettevõtete kliendibaasi laiendamise eesmärgil on samuti omandanud äraspidise varjundi – tihti juhtub, et võitja ei selgugi. Sageli patustab üks ettevõte mitme reegli vastu.
    Tarbijakaitseamet vaatles selle aasta septembris veidi üle 200 e-kaupleja kodulehe, et välja selgitada, kas e-poed täidavad seadustest tulenevaid nõudeid. Kui enamik e-kauplejaid andis kodulehel korrektselt teada 14päevasest taganemisõigusest ja sellest, mis ajahetkest taganemisõigus kehtima hakkab, siis pärast taganemisavalduse kättesaamist tarbijale raha tagastamise aja märkis korrektselt vaid 18%. Vaid 29% e-kauplejate kodulehel oli õigesti kirjas see, et ettevõtja tagastab raha 14 päeva jooksul alates taganemisavalduse saamisest. Tervelt 42% e-poodidel polnud märgitud, mis ajast või tegevusest raha tagastamise tähtaega arvestatakse. 31% e-kauplejatel puudus kodulehel info selle kohta, et ettevõtja tagastab tarbijapoolsel lepingust taganemisel ka kauba kättesaamisega seotud kulud. 27% andis teada, et postikulu ei tagastata, vaid 19% märkis, et seda tehakse.
    Nõuete eiramine väljendub rahas, mille võrra ebakorrektselt käituvad ettevõtted suudavad turule kaupu pakkuda soodsamalt kui korrektselt tegutsevad ettevõtted. Kõigil sellistel juhtudel jääb kaotajaks tarbija, sageli ka riik ja alati e-äri tervikuna, pidades silmas selle kvaliteeti ja usaldusväärsust.
    Eks ka teistes valdkondades peale e-kaubanduse esineb kõlvatut konkurentsi, mõnel juhul on lihtsalt suudetud kvaliteeti ühtlaselt suurendada ja mõnel juhul mitte. E-kauplejatel on aga märksa raskem pähkel pureda, kui ühte liiki tootele või teenusele keskendunud ettevõtetel on eales olnud. E-äri mudel nagu tavapärane jaemüükki on katus lugematul arvul eri liiki toodete ja teenuste sektoritele, millest mõni võib olla reguleerituse, pikaajaliste traditsioonide ja muu taolise tõttu teistest märksa arenenum ja kvaliteetsem. Teisalt võib selline olukord teha kvaliteedi tõstmise ja usalduse suurerendamise ülesande pisut lihtsamaks. Nimelt on probleemid e-kaubanduses sõltumata toodete ja teenuste erinevustest sarnased. Sageli õnnestuvad pettused selles äris vaid tarbijate teadmatuse või tähelepanematuse tõttu.
    Tarbijal tasub teada, et e-poest ostmine on küll hea alternatiiv tavakauplusest ostude tegemisele, kuid riskide maandamiseks tuleks enne ostu tegemist uurida, kas tegemist on ettevõtte või eraisikuga, ning eelistada turvalisi makseviise (PayPal, Ostukaitse, rahvusvahelised krediitkaardid jne) võimaldavaid kauplejaid. Samuti peaks tarbija teadma, et tal on õigus e-poest ostetud kaup tagastada 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest põhjendusi esitamata juhul, kui kaup on ostetud ettevõttelt ja mitte eraisikult. Kui e-pood usaldust ei ärata, tuleks kaup sealt ostmata jätta.
    Kui tarbijate teadmised suurenevad ja tähelepanu paraneb, väheneb oluliselt kõlvatu konkurentsi võimalus, sest klientide puudusel tuleb ebakorrektsetel e-kauplejatel peagi pood kinni panna.
     
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Balti börsid lõpetasid kvartali tõusupäevaga
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.