Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mis lööb kütuste hinnad kõikuma?

    Olerexi juhatuse liige Alan Vaht.Foto: Erakogu

    Nii kõrgel kui madalal kütuse hinnal on palju kaastegureid, sealhulgas Eesti jaetarbijatele, kirjutab Olerexi juhatuse liige Alan Vaht.

    Kütuste hinnad olid tänasel tasemel viimati 2009. aasta detsembris, kui bensiin 95 ja diislikütus maksid tanklates 15 krooni liiter. Esimest korda tõusid kütuste hinnad aga üle 15 krooni 2005. aastal.
    Toona oli põhjuseks 2005. aasta augustis USA kaguosast halastamatult üle käinud orkaan Katrina. Orkaani tõttu said USA naftatöötlemistehased suuri kahjustusi, mille tulemusel tekkis USAs suur naftatootmise puudujääk ning kütuste maailmaturuhinnad kasvasid tolle aja rekordilistele kõrgustele.
    Sisseostuhindade hüppelisest kasvust tulenevalt tõsteti mõned päevad hiljem Eestis bensiini 95 hinda ligi kahe krooni võrra 15,70 kroonile liiter. Sellised hinnatõusud jaehindades toimusid kõikjal üle maailma. Soomes kerkis bensiini 95 liitrihind koguni 1,5 euroni.
    Praegu käib maailmas naftatootjate suur võitlus turuosa pärast. Pärast 27. novembril peetud OPECi kohtumist kinnitas Venemaa riikliku naftafirma Rosneft juht Igor Setšin, et Venemaa ei plaani naftatootmist vähendada isegi juhul, kui toornafta hind peaks langema alla 60 dollari barreli eest, mida on peetud n-ö psühholoogiliseks piiriks. Kui novembri keskel oli toornafta hind üle 80 dollari barrel, siis USAs kaubeldav toornafta WTI (West Texas Intermediate) vajus sellest piirist läbi kaks nädalat pärast viimast OPECi kohtumist. Ka Saudi Araabia naftaministri sõnavõtus anti selgelt märku, et maailma suurim naftatootja jätkab tõsist võitlust turuosa pärast.
    Kütusehind pole kummist
    Kui madalale võivad kütuste hinnad Eestis langeda? Kõik sõltub kütuste hinnakomponendiks olevatest riiklikest maksudest. Kütuse jaemüügihind ei saa olla madalam, kui on riiklike maksude ning jaemüügimarginaali osa kütuse hinnas.
    Kui arvestada näiteks marginaaliks 10 senti liitri kohta, siis diislikütuse jaemüügihind ei saa kunagi olla madalam kui 0,6 eurot liiter. Bensiini kõrgemast aktsiisimäärast tulenevalt ei saa aga bensiini jaemüügihind olla kunagi madalam kui 0,63 eurot liiter.
    Hinnalangus mõjub positiivselt kütuste tarbimisele, sest inimestele jääb raha rohkem kätte. Seda näitab ka Eesti statistika. 2014. aastal kasvas diislikütuse tarbimine novembrikuu seisuga 6%, samas kui aasta varem oli diislikütuse tarbimise kasvuks 0,1%, aastatel 2011-2012 aga 4%. Sama tendentsi on näha ka bensiini tarbimises. Kui aastatel 2011-2013 vähenes bensiini tarbimine iga-aastaselt 3-4%, siis 2014. aastal tarbimise langus pidurdus ning novembrikuu seisuga võib bensiini tarbimise languseks kujuneda umbes 1%.
    Hind ei mõjuta vaid lõpptarbijat
    Kui tarbijatele on madal kütuse hind positiivne, siis kütuse tootjatele võib see põhjustada ebameeldivusi. Siin ei ole vaja Eestist kaugemale vaadata.
    Kõrge naftahind, mida nägime viimased neli aastat, andis hea võimaluse investeerida uutesse naftatootmisvõimsustesse ning arendada alternatiivseid energiaallikaid. Sama tehti ka investeeringute suurendamisega Eesti põlevkiviõlitööstuses. Samuti suurendati järsult investeeringuid USAs kildanafta tootmisesse. Saudi Araabia eesmärk on kaitsta aga oma turuosa ning tõmmata seetõttu pidurit uutele turule tulnud tootmismahtudele, mille tasuvuspiir on oluliselt kõrgemal kui OPECi liikmesriikidel.
    Naftahinna langusest tulenevalt on Eesti põlevkiviõlitootjad peatanud oma edasised investeeringud uutesse tootmismahtudesse ning Viru Keemia Grupp teatas eelmise aasta lõpus kahe õlivabriku sulgemisest ning töötajate koondamisest.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.