Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Me ei ole katsejänesed

    A. Le Coqi juht Tarmo Noop.Foto: Veiko Tõkman

    Sotsiaalministeeriumi ettepanekud alkoholireklaami ja alkoholi tarbimise muutmiseks on katseeksperiment, millega ei saa leppida, leiab A. Le Coqi juht Tarmo Noop.

    Minister Jevgeni Ossinovski käis välja oma ultraradikaalsed sammud, mis mõjutavad Eesti suurtööstusi, kaubandust, reklaami, meediatööstust ja tegi seda ilma igasuguse diskussioonita, Eesti-kesksete uuringuteta, mõjuanalüüsita. See on ministeeriumi katseeksperiment ja meie kõik – loetletud ärisektorid – oleme katsejänesed. Vahest see katseeksituse meetodil kogutud andmestik ongi mõjuanalüüs. Me ei saa sellise lähenemisega leppida.
    Koalitsioonileppes esineb sõna “mõju” pea paarkümmend korda. Veelgi enam – mõjuanalüüside vähesus oli teema, mida koalitsiooniläbirääkimiste ajal eriliselt läbivalgustati. Leppesse ja valitsuse tegevusplaani kirjutati ettevõtlusvaldkonna poliitikate kvaliteeti ja riigireformi silmas pidades, et iga uue normi vajalikkus peab olema põhjendatud ning senine rakenduspraktika peab olema analüüsitud. Niinimetud ultima ratio põhimõte, millele koalitsioonilepe viitab, ütleb meile, et seaduse jõuga uute piirangute seadmine eraisikute ja ettevõtete vabadustele peab olema viimane vahend, kui pole alternatiivi või need on ammendunud. Ministeerium on keelud ja käsud võtnud esimeseks vahendiks.
    Piirangutest saab mööda
    Minister ütleb, et senistel reklaami-, konkurentsi-, kaubanduspoliitikapiirangutel pole olnud soovitud mõju, seepärast tuleb proovida uutega. Tegelikult ütleb ta ju ka seda, et uued ei tööta – et küllap telejaamad on piisavalt loomingulised, et minna mööda reklaamipiirangute soovitud eesmärgist. Ka eelnõu seletuskiri ütleb, et planeeritud meetmete paketil pole majanduslikku mõju, sestap pole seda ilmselt vaja ka analüüsida. Mõju puudumise väide on küünilisuse tipptase olukorras, kus Eesti suurtööstusi mõjutavaid muudatusi soovitakse eeldatavasti just mingite eesmärkide saavutamiseks ellu viia.
    Ministeerium avaldab seletuskirjas, et põhjus, miks ei ole midagi analüüsitud, kellegagi arutatud, dialoogi peetud, midagi uuritud, seisneb selles, et eelnõu on kiireloomuline. Ja eelnõu on kiireloomuline seetõttu, et valitsuse tegevusplaanis on sellele antud tähtaeg september 2015. Kuna tegevusplaanis on kiire tähtaeg, siis ei ole vaja eelnõu vajalikkust põhjendada. Eesti suurettevõtte juhi ja tööandjana võtab selline suhtumine lihtsalt jõuetuks.
    Eelnõu vajab eelnevat analüüsi
    Ministeeriumil on viimane lask siiski veel varuks. Kui tõusis ettevõtjate pahameel, et puuduvad elementaarsemadki Eesti-kesksed uuringud ja kriitiline arutelu, siis ilmnes, et kõik planeeritud meetmed on juba valitsuses heakskiidu saanud – eelmisel aastal vastuvõetud alkoholipoliitika rohelises raamatus. See aga ei vasta tõele. Nagu valitsus ise eelmisel aastal avalikult teatas, siis roheline raamat peegeldab valdkondlikku diskussiooni ja mitte otsuseid konkreetsete meetmete puhul ning et iga meede, mida tahetakse realiseerida, vajab eraldi analüüsi, nagu see on kohustuslik ka Eestis eelnõude väljatöötamiskavatsuste puhul.
    Selle tagurpidi sündinud eelnõu kohta aga teen konkreetse ettepaneku. Enne kui asuda laastama Eesti ettevõtete konkurentsivõimet võrreldes meie ELi siseturu konkurentidega, istuksime õige ühe laua taha maha. Võtame ette valitsuse koalitsioonileppes olnud konkreetse eesmärgi – alkoholireklaamide atraktiivsuse vähendamiseks elustiilireklaami kaotamise – ja teeme selle ära. Näiteks lepime kokku, et võtame inimestest tegelaskujud reklaamidest välja. Ja ongi eesmärk saavutatud, sellega kaasneb reaalne muutus ja selle mõju on edaspidi mõõdetav.
    Võimalusi on veelgi. Nagu minister Ossinovski ise ütles, siis alkoholitootjad on ise kätte võtnud ja muutnud oma äripraktikaid, millel on konkreetselt positiivne mõju rahvatervisele – näiteks pole aastaid enam müügis üle 7% kangusega õllemarke. Analoogseid ideid on meil teisigi, kui oleks vaid huvilisi, kes sooviks arutada.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.