Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigihanke asjatu hirm

    Maksuvõla tasumine ja heastamine on kaks ise asja ning maksuvõlga heastada ei saa, leiab Mario Sõrm.Foto: Rahandusministeerium

    Ohtu, et riigihangete seaduse eelnõu avab ukse hankelepingu sõlmimisele ebaausate pakkujatega, ei pea kartma, kirjutab rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna nõunik Mario Sõrm.

    Kuigi uue seaduse üks peamisi eesmärke on hankeid lihtsustada, on tegemist küllaltki keerulise valdkonnaga, milles orienteerumine nõuab süvenemist. 
    Maksuvõla ja heastamise puhul tuleb eristada, millal on tegemist heastamisega ja millal mitte. Kõige lihtsam on seda mõista nii, et maksuvõla tasumine ja heastamine on kaks ise asja ning maksuvõlga heastada ei saa. Selle põhimõtte rõhuta­mi­seks oleme esitanud riigikogule ka vastava ettepaneku.
    Võrreldes kehtiva seadusega on eelnõus ette nähtud, et ette­võt­jat ei kõrval­data, kui maksuvõlg on tasutud või ajatatud hankelepingu sõlmimise ajaks.
    Asjaolu, et maksuvõlaga pakkuja saab pakkumuse esitada, ei riku kellegi õigusi, kuna temaga tohib lepingusse astuda vaid siis, kui ta on hankemenetluse kestel oma kohustused täitnud. Kui edukal pakkujal on lepingu sõlmimise ajal maksuvõlg, tuleb anda võimalus see ära tasuda.
    Maksuvõla olemasolu või puudumine märgitakse hankepassi. See ei tähenda, et hankija võlga ei kontrolli, vaid eduka pakkuja maksuvõlga peab ala­­ti kontrollima. Kui pakkuja on ­võla kohta valetanud, saab ta kõrvaldada valeandmete esitamise eest, sõltumata võla tasumisest või ajatamisest.
    Kuidas heastada?
    Heastamise puhul saab pakkuja tõendada, et kuigi tal on kõrvaldamise alus, on ta rakendanud meetmeid usaldusväärsuse taastamiseks ning seetõttu tuleks ta kõrvaldamata jätta. Seda võimalust saab kasutada hangetes, mille maksumus ületab rahvusvahelist piir­määra.
    Kui ettevõtja soovib seda võimalust, peab ta esitama tõendid, et on rakendanud meetmeid oma usaldusväärsuse taastamiseks. Meetmed võivad olla seotud näiteks organisatsiooni ja personaliga, rikkumisega seotud kahju hüvitamine või koostöö uurimisasutusega. Mõistagi võivad meetmed iga aluse puhul erineda ning on võima­lik, et kõike ei saagi heastada, näiteks kui on välja kuulu­ta­tud pakkuja pankrot, siis toimub ettevõtte likvideerimine ning selle heasta­mine enam võimalik ei ole.
    Tõenäoliselt saab heasta­mi­se kasutamine Eestis olema vähemalt esialgu küllaltki harva esinev, mille tõttu ei nähtagi eelnõus ette detailseid reegleid, vaid aasta pärast seaduse jõustumist hinnatakse praktika pinnalt, kas normid vajavad täpsustamist või kas meetmeid hindaks keskselt kindlaksmääratud asutus.
    Pakkuja kõrvaldamine
    Eelnõuga nähakse ette, et kõrvaldada saab pakkuja, kes on pidevalt või olu­liselt rikkunud varasemaid hankelepinguid. Kui pakkuja on näiteks viivitanud asja üleandmisega, mis on kaasa toonud leppetrahvi, tuleks hinnata, kas viivitus oli oluline. Tõenäoliselt ei saa näiteks kontoritoolide üleandmisel kaasnenud ühepäevast viivitust pidada oluli­seks rikkumiseks.
    Nõustume, et kõrvaldamise aluse rakendamine oleks lihtsam, kui see oleks tõendatud kohtuotsusega. Teisalt kohtutee võtab kaua aega, mistõttu ei tule kohtuotsuse ootamine tavaliselt kõne alla. Lisaks ei luba ka direktiiv piirata kõrvalda­mise aluse tõendamist jõustunud kohtuotsusega.
    Autor: Mario Sõrm
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.