Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jätke autode kilovatid rahule!

    Kui üldse rääkida mingist universaalsest mõõdikust sõiduki nn väärtuse määratlemisel, siis oleks selleks heitgaaside näitaja, leiab Sulev Narusk.Foto: Andres Haabu

    Sõiduautode maksustamisel on kiiduväärt sõidupäevikute kaotamine, kuid võimsusepõhine maksustamine jääb arusaamatuks, kirjutab Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juht Sulev Narusk.

    Rahandusministeerium on esitanud valitsusele ettepaneku ettevõtete sõiduautode eratarbe maksustamiseks ja sõidupäevikutest loobumiseks. Eesmärk on muuta sõiduautode erisoodustuse maksustamise aluspõhimõtteid.
    Sõidupäeviku kaotamine on kiiduväärt idee. Sellega vähendatakse oluliselt bürokraatiat ja kergendatakse ka maksuhalduri tööd.
    Paraku ei saa aga nõustuda ministeeriumi ettepaneku mehhanismiga. Nimelt soovitakse tulevikus maksustada sõiduautode võimsus ehk erisoodustuseks loetakse kilovatid. Ühe kilovati erisoodustus oleks 1,96 eurot. Muid kriteeriume erisoodustuse määratlemisel ei arvestata. Samuti nähakse ette soodustus (25%) vanemate kui 5 aasta vanuste sõidukite kilovattide maksustamisel. Kui sõidupäevikute kaotamise osas on ettepaneku eesmärk ja mõte selge, siis ettepaneku kogu mõte muus osas jääb arusaamatuks.
    Väike mõju
    Esiteks, sõidupäevikute kõrvaldamine ja kilovattide maksustamine ei ole omavahel seotud. Teiseks, ministeeriumi enda andmete järgi ei suurene pärast muudatuse rakendamist ligi 70% ettevõtetes kasutatavate sõidukite maksukoormus. Muudatuse mõju vähendab veelgi see, et üle 5 aasta vanuste sõidukite puhul vähendatakse kilovati maksu 25% võrra.
    Seega puudutaks uus kord suhteliselt väikest hulka maksumaksjaid. Kas ja miks üldse on sellisel juhul vaja seadust sedavõrd põhimõttelisel tasandil muuta? Eesti maksusüsteem peaks olema ju lihtne ja väheste eranditega. Nüüd planeeritakse aga põhimõttelist muudatust, mis aga nagu kedagi ei puudutakski.
    Sõidukitest lähtuvaid rõõme ja muresid ei iseloomusta üksnes mootori võimsus ehk kilovatid. Kindlasti on inimesi, kes arvutavad enda palga ümber ka kilovattidesse, kuid enamus vaatab sõidukit kui tervikut. Sõiduki võimsuse näitaja ei ole kõikehaarav mõõdik. Näiteks inimese kohta ütleb vereproov rohkem kui tema muskel.
    Kui üldse rääkida mingist universaalsest mõõdikust sõiduki nn väärtuse määratlemisel, siis oleks selleks heitgaaside näitaja, mis sõltub sõiduki võimsusest, kubatuurist ja autos kasutamist leidvast tehnoloogiast. Samuti arvestab see ka sõiduki mõju ümbritsevale keskkonnale.
    Ei sobi kaasaegse mõttemaailmaga
    Ei ole õige soodustada planeeritava maksusoodustuse kaudu vanemate sõidukite importimist, mis on reeglina liikluses ohtlikumad ja keskkonnavaenulikumad ning lõpuks jäävad ikkagi meie kohustuseks läbi taaskasutuse või ringlusest eemaldamise. Eesti autopark on suhtes Euroopaga küllalt vana ehk ligi 14 aastat. Kas soovime tekitada siia Lääne-Euroopa vanasõidukite prügimäe?
    Teema on keerulisem ja laiem. Praegune maksumuudatus peab sobituma kaasaegse mõttemaailmaga ja kaasaegsete sõiduvahenditega (elektriautod, hübriidid) ning arvestama ka keskkonnaalaste väärtustega. Maksudega ei tohi asuda diskrimineerima keskkonnasõbralikke elektriautosid või hübriide, mis on tihti võimsamad kui nn tavaline auto. Ministeeriumi väljatoodud plaan on selles mõttes selgelt vaenulik. Samuti ei tohiks riik juba üksnes liiklusohutuse kaalutlustel suurendada vanemate autode osakaalu liikluses.
    Riik ise on võtnud endale kohustuse vähendada CO2 heitkoguseid ning soodustada energiasäästlikumate ja keskkonnasõbralikumate tehnoloogiate kasutamist. Praegune plaan jätab natuke vanamoodsa lähenemise mulje – kui on suur auto, siis järelikult paha – karistame. Tänapäeval võib olla suur auto aga madalama CO2 näitajatega. Seega suurus ei tohiks olla ainuke parameeter, vaid kui juba kardinaalse uue maksukogumise põhimõtte üle arutame, siis arvesse peaks võtma ka auto kasutaja mõtlemise, suhtumise ning jalajälje, mille oma riiki maha jätame.
    Autor: Sulev Narusk
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.