Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ilvese Autorollo

    Toomas Hendrik Ilvese Ärma-skandaal ja Autorollo saaga on omavahel seotud rohkem, kui esimesel pilgul võib tunduda, kirjutab arvamustoimetaja Vilja Kiisler.

    EASi-Ärma skandaali keskmes seisab võimaliku vastutajana tollane EASi juhatuse liige Maria Alajõe, praegune riigikogu kantselei juht. Riigikogu kantselei juhina seisab Alajõe praegu selle eest, et Autorollo pankrotihaldur ei saaks kohtus tõendina kasutada reformierakondlasest riigikogulase, endise keskkonna- ja välisministri Keit Pentus-Rosimannuse kirjavahetust, mida ta pidas oma abikaasa Rain Rosimannuse ja isa Väino Pentusega.
    Põhjendusi, miks riigikogu kantselei ei täida Harju maakohtu määrust, mis kohustas kirjavahetuse välja andma, avalikkusega ei jagata. Äripäeva saadetud küsimused jäid sisulise vastuseta. Teada oleva põhjal on alust järeldada, et Pentus-Rosimannus sai kirjavahetuse väljaandmise nõudest ennetavalt teada, küll aga mitte keskerakondlased Lauri Laasi ja Priit Toobal, kes on tänaseks tükkis Keskerakonnaga juba ka riigikohtus süüd mõistetud. Juhuks, kui kohus ei peaks riigikogu kantselei põhjendusi aktsepteerima, on Pentus-Rosimannus seega saanud võimaluse kõnealune kirjavahetus hävitada.
    EASi nõukogus istus ajal, mil Ärma raha otsus sündis, ka Reformierakonna reha Kalev Lillo, üks Reformierakonna musta raha skandaali peategelasi koos Kristen Michaliga, kes võttis järgmistel valimistel uue mandaadi, toimetab praegu majandusministrina ja kellest räägitakse kui uuest peaministrist pärast seda, kui nõrga Taavi Rõivase pidamine sel positsioonil enam kasulik ega võimalik ei ole.
    Ilves, Reformierakonna president
    Reformierakonnale ja konkreetselt Lillole on Toomas Hendrik Ilves suuresti võlgu oma kümme aastat Kadriorus. Esimest korda ametisse saamise aegu oli Ilvese taga peale Reformierakonna toetuse küll ka kaalukas osa avalikku vaimustust, ent poliittehnoloogiat oli siiski juba tollal hulga rohkem, kui ehk välja paistis ja avalikkusel tänaseks meeles on. 
    Nähtamatu töö tegija Lillo ei kaldu Reformierakonna ajalehes Paremad Uudised (september 2011) oma teenete kirjeldamisel oma rolli alahindama: „Need 25 päeva olid viis aastat tagasi kõige tulisem tööaeg. Igapäevased koosolekud IRLi, sotside ja muidugi meie erakonna esindajate vahel. Sajad telefonikõned ja tuhanded kilomeetrid Eestimaa teedel. Kümnete inimestega suhtlemine ja veenmine.“
    Lillo jätkab: „Minult on küsitud, kas seekord tuli valimistulemus lihtsamalt kui viis aastat tagasi. Vastus on: ei. Lihtsalt seekord vaatasime pikemalt ette, tegime juba eelnevalt kõvasti tööd, et riigikogu koosseis võimaldaks valikuil sündida juba Toompeal, nagu põhiseaduse tegijad ette nägid. Sellisel kursil peame jätkama – pikaajalise oma plaani ja tubli tööga, mis ei sõltu teiste pusimisest.“
    Lillo on küll see, kes teeb, aga mitte see, kes välja mõtleb, mida teha. Liialdus oleks võib-olla väita, et Ilvesest tegi presidendi perekond Rosimannus, kuid mäletavasti oli just Keit Pentus-Rosimannus (tollel veel Pentus) see, kes Toomas Hendrik Ilvese nime võimaliku presidendina Reformierakonnas välja käis. Hiljem on Keit Pentus-Rosimannus Ilvesele mitmel korral toetust avaldanud. Nt 2011 ütles ta Reformierakonna aseesimehena, et Ilves on parim riigipea, keda Eesti riigis on võimalik praegu leida ja ta kannab Eesti jaoks olulisi väärtusi. Ent juba 2007 seadis Ilvese kandidatuuri üles nimelt Reformierakond. Oravad pole ka hiljem unustanud rõhutada, et võitis nende kandidaat.  
    Nii Ilvese Ärma-skandaalis kui ka Rosimannuste Autorollo kaasuses on põhimõtteliselt kaalul üks ja seesama asi: praeguse võimuvertikaali püsimine või langemine. Võimuvertikaali sõna tõi iseloomulikul ja unustamatul viisil käibele EASi-Ärma saaga kolmas võtmetegelane: Siim Raie, Ilvese kantselei direktor 2011-15, kes varem kuulus komisjoni, mis andis OÜ Ermamaale 190 000 eurot toetust, ja aitas hiljem Evelin Ilvesel EASiga asju ajada. Praegu on Raie muinsuskaitseameti peadirektor. Kõik need kolm – Raie, Alajõe ja Lillo – kuulusid juba 2006 EASi komisjoni, mis Ermamaale tüli toonud toetuse andis.
    Mis nägu see võimuvertikaal on, sellest andis seesama Raie kõige otsesemal kombel aimu "Kolmeraudse" saates, kui rahvasaadiku p...sse saatis ja mölisejaid sarjas. Austusel või lugupidamisel see arusaadavasti püsida ei saa – üle jääbki vaid salastamine ja vassimine.
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.