Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maismaa õigus mere peale ei passi

    Heiki LindpereFoto: erakogu

    Eesti merekeskkonna kaitse seaduslik pool on auklik ja häda pärast püütakse kohaldada maismaal kehtivaid reegleid, mis TLÜ ühiskonnateaduste instituudi lektor Heiki Lindpere hinnangul ei ole hea plaan.

    Vaatamata inimeste murele Eesti rannikumere heaperemeheliku kaitse ja säilitamise üle pole keskkonnaministeerium siiani maismaa veekogude (järved, jõed, veehoidlad) ja põhjavee nõuetekohase kaitsmise reguleerimisest kaugemale jõudnud.
    1992. aasta oktoobris ühines Eesti kahe rahvusvahelise konventsiooniga: üks naftareostusest põhjustatud kahju korral kehtiva tsiviilvastutuse kohta ja teine sellise kahju kompenseerimise rahvusvahelise fondi loomise kohta. Need konventsioonid „unustati” tõlkida ja Riigi Teatajas avaldada, mis põhiseaduse järgi jättis need täitmiseks kõigile mittekohustuslikeks. See oluline puudus likvideeriti alles 2005. aasta augustis.
    Pea samal ajal hakkas Eesti suhtes kehtima 1982. aasta ÜRO mereõiguse konventsioon ehk ookeanide ja merede konstitutsioon, mille XII osa sätestab õigused ja kohustused nii lipuriikidele, rannikuriikidele kui ka sadamariikidele merekeskkonna kaitse ja säilitamise kohta.
    Eesti on maha jäänud
    Ometi pole see ja kõik teised asjasse puutuvad konventsioonid suutnud ei valitsust ega riigikogu viia mõttele välja töötada ja vastu võtta kaasaegne merekeskkonna kaitse seadus.
    Kõikidel probleemidel Eesti kehtivates õigusaktides peatuda ei jõua, kuid vaatleksime vaid karistusseadustiku keskkonnavastaste süütegude paragrahvi, mis sätestab Laevalt saasteainete merre heitmise keelu rikkumise eest karistusena kas rahalise karistuse või kuni üheaastase vangistuse, kui tegu oli süstemaatilise saastamisega. Rahvusvahelises mereõiguses teo süstemaatilisus rolli ei mängi – iga merereostuse juhtum, kui põhjustab kahju, kuulub kompenseerimisele reederi või temale vastutuskindlustust pakkunud klubi poolt.
    Süstemaatilisuse kriteerium lubab paragrahvi kohaldada praktiliselt ainult liinilaevadele, sest ühekordsed saastajad justkui pääsevad, olenemata teo raskusest või tahtlusest.
    Teine aspekt, mida karistusõigus ei kajasta ühemõtteliselt, seisneb selles, et välismaa lipp laeval ahtris vabastab süüdioleva laevapere liikme vangistuse määramisest Eesti majandusvöödis sõites igal juhul, lubades määrata vaid rahalisi karistusi. Kui aga saastamine leiab aset  välismaa laevalt, mis teostab territoriaal- ja/või sisemerest rahumeelset läbisõitu, siis nimetatud piirang kehtib samuti, välja arvatud juhul kui tegu on tahtliku ja olulise merereostusega. Siin on tegu läbisõidu õiguse ränga rikkumisega ning süüdlane võib kanda ka vangistust – niisugusele arvamusele jõudis 2000. aasta Rahvusvahelise Õiguse Assotsiatsiooni töörühm Soome professori Kari Hakapää juhtimisel.
    Oleks aeg lõpetada katsed kohaldada maismaal kehtivaid seaduseid analoogia põhjal merekeskkonnale, mis juhindub rahvusvahelisest mereõigusest ning toimib teistsugustel põhimõtetel.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.