Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tesla ja põlevkivikaevandamine – eri sajandid!

    Kaspar KurveFoto: erakogu

    Arvestades väärtuseid, mida Elon Musk ja Tesla esindavad, ei ole Eesti Tesla gigatehaseks piisavalt innovaatiline, kirjutab Eestimaa Roheliste juhatuse liige Kaspar Kurve.

    Uudis, et Eesti alustas kampaaniat Tesla uue gigatehase Gigafactory 2 siiameelitamiseks, on tähelepanuväärne. Vaevalt, et kellelgi on vähegi mõjuvaid argumente, miks seda mitte teha – ilmselgelt oleks see fenomenaalne saavutus ning üks suurimaid majanduslikke võite Eesti ajaloos.
    Tesla gigatehas oleks tõepoolest meie väikese riigi suur võimalus, ainult et selle võimaluse ära kasutamiseks ei piisa vaid ilusast turundusvideost ega isegi ennastohverdavast lobitööst. Vaja on astuda konkreetseid samme ja kardetavasti oleme mitme käiguga lootusetult hiljaks jäänud.
    Teslat ning Elon Muski kõige paremini iseloomustav sõna on tulevik. Musk lähtub justkui herakleitoslikust maailmavaatest, mis kirjeldab olemist kui pidevalt uueks saamise vormi. Sellist terminit nagu status quo tõelise visionääri jaoks ei eksisteeri ega saagi eksisteerida. Innovaatsioon on jõud, mis viib maailma edasi ning siinkohal ei ole motivaator kaugeltki mitte raha, vaid miskit palju õilsamat – isetu soov piire nihutada.
    Elon Muski tulevikuvisioon ei piirdu ainult Tesla või SpaceXiga, ta on aktiivne ka mitmel muul rindel. Omaette väärib märkimist tegevus tehisintellekti ja superintellekti rindel – terminid, mis võivad kõlada nagu ulmejutud, kuid mille potentsiaalsed kasud ja ohud on maailma tippteadlastele unetuid öid pakkunud juba aastaid.
    Raske näha Tesla huvi
    Miks peaks Tesla tahtma oma gigatehase Eestisse rajada? Jah, Eesti on tõepoolest mingites aspektides (mille alguseks on e) maailma esirinnas – ja see on kahtlemata tubli saavutus. Aga isegi meie poliitikud, kes igal võimalusel armastavad pasundada, kui innovaatiline Eesti on, ei saa realistlikult võttes seda uskuda. Eesti ei ole innovaatiline riik ning kümned võimalused, mida 21. sajand meile pakub, on kasutamata.
    Mis veelgi hullem – sellesisulist dialoogi põhimõtteliselt ei eksisteerigi. Meie poliitikud on tublid ametnikud ja kindlasti mitte rumalad inimesed, aga kartus reitingute pärast ja puuduv julgus kaks käiku ette mõelda pärsivad suuri otsuseid ja muutuseid, mida Eesti tõepoolest vajab, et kanda välja innovaatilise riigi auväärne tiitel.
    Ajal, mil paljud riigid astuvad esimesi julgeid samme tuleviku suunas nagu näiteks Hyperloop ning kodanikupalga kehtestamine – teemad, millega Musk isiklikult väga tihedalt seotud on – räägib meie valitsus dinosauruslikust Rail Balticust ja teeb marginaalseid maksusüsteemi muudatusi, mis meid lõpuks tõotatud maale ehk Euroopa viie rikkaima riigi sekka peaksid viima...
    Põlevkivi ei ole kaasaegne energiaallikas
    Aga kõige krooniks ning mõisteks, mis Eesti mahajäämust vast kõige paremini iseloomustab, on kahtlemata ebaefektiivne põlevkivimajandus, milles seisneb meie majanduse põhiprobleem ka OECD arvates. Põlevikivi kaevandamine ja kasutamine annab 4,5% SKPst, aga samas toodab 80–90% koguheitmetest.
    Nõustun täiesti Mario Kadastikuga, kes Postimehes kirjutas, et just põlevkivi on põhiline faktor, mis on takistuseks potentsiaalsetele suurtele ja olulistele investeeringutesse Eestisse.
    Põlevkivi ei kuulu 21. sajandisse. Selle kasutamiseks ei leidu enam ühtegi ratsionaalselt argumenti. Isegi hinnad, millega üritatakse aeg-ajalt veel põlevkivi kaitsta, on taastuvatel energiaallikatel tänapäeval samasugused või isegi odavamad. Ning praegu on kõigest aasta 2017 – arvestades tehnoloogia arengu kiirust, muutub see bilanss lähiajal taastuvenergia kasuks veelgi.
    Keskkonna seisukohast on põlevkivi aga lausa kuritegelik. Pole ime, et Eestimaa Rohelised ning Taastuvenergia Koda esitasid Eesti valitsuse Climate Action Networki korraldatud räpase energia toetajate konkursile. Ja šanss, et Eesti selle võistluse kinni paneb, on väga reaalne.
    Kõige selle valguses on minimaalne võimalus, et Tesla ja Elon Musk, kes on aastaid seisnud taastuvate energiaallikate eesrindel (mõelgem kas või Tesla Solar Roofile, rääkimata autodest endist), gigatehase Eestisse rajaksid. Sellest on ääretult kahju ja selle põhjus ei ole mitte ebaõnn, vaid meie valitsuse suutmatus ajaga kaasas käia.
    Aga lootma peab, sest mingil imelikul kombel aeg-ajalt imesid ju siiski juhtub.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Balticconnector läheb uuel nädalal taas tööle
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.