Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Abituks õpetatud

    Raimo ÜlavereFoto: Raul Mee

    Inimene on suuteline õppima abitu olemist, uuesti iseseisvumine võib olla pikk ja keeruline tee, kirjutab koolitaja Raimo Ülavere.

    Juba aastaid olen imestanud, kuidas mõned täiskasvanud inimesed, kes kodus saavad enda ja oma pere elude korraldamisega suurepäraselt hakkama, muutuvad töökoha uksest sisse astudes piltlikult öeldes abituteks lasteks.
    Eelmise sajandi 60ndate keskel tegi Martin Seligman koos kaaslastega katseid koertega ning avastas poolkogemata nähtuse, mida tuntakse õpitud abituse nime all. Ta viis koertega läbi kuulsa Pavlovi katsega sarnase eksperimendi, kõlistades kellukest ja andes koerale samaaegselt nõrga elektrilöögi. Ja mõne aja pärast reageerisid koerad ainuüksi kellukesele viisil, nagu oleks saanud elektrilöögi. Siiani oli tulemus prognoositav.
    Ootamatu avastus
    Siis aga pani Seligman koerad kasti, mille põrand oli jagatud pooleks madala seinaga. Ning ühel pool seina oli põrand elektrifitseeritud ehk sealt sai koer nõrkasid elektrilööke. Ent teisel pool oli põrand nagu põrand ikka, ei mingeid elektri- ega muid lööke. Seligman avastas üllatusega, et elektriseeritud poolele pandud koerad keeldusid teisele poole minemast ja talusid alistunult elektrilööke, ehkki neil oli võimalus neid vältida. Nad olid eksperimendi esimese osa tulemusel otsekui “jõudnud arusaamisele”, et ükskõik mida nad ka teevad, neil ei õnnestu elektrilööki ära hoida. Nad alistusid. Nii tekkis “õpitud abitus”.
    Kontroll elu üle väljaspool inimest
    Õpitud abitus pole omane ainult loomadele, vaid ka inimestele. Sisuliselt tähendab see olukorda, kus inimene on kas teadlikult või teadvustamatult jõudnud arusaamisele, et ta ei kontrolli tulemust, ta ei oma kontrolli tema elus juhtuvate asjade üle. Ning ta annab alla. “Ehh, las minna, mis nüüd mina – väike mutrike – siin ikka teha saan…”
    See on see nähtus, mida juhid sagedasti kirjeldavad kui initsiatiivikuse, otsustamis- ja vastutusjulguse puudumist. Nad ei paku ideid, nad ei taha võtta vastutust, probleemide tekkides vajuvad neil käed rüppe, räägivad juhid. Muuseas, õigluse huvides lisan, et tegelikult on täpselt samad nähtused täheldatavad ka juhtidel. Õpitud abitus väjendub seal ehk veidi peenemalt, näiteks vähetähtsate asendustegevuste või otsustamise edasilükkamise näol, ent nähtuse sisu on sama.
    Miks õpitud abitus tekib?
    Pea iga kord, kui keegi räägib, kuidas “nemad seal” ikka ei ole initsiatiivikad, ei võta vastutust, ei taha uute asjadega kaasa minna jne, taban end küsimast – mõnikord valjusti, mõnikord endamisi: huvitav, miks see nii on? Miks on nii, et mida kirevama kostüümi ja valjema hääle ning rohkem “mina” vormi kasutava juhiga on tegemist, seda suurem tundub olevat probleem inimeste õpitud abitusega. Ja mõtlen ka veel, et ehk on probleem mitte inimestes, vaid hoopis selles, mis inimestega on tehtud. Usun, et inimesed tahavad vastutada, tahavad omada kontrolli oma elu ja töö üle. Ent nad pole mõnikord harjunud seda tegema. Sest neilt on vastutus ja otsustamisõigus lihtsalt ära võetud. Ja kui vastutust ära võtta saab kulbiga, siis tagasi võtame me seda väikeste teelusikate kaupa.
     Allikas: raimoulavere.com
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.