Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pakendimaks võetakse tarbija taskust

    Triin KutbergFoto: Erakogu

    Uut pakendiaktsiisi kehtestades tahab riik tarbijatelt saada täiendavad 20 miljonit eurot lisaraha, kuid vastu ei paku midagi, kirjutab alkoholitootjate ja maaletoojate liidu tegevjuht Triin Kutberg.

    Rahandusministeerium on koostanud pakendiaktsiisi seaduse muutmise eelnõu, millega kehtestatakse täiendav aktsiis praegusele tootjavastutussüsteemil põhinevale pakendiaktsiisile. Kehtiv tootjavastutuse põhimõte tähendab, et tootja vastutab toodetest tekkinud jäätmete kogumise ja käitlemise eest ning kannab sellega seotud kulud. Uut aktsiisi kehtestades tahab riik tarbijatelt saada täiendavad 20 miljonit eurot lisaraha, kuid vastu ei paku midagi.
    Riik on jätnud tähelepanuta, et ettevõtjad kulutasid juba 2015. aastal tootjavastutusorganisatsioonide kaudu pakendite kokkukogumiseks ja keskkonnahoiuks 12,2 miljonit eurot. Rahandusministeerium on aga uues eelnõus keskendunud kitsalt asjaolule, et senine süsteem ei täida riigikassat. Seetõttu ei ole plaanitav pakendiaktsiis suunatud keskkonna mõjutamisele vaid omab üksnes raha kogumise eesmärki.
    Milleks pakendid?
    Pakendit on tarvis toote kaitsmiseks, transportimiseks ning toiduhügieeni tagamiseks. Pakendimassi on võimalik vähendada seal, kus pakend kannab mõnda muud eesmärki. Rahandusministeerium ei ole analüüsinud, millistes valdkondades toimub ülepakendamine ehk millist sektorit mõjutada soovitakse. Kuigi ettevõtjad on rahandusministeeriumile edastatud päringus selle vastu huvi tundnud, on ministeerium jätnud päringule vastamata. Kummaline käitumine organisatsiooni suhtes, kelle liikmetelt plaanib riik lausa kümme protsenti uuest maksust kokku koguda.
    Vähendada saab ja tulebki toodete mitmekordset pakendamist, kuid joogitööstuses kasutatav pakendikogus kannab juba praegu vaid kaitse, transpordi ning toiduhügieeni eesmärki. Eelnõu väljatöötamiskavatsuses on eeskujuks toodud Lõuna-Euroopa, kus palju kaupu ostetakse turult pakendamata. Tänapäevase joogitööstuse jaoks on kauba müümine turul potist ja kulbiga välistatud. Pakendimassi vähendamine oleks seega võimalik toote mahu suurendamise kaudu. Kui joogitöösturid hakkaksid senise pooleliitrise toote asemel edaspidi müüma kaheliitrist toodet, väheneks küll ühe liitri kohta kasutatav klaasimass, kuid tarbijad oleksid sunnitud ostma korraga rohkem toodet, mis eelduslikult suurendaks alkohoolsete toodete tarbimist ning oleks seega ebasoovitava mõjuga.
    Riik ise ei ole valmis nii kiires tempos pakendiaktsiisi rakendama, nagu ta seda ettevõtjatelt ootab. Seletuskirjast nähtub, et kuna IT-lahendusi ei pruugita valmis jõuda, siis tuleb ettevõtjatel arvestada, et esialgu võib deklareerimine käia aruandeid paberil esitades. See kõik annab tunnistust, et riigile on laekuv maksutulu tähtsam toimivast süsteemist.
    Lisaks soovib rahandusministeeriumis valminud eelnõu tunnistada kehtetuks keskkonnatasude seaduse sätte, mille kohaselt 50 protsenti pakendiaktsiisist loeti keskkonnatasuks ja kasutati sihtotstarbeliselt. Jällegi ilmneb, et uuel maksul on vaid rahakogumise eesmärk.
    Koormab joogitööstust rängalt
    Järjekordne maks uue pakendiaktsiisi näol on joogitööstusele sedavõrd koormav, et kogu maksukoormus delegeeritakse paratamatult lõpptarbijale. Alkoholitootjate ja maaletoojate liidu liikmeskonna kasumist moodustaks kulu pakendi kokkukogumisele ja uuele pakendiaktsiisile kokku keskmiselt enam kui 30 protsenti, mis on muude maksutõusude ja hoogustuva Läti piirikaubanduse taustal ettevõtjatele väga suur kulu.
    Eesti 75 000 aktiivsest ettevõttest on vaid 4 300 registreeritud pakendiettevõttena. Ei ole usutav, et enam kui 70 000 ettevõtet ei too turule  pakendeid üldse või teevad seda plasti osas alla 100 kg ja muude materjalide osas alla 200 kg aastas. Miinimummäärade mõistmiseks toon näite, et joogitootja, kes soovib vabastust kohustusest pakendit keskkonnast tagasi korjata, peab müüma pooleliitrises plastpudelis toodet vähem kui 7 tükki päevas või pooleliitrises kergeimas klaaspudelis toodet alla 2 tüki päevas.
    Esimene samm pakendituru  korrastamiseks peaks olema deklareeritud pakendikoguste avalikustamine, sest oma pakendite kogumise ja taaskasutusse suunamise eest maksavad praegu vaid ausad ettevõtjad. Uue maksuga halvendatakse just ausate ettevõtete konkurentsivõimet.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.