Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltic võistleb lennukiga

    Margus PaapFoto: Veiko Tõkman

    Üks Rail Balticuga seotud legendidest on see, et Tallinna-Pärnu trass arvestab ainult tallinlaste huvidega, ülejäänud Eesti kaotaks ajaliselt. See pole tõsi, kirjutab insener Margus Paap.

    Kuna ma ei ole spetsialistide vastavat arvutust näinud, üritan seda tühimikku täita. Korra juba kirjutasin, et Tapa ja sellest põhja pool olevad piirkonnad ikka võidaksid otsetrassiga, kuid argumentide asemel korratakse siiamaani vana veendumust, et Tartu trass tuleks kasuks suuremale osale elanikkonnast.
    Tegin nüüd täiendavad arvutused, mis arvestavad nii maakonna keskmist sõiduaega Riiga kui ka elanike arvu. Nende järgi osutus mu varasem kiirhinnang õigeks – ka ilma Harjumaata võidaks elanikud otsetrassiga keskmiselt sõiduaega. Mõned maakonnad küll kaotaksid, kuid nende kaotus ei oleks vastupidisega võrreldes eriti suur.
    Võrdlesin kolme varianti – Pärnu kaudu 240 km/h, Tartu kaudu 160 km/h ja täiendavalt ka Tartu kaudu 240 km/h. Viimase trassi rajamiskulud läheksid küll ebamõistlikult suureks. Arvutuste aluseks võtsin statistikaameti lehelt maakondade elanike hulga ning kasutasin varasemast väljaotsitud raudteeliinide pikkusi. Ajavahemike arvutamisel tõin sisse ka kiirenduse ja aeglustuse, et mitte eeldada huupi, kui palju peaks keskmine kiirus vähenema maksimaalse suhtes. Sõiduaja ja elanike korrutisest sain inimtunnid, mida võrdlesingi eri versioonides.
    Arvutus lihtsustab
    Absoluutväärtusena ei ole elanike arvu komponent korrektne näitaja, kuid see ei sega selle kasutamist suhtelises võrdluses. Kõik sõltub vaadeldavast ajavahemikust. Kui näiteks eeldada, et keskmiselt 10% elanikest reisib ajavahemikus viis korda edasi-tagasi piletiga Riiga, siis ei ole ka absoluutväärtus vale.
    Korrektsel hindamisel peaks arvestama ka inimeste ostujõuga, kuid jätsin selle välja, et mitte anda Tallinnale eelist. Eraldi väljundina tegin ka mudeli reisijate arvu hindamiseks sõltuvana teekonna kestusest. Siingi andis paremaid tulemusi otsetrass, kuigi Harjumaa väljajätmisel on mõlemad 240 km/h trassid nii inimtundide kui ka potsentsiaalsete reisijate osas võrdsed. 160 km/h Tartu trassi puhul on inimtundide arv ka ilma Harjumaata 27% suurem, Harjumaad arvestades isegi 69% suurem.
    Suhteline võrdlus pole päris korrektne, sest paljud suurused on lihtsustamiseks välja jäetud. Näiteks Viljandist oleks nii Pärnu kui ka Tartu jaamani üsna ühesugune vahemaa, seejuures nii bussiga kui ka Tallinna kaudu rongiga. Arvutustes on kasutatud lihtsalt aega RB raudteejaamast alates, kuid see ei muuda üldist suhet oluliselt.
    RB ööekspressiga Berliini sõitmine konkureerib mugavuselt täiesti lennukiga, õigemini ületab seda oluliselt. Paraku väidab transpordiekspert Raivo Vare endiselt, et keegi ei hakka rongi kasutama pikemate lõikude peal. Seejuures oli ka minu võrdluses tehtud sama viga, mis teistes võrdlustes – see oli puhtalt Tallinna-keskne. Kui me võrdleksime ka maakondi eraldi, siis lennuki variandi puhul peaks igalt poolt jõudma enne Tallinna, kuid rongi puhul saaks mõnest maakonnast RB lähima jaamani kiiremini.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Hollandi firma plaanib Pärnusse miljarditehast Riisalo: kui saame neid kuidagi aidata, siis teeme seda
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.