Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Õhu müümisest neile, kes armastavad kõrvadega

    Maris MeiessaarFoto: Erakogu

    Hiina turistile müüakse Eestimaa puhast loodust ja värsket õhku. Ent oma maa mürgiväljadeks saastanud hiinlased on eestlastest selles valdkonnas vähemalt ühes asjas kõvasti ees, kirjutab toimetaja Maris Meiessaar.

    Elasin mõni aasta tagasi mitu kuud ühes Lõuna-Hiina väikelinnas, kus liiklemine käis kaootiliselt – kõrvuti, suunavööndeid ja euroopalikke viisakusreegleid eirates leidsid üksteise kõrval koha jalgrattad, rollerid, tuk-tukid, autod, bussid, veokid ja jalakäijad – ent selle kõige foon oli vaikne.
    See (suhteline) vaikus jõudis mulle kohale tagantjärele – alles siis, kui olin üle piiri Vietnami sõitnud ja Hanoi rollerimürasse uppunud tänavatele astusin. Mürafooni erinevus oli ehmatavalt suur ja mõjutas peale ilumeele ka turvatunnet. Raevukas põristamine loob äreva keskkonna. Ärevas keskkonnas muutuvad inimesed närviliseks ja üksteisele ohtlikuks, sest afektiseisundis juhtuvad rumalused kergemini. See foonivahe tuli sellest, et hiinlaste rollerid sõid elektrit, vietnamlaste omad bensiini.
    Sarnase kogemuse saab kätte ka siinsamas Euroopas. Kui keegi arvab, et kaasaja bensiiniautod ei ole lärmakad, siis pole ta ilmselt kunagi jalutanud ega sõitnud jalgrattaga mööda Tallinna Järvevana tee kergliiklusteed. Soovitan katsetada – eriti kõigil Tallinna linnaametnikel, kes praegu Kadriorgu samasuguse müra- ja tuulekoridori rajamise nimel kohtulahingut peavad.
    Elektrisõidukid on tulevik
    Seega kohalikus plaanis aitaks elektrisõidukite laiem kasutuselevõtt sellega kaasneva müra ja heitgaaside vähenemise valguses hiigelmagistraalide fänne ja värskes õhus liiklemise fänne üksteisele pisut lähemale tuua. (Algatuseks aitaks Järvevanal ka viiemeetrised müratõkkeseinad, palun.) Tallinnale lähimasse Viru rappagi kostab Tallinna–Narva maantee automüra väga hästi kätte. Olgu maastik nii hingematvalt ilus ja laukavesi puhas tahes, loodushelide nautimisega on seal kehvasti.
    Kui uskuda Forbesi, siis mullu kasvas Hiinas elektrisõidukite müük 53 protsenti, Euroopas oli sama näitaja vaid 14 protsenti. See tähendab, et end enesetapu äärele saastanud Hiina on ees meist, kes me oma puhta õhu üle nii palju uhkust tunneme ja seda Hiina turistidele müüa üritame. Viimasel ajal tilgub küll uudisvoogu järjepanu sõnumeid selle kohta, et küll britid, küll norrakad plaanivad sisepõlemismootoritega autodest vabaneda, kuid Euroopa ja Eesti on selles võrdluses siiski Vietnamiga samas, mahajäänute paadis.
    Niisiis on maailmas juba kohti, kus elektri- ja bensiinisõidukite kriitilise massi loodud keskkonnavahe on meeltegagi nii tuntav, et selle kogemiseks ei ole vaja mõõteriistadega ametnikke. Hiinast siia värsket õhku hingama tulnud turist tajub seda tõlgi ja tehnoloogia vahenduseta. Turismiedendaja puhtsüdamliku müügiargumendi muudab selline kogemus hoobilt ebaausaks, sest inimene usub seda, mida kogeb.
    Kuidas sellest vastuolust vabaneda?
    Autotootjana on Eesti jõud null ja ka tarbijatena mõjutame autoturgu, pakkumist ja tootearendust vähe, kuid see ei tähenda seda, et see vähenegi mõju ei võiks olla teadlik ja tulevikku vaatav. Võiksime meiegi näha fossiilkütustel liikuvaid neljaliitriseid mootoreid rahulikult ja neid kapriisselt taga leinamata sellena, mis nad on – rahu ja tervislikku elukeskkonda hävitavate mänguasjadena, tulevikuta tehnoloogiana.
    Võiksime inimeste, ettevõtjate, inseneride ja poliitikutena lubada endal olla naiivne ja unistada ning võimalusel investeerida aega, entusiasmi, energiat, raha ja haridust sellesse, et elektrisõidukite tehnoloogia areneks täpselt nii mugavaks, nagu me tahaksime, et ta oleks. Ja võiksime toetada poliitikaid, mis viivad meid sinnapoole, et meil jätkuks puhtust nii endale kui ka müügiks.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.