Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Auto, tualett ja valgusfoor tunnevad su nägu
Tarkvarafirma Helmes partner Rene Oruman.Foto: Renee Altrov
Tänu näotuvastustehnoloogia arengule hakkavad igapäevased asjad ja seadmed meie nägu järjest tihedamini ära tundma ning see avab uued võimalused, kuidas me tulevikus elame, kirjutab Helmese partner Rene Oruman kirjutab Äripäeva uues teemaveebis Innovatiiv.ee.
Toimiv näotuvastustehnoloogia on täiesti olemas ning seda rakendatakse iPhone’i avamisel paljudes kohtades. Näiteks kasutab Uber Microsofti Face Verificationi tarkvara, et autojuhid end vähemalt kord päevas mobiiliga tuvastaksid. Nii saab veenduda, et roolis on sama inimene, kes konto tegi. See on aga alles algus.
Microsofti näotuvastusprogrammi saab rakendada väga paljudeks asjadeks, alates ligipääsude tagamisest: parklasse sissesõit, postkasti avamine, kodu- või kontoriukse avamine, postipaki vastuvõtmine, kasiinosõltlaste tuvastamine, tagaotsitavate tuvastamine, alaealisuse kontroll, inimese asukoha tuvastamine (näiteks kooliõpilase sisenemine kooli) jne. Mitte väga kauges tulevikus tunneb kaupluse IT-süsteem siseneva inimese ära ja sealt lahkudes võtab ostude eest tema pangakontolt raha automaatselt.
Näotuvastuse potentsiaali on rakendatud kõige rohkem Hiinas. Eesti riigi- ja ka erasektor võiks rohkem arendada ja kasutada näotuvastuse kasvavaid võimalusi ja muuta sellega maailma.
Kuidas näotuvastus meie elu mõjutab?
Turvalisus – FBI andmebaasis on üle poolte USA elanike fotod (näiteks juhiloa pilt), mida nad kasutavad tagaotsitavate leidmiseks ja kuritegude lahendamiseks.
Kadunud isikute tuvastamine – maailmapäästmise projekt
www.helpingfaceless.com lõi mobiilirakenduse, mis võimaldab pildi järgi tuvastada kadunud lapse. Näiteks Indias kaob või varastatakse iga tund 15 last. Analoogset tehnoloogiat saaks kasutada ka kadunud loomade leidmiseks. Kindlasti vajaks ka politsei- ja piirivalveamet selliseid teenuseid.
Makse kinnitamine näoga – Alibaba tütarfirma AliPay plaanib lähiajal võtta kasutusele näotuvastuspõhise maksekinnituse. Mastercard hakkab seda makseliiki kutsuma „Selfie pay“. Mitme Hiina panga rahaautomaadid juba identifitseerivad kasutajat näotuvastusega.
E-kursuste paremaks muutmine – online-kursuste puhul saab jälgida õpilaste osalust või kaasatust loengutesse. Kes ei jälgi mängu, saab pärast loengut lahendada lisatesti. Lisaks saab sellise monitoorimisega anda tagasisidet õppejõududele.
Hiina WC-paberivargad – Pekingi avalikes käimlates on tualettpaberi varastamine suur probleem. Selle vastu võeti Pekingis kasutusele süsteem, mis väljastab ühele inimesele üheksa minuti jooksul kuni 60 sentimeetrit paberit.
Helmes arendab Eestis näotuvastusega raamatukogurakendust. Varsti on lugejakaart ajalugu ja raamatu saab kätte otseses mõttes näo järgi.
Punasega tee ületamine – Hiinas Shenzhenis kasutatakse näotuvastust vales kohas või valel ajal üle tee minevate inimeste tuvastamiseks ning nende nimed ja pildid kuvatakse ekraanil.
Näopõhine reklaam – Tesco plaanib oma Suurbritannia bensiinijaamadesse paigaldada reklaamtahvlid, mis tuvastavad näo järgi inimese soo ja vanuse ning kuvavad sellele vastavat reklaami.
Artikkel ilmus esmalt Äripäeva teemaveebis Innovatiiv.ee. Autor: Innovatiiv.ee
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.