Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna–Tartu maantee laenuga neljarajaliseks

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Riigilaenu ei maksa karta. Küll aga peab vaatama, et Keskerakonna valitsus laenurahaga rumalusi tegema ei hakkaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Laristajate valitsus viib hukatusse, kuulutab Eesti Päevaleht. Põhiväidet toetab Eesti Panga põhiseisukoht, et niigi hästi kasvanud majandusele pole mõtet riigi poolt hagu alla anda. Pealegi ei paista laenamine iseenesest meeldivat ei keskpangale ega Päevalehele, mis ei saa vastu ka stereotüüpsele kiusatusele Kreeka õnnetut lugu meenutada.
    Äripäeva meelest aga tuleks igatahes laenu võtta ja teha selle abiga lõpuks ometi valmis näiteks Tallinna–Tartu maantee. 21. sajandi teine kümme hakkab lõppema, aga meie saja-aastases riigis on pealinn suuruselt teise linnaga ikka seotud enam-vähem külavahetee kaudu!
    Selle asemel, et maksumaksja raha valimislubaduste katteks miljoni-paari kaupa selle või teise (raud)teelõigu putitamisse pudistada, tuleks ära teha mõni suur ja põhimõtteline, tõesti vajalik asi – ja Tallinna–Tartu neljarajaline maantee oleks just üks selline ettevõtmine. Äripäevale meeldib aga ka Tallinna–Helsingi tunnel ning ka Rail Balticu suhtes oleme meelestatud pigem positiivselt. Meid kurvastab hoopis see parem-ärme-teeme-üldse-midagi-suhtumine.
    Reformierakonna juhitud valitsustele laenamine ei istunud. Andrus Ansipist saati korrutas oravkond, et laenuraha on saatanast, tasakaalus eelarve aga meie reliikvia ja pühadus. Laenuleib ja laastu­tuli ei pidavat kaua kestma ja moosid pidid ikka keldris seisma, isegi kui ükski neid ei söönud, läksid niisama kätte halvaks. Oli kombeks ette tuua, et me ei saa laenata, sest me ei tea, mida laenurahaga ette võtta: suurt ideed ei ole. Et see pole ei jutt ega asi, näitasime juba 2016. aasta kevadel: ideid on rohkesti, napib hoopis nende elluviijaid.
    Laen pole hea ega kuri
    Opositsioonis istudes olid nii keskerakondlased kui ka sotsiaaldemokraadid laenamise suhtes lahkelt meelestatud, aga pruukis neil vaid valitsus moodustada, kui laenujutt tasanes, kuni viimaks hoopis vaibus. Praeguseks on teema üsna maha käinud, ehk küll ettevõtjate ja nende esindusorganisatsioonide ridades käib arutlus edasi.
    Ettevõtjate ridades laenamist ei kardeta. Kui riigilaenu mõttekuses kaheldaksegi, siis pigem selles võtmes, et mine tea, mis see Keskerakond laenurahaga pihta hakkab. Kui paneb pensionitõusu alla või riigipalgaliste armee suurendamisse, siis on küll kuri karjas.
    Laenamisvastane hüsteeria tundub olevat Reformierakonna pärand. Halval ajal ei tohtinud laenata, sest aeg oli halb, kes siis halval ajal laenu võtab. Heal ajal ei tohtinud samuti laenata, sest halb aeg võis tagasi tulla. Sedasorti demagoogiast sai oravate valitsuse ajal laenuvastaste DNA-ahel, mis ei taha Keskerakonnagi valitsusegi ajal laguneda või muteeruda. 
    Päriselt pole laen muidugi loomu poolest ei hea ega kuri, vaid iseenesest täiesti neutraalne finantsinstrument. Toimetuse meelest ei ole laenamises midagi ebaväärikat. Kui me paneme laenuraha millessegi, mida meil päriselt ka vaja on ja mis jääb teenima tulevaidki põlvi – nagu näiteks Tallinna–Tartu maantee – siis ei päranda me järeltulijaile mitte eelkõige laenumakseid, vaid selle, mille oleme laenu eest saanud – koos tuluga, mida see rahapaigutus on teenida aidanud. Loomulikult ei lubaks me valitsusel laenuraha jooksvate kulude või valimislubaduste täitmise alla panna. Aga see jutt, et laen ise on paha, on ajast ja arust.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.