Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuninglik lahutus

    Mathias Juust

    Euroopa Liidu ja Ühendkuningriigi vahel peagi algavad kaubanduskõnelused tõotavad kujuneda Brexiti võtmeküsimuseks, mille raames ristuvad osapoolte kohati vastandlikud majanduslikud huvid, kirjutab Tartu Ülikooli majandusteaduskonna nooremteadur Mathias Juust.

    Ühendkuningriigi ja ülejäänud ELi praegune kaubandus ei erine paljuski kas või Eesti sisekaubandusest, sest kaubad liiguvad Inglise kanalil pea sama vabalt kui Väinamerel. Mis veelgi olulisem, kanaliülene vastastikune sõltuvus on tekkinud ka kõrget lisandväärtust pakkuvates tootmisharudes, nagu auto- või lennukitööstus, kus ühe riigi tootjad spetsialiseeruvad teatud tootmisetapile. Nii võib Airbusi lennuk kui lõpptoode koosneda Ühendkuningriigis ja Hispaanias toodetud osadest, mis pannakse lõplikult kokku alles Prantsusmaal.
    Kaubandustõkete tõus mõjuks eriti negatiivselt tootmisahelatele, mis kasutavad korduvalt üle Inglise kanali pendeldavaid komponente.
    Hinnad on probleem
    Tarbijate jaoks tooks kaubandustõkete kehtestamine kaasa importkaupade hinnatõusu. Näiteks mainib Briti Lordide Koja ELi komitee hiljutine raport uuringut, mille kohaselt võivad Brexiti järel saareriigi toiduainete hinnad tõusta kuni 20%.
    Vähemalt sama tõsiseks kujuneks mittekohalduvate standarditega seonduv problemaatika. Kui banaalsed näited ELi banaanikõveruste normide kohta kõrvale jätta, tagavad ühised standardid siseturu kaupade kvaliteedi ja välistavad vajaduse iga riigi spetsiifilistes nõuetes näpuga järge ajada. Eelpool mainitud Lordide Koja raport toob näiteks välja Doveri sadama arvamuse, et iga piiri ületava veoauto kaheminutiline tollikontroll tekitaks hoobilt 17miilise praamijärjekorra. Standardite mittekohalduvus on eriti suur löök kõrgelt reguleeritud valdkondadele, nagu farmaatsiatööstus, mille tooted kuuluvad Ühendkuningriigi oluliste ekspordiartiklite hulka.
     
    Missugune partnerlus?
    Tulevase partnerluse iseloomu kohta võivad aimu anda ELi kaubandussuhete vormid kolmandate riikidega. Kõige radikaalsem stsenaarium oleks üksteisele täiendavaid soodustusi pakkuva kaubanduslepingu sõlmimata jätmine. Seejärel toimuks kaubandus vastavalt WTO tingimustele ehk Ühendkuningriigile kehtiksid Euroopa ühisturul samad piirangud nagu Kasahstanile. Kuigi see lahendus pakuks Ühendkuningriigile kaubanduspoliitilist sõltumatust, kaasneksid sellega mõlema osapoole jaoks märkimisväärsed negatiivsed majanduslikud tagajärjed.
    Teine võimalus oleks sõlmida kahepoolne vabakaubandusleping, mis sarnaneks ELi partnerlusega Lõuna-Korea või Kanadaga. Värske kaubanduslepe Kanadaga hõlmab näiteks ulatuslikku tollitariifide langust ning valitud standardite tunnustamist. Samas ei võimalda selline lepe vaba juurdepääsu Euroopa tööjõu- ja kapitaliturule, teenusteturg on kaetud vaid osaliselt. Just kapitalivoolude ja finantsteenuste piiramine teeb Londoni kui ühe maailma peamise finantskeskuse arusaadavalt murelikuks. Londonist Pariisi on juba lahkumas valdkonna Euroopa-ülese reguleerimisega tegelev Euroopa Pangandusjärelevalve (EBA), kuid ümberkolimist kaaluvad ka mitmed erapangad ja -ettevõtted.
    Eeskujuks võib olla ka ELi kaubanduspartnerlus Šveitsi ja Norraga. Neist esimesega on ELil mitmeid valdkondlikke kahepoolseid lepinguid, mille ulatuses kohaldab Šveits ELi reeglid ning omab juurdepääsu Euroopa ühisturule. Norra ligipääs ühisturule hõlmab üheaegselt nii kaupu, teenuseid, inimesi kui kapitali, kuid vastukaaluks peab riik ulatuslikumalt järgima ka Brüsseli ette kirjutatud reegleid.
    Kokkuvõtlikult pakub nii Šveitsi kui Norra mudel Ühendkuningriigile soovitud autonoomiat kaubandusläbirääkimistes kolmandate riikidega, säilitades samal ajal ka teatud juurdepääs Euroopa siseturule. Teisalt tähendaks see järeleandmiste tegemist Brexiti kampaania peamistes eesmärkides: lõpetada ELi reeglitele allumine ja eelarvesse panustamine ning piirata isikute vaba liikumist. Peale selle ei omataks Euroopa-ülese seadusandluse loomise juures enam mingit sisulist mõjuvõimu.
    Samas on Brexiti näol tegu kuningliku lahutusega, mis erineb lihtrahva omast. Tõenäoliselt ei järgi ELi ja Ühendkuningriigi tulevane kaubandussuhe ühtegi Euroopa varasemat kaubanduslepingut, vaid hõlmab osi nii ühest kui teisest. Ühendkuningriigi eesmärk on võimalikult paljude kaubanduspoliitiliste privileegide säilitamine, võttes endale sealjuures võimalikult vähe kohustusi.
    Kuigi EL tervikuna on Ühendkuningriigi jaoks olulisem partner kui vastupidi, selgub kahepoolse kaubanduse tulevik alles pärast pingelisi läbirääkimisi, millest saabjalgpalli MMi kõrval üks 2018. aasta põnevaimaid vaatemänge.
    Autor: Mathias Juust
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.