Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parts 2008 – kas Äripäev on jätkusuutlik?

    2008. aasta sügisel, mil Eesti riik alles kaalus kontrolli võtmist Estonian Air'is, küsisin Tallinna uuendatud lennujaama avamisel majandusminister Juhan Partsilt, kas riiklik lennufirma oleks ikka jätkusuutlik ärimudel. Rahvusliku lipukandja pankrotistumist kajastavatest välisuudistest hakkas juba selge muster kujunema – viimasena oli siis juttu Alitalia probleemidest, jätkades jada, kus ees olid juba Swissair, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Olympic Airlines jt.

    Rahvusliku lipukandja pankrotistumist kajastavatest välisuudistest hakkas juba selge muster kujunema – viimasena oli siis juttu Alitalia probleemidest, jätkades jada, kus ees olid juba Swissair, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Olympic Airlines jt.
    Parts vastas küsimusele küsimusega – kas ma saan väita, et Äripäeva ärimudel on jätkusuutlik. Tuli tunnistada – ei saa.
    Täna ei ole kellelgi kahtlust - nii meedias kui lennunduses on käimas suured struktuursed muutused, kus vana moodi enam ei saa ja uut moodi veel ei taheta või ei osata.
    Äsja ütles Rootsit väisanud Ryanairi juht Michael O’Leary, et imetleb SASi juhtide saavutust läbirääkimistel ametiühingutega, kuid iseseisva lennufirmana jätkamist ta SASile ei prognoosi. Kui firma jääb, siis mõne tugevama hõlmas. Ja pankrotte tuleb Euroopas O’Leary sõnul veelgi – paljud Euroopa lennufirmad on lennundusturu avamisest muutunud oludes iseseisvalt jätkamiseks kas liiga väikesed või kahjumlikud.
    Mis oleks vastus, kui küsida, mis on Estonian Airis see eriline, mis võimaldaks meil uskuda, et Eesti rahvuslik lennufirma suudab lennata vastutuult ja et „this time it’s different“ – kui laenata Kenneth Rogoffi ja Carmen Reinharti bestselleri pealkirja. Peale selle õrna lootuse, et Euroopa Komisjon õgvendab ehk riigiabi reegleid. Veel midagi?
    Rahvusliku lennufirma puudumine tähendab ilmselgelt oluliselt suuremat ebakindlust ja ebamugavust – Ryanair täna lendab, homme paneb liini kinni. Kuid mis siis, kui see ongi uus reaalsus, millega tuleb kohaneda ja mida kiiremini, seda vähemate kuludega. Transporditeenust pakuvad suure mastaabiga odavlennufirmad igal juhul odavamalt – konkurentsi koht on ehk hoopis mujal? Lennujaama tasandil?
    Niisamuti otsib tasuta online-meedia pealetungis ellujäämismudeleid kirjutav meedia, olles samuti rohkem või vähem varmalt valmis asju teist moodi tegema.
    Ja veel üks valdkond, kus toimuvad suured muutused, on energeetika - lugedes Eesti Energia põlevkiviprojekti probleemidest Ameerikas, tekkis küsimus, kas siin võiks midagi tähendada ka USA tormiline kildagaasi revolutsioon? See on väga lühikese ajaga USA energiasektoris oluliselt prioriteete nihutanud, mõjutades juba ka Euroopa kliima- ja energiapoliitikat. Rääkimata igapäevasest tõmbetuulest taastuvenergeetika toetamise ümber. Sellises keskkonnas tuleb ettevõtetel – sh Eesti Energial – otsustada oma pikaajalised investeeringud.
    Ärimudelid aeguvad ja suurtele muutustele kätt ette ei pane. Niiet - veelkord – mis on see eriline, mis tagab, et Estonian Air jääb õhku?
    Tänasel valitsuse istungil sai majandusminister Juhan Parts vastuse leidmiseks veel kaks nädalat aega. Ja ka Äripäev otsib oma. 
    Autor: Sirje Rank, Sirje Rank
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.