Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik lõhkugu Leedo monopol

    Eesti valitsus sai mõne aasta eest lennufirma Estonian Air suuromanikuks, mullu teatati riigisisese rongiliikluse ülevõtmisest Marcel Vichmanni ettevõttelt Edelaraudtee. Saartega laevaühendust pidava Väinamere Liinide leping riigiga kehtib oktoobrini 2016. Majandusminister Juhan Parts aga soovib veel sel aastal viia valitsusse ettepaneku osta järgmiseks lepinguperioodiks riigile oma laevad.

    Äripäeva hinnangul võiks riik lõpetada praamikuningas Vjatšeslav Leedoga lepingu ning saada ise laevade omanikuks, korraldades seejärel konkursi operaatorfirma leidmiseks. Saarte ja mandri vahelist laevaliiklust ei saa korraldada päris turupõhiselt ja riik jääb seda toetama ka edaspidi, on Parts selgitanud. Kui riik investeeriks laevadesse, tekiks tema sõnul kokkuhoid, sest riigi jaoks on raha täna odavam kui erainvestori jaoks.
    Kui riik lõpetab lepingu ja ostab ise praamid (kas või needsamad, millega praegu Leedo inimesi üle mere veab, ja vajadusel näiteks laenu võttes), saab riik saarte ning mandri vahelise liikluse kulud rohkem enda kontrolli alla. Selge ju, et riik usaldab dotatsioone jagades rohkem endale kuuluvat ettevõtet, kuna raha kasutamist on seal lihtsam kontrollida. Praegu ei tea riik täpselt teenuse kulu.
    Meenutame, et mullu suvel otsustas valitsus jätta Eestis raudteel sõitjatevedu opereerima riigiettevõte Elektriraudtee, võttes sellega leiva Marcel Vichmanni Edelaraudteelt. Kirjutasime toona juhtkirjas, et see küll monopoliseerib Eesti-sisese rongiliikluse, kuid tagab riigi raha senisest mõistlikuma kasutamise. 1990ndate aastate lõpus alanud riigi ja Edelaraudtee koostöö kestel on pidevalt kahtlustatud, et Edelaraudtee pole dotatsioone kasutanud sihtotstarbeliselt.
    Sama kahtlus on ka Leedo laevakompanii puhul, mida viimastel aastatel on keskmiselt toetatud 15 miljoni euroga aastas. Õhku on jäänud küsimus, kas riigi raha on kasutatud efektiivselt või saaks ehk osutada teenust soodsamalt. Tõsi, see on olnud alati läbirääkimiste objekt ning saavutatud kokkuleppel on eraettevõtte ja riigi esindaja allkirjad.
    Teisalt võib lepingu lõpetamine Leedoga tuua riigile ettenägematuid kulusid. Andis ju Edelaraudtee omanik Marcel Vichmann tänavu suvel riigi kohtusse, nõudes viit miljonit eurot kahjutasu, sest riigi ostetud uute rongidega pandi tema ettevõtte asemel sõitma riigifirma.
    Üks võimalus on doteerimine ära lõpetada ning toetada saarlasi-hiidlasi piletiostul otse. Või miks mitte korraldada ülevedu inimestele tasuta ehk rahastada seda 100% riigieelarvest? Tallinna-Tartu maantee kasutamise eest me ju piletit ei osta. Ja saarlased pole süüdi, et Virtsu-Kuivastu vahel kõva maad pole.
    Juhan Partsil pole enam palju aega, et parvlaevaliiklus uuele alusele viia. Kui riik tahab paremat positsiooni, peab ta juba praegu mõtlema alternatiividele ja võimalustele. Muidu tabab Partsi tema eelkäija Meelis Atoneni saatus, kes 2004. aastal samuti soovis saartevahelistele liinidele riigi laevu, ent jäi Leedoga vaieldes kaotajaks ning pidi ametist lahkuma. Atonen ütles hiljuti, et Partsil on aega pool aastat, muidu ajalugu kordub. Muide, Parts oli 2004. aastal peaminister.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ignitis kinnitas kõbusa dividendi
Leedu energiaettevõte Ignitis Group kinnitas eile toimunud aktsionäride korralisel üldkoosolekul eelmise aasta teise poolaasta eest aktsionäridele makstava dividendi, selgub börsiteatest.
Leedu energiaettevõte Ignitis Group kinnitas eile toimunud aktsionäride korralisel üldkoosolekul eelmise aasta teise poolaasta eest aktsionäridele makstava dividendi, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Hollandi firma plaanib Pärnusse miljarditehast Riisalo: kui saame neid kuidagi aidata, siis teeme seda
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.