Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik lõhkugu Leedo monopol

    Eesti valitsus sai mõne aasta eest lennufirma Estonian Air suuromanikuks, mullu teatati riigisisese rongiliikluse ülevõtmisest Marcel Vichmanni ettevõttelt Edelaraudtee. Saartega laevaühendust pidava Väinamere Liinide leping riigiga kehtib oktoobrini 2016. Majandusminister Juhan Parts aga soovib veel sel aastal viia valitsusse ettepaneku osta järgmiseks lepinguperioodiks riigile oma laevad.

    Äripäeva hinnangul võiks riik lõpetada praamikuningas Vjatšeslav Leedoga lepingu ning saada ise laevade omanikuks, korraldades seejärel konkursi operaatorfirma leidmiseks. Saarte ja mandri vahelist laevaliiklust ei saa korraldada päris turupõhiselt ja riik jääb seda toetama ka edaspidi, on Parts selgitanud. Kui riik investeeriks laevadesse, tekiks tema sõnul kokkuhoid, sest riigi jaoks on raha täna odavam kui erainvestori jaoks.
    Kui riik lõpetab lepingu ja ostab ise praamid (kas või needsamad, millega praegu Leedo inimesi üle mere veab, ja vajadusel näiteks laenu võttes), saab riik saarte ning mandri vahelise liikluse kulud rohkem enda kontrolli alla. Selge ju, et riik usaldab dotatsioone jagades rohkem endale kuuluvat ettevõtet, kuna raha kasutamist on seal lihtsam kontrollida. Praegu ei tea riik täpselt teenuse kulu.
    Meenutame, et mullu suvel otsustas valitsus jätta Eestis raudteel sõitjatevedu opereerima riigiettevõte Elektriraudtee, võttes sellega leiva Marcel Vichmanni Edelaraudteelt. Kirjutasime toona juhtkirjas, et see küll monopoliseerib Eesti-sisese rongiliikluse, kuid tagab riigi raha senisest mõistlikuma kasutamise. 1990ndate aastate lõpus alanud riigi ja Edelaraudtee koostöö kestel on pidevalt kahtlustatud, et Edelaraudtee pole dotatsioone kasutanud sihtotstarbeliselt.
    Sama kahtlus on ka Leedo laevakompanii puhul, mida viimastel aastatel on keskmiselt toetatud 15 miljoni euroga aastas. Õhku on jäänud küsimus, kas riigi raha on kasutatud efektiivselt või saaks ehk osutada teenust soodsamalt. Tõsi, see on olnud alati läbirääkimiste objekt ning saavutatud kokkuleppel on eraettevõtte ja riigi esindaja allkirjad.
    Teisalt võib lepingu lõpetamine Leedoga tuua riigile ettenägematuid kulusid. Andis ju Edelaraudtee omanik Marcel Vichmann tänavu suvel riigi kohtusse, nõudes viit miljonit eurot kahjutasu, sest riigi ostetud uute rongidega pandi tema ettevõtte asemel sõitma riigifirma.
    Üks võimalus on doteerimine ära lõpetada ning toetada saarlasi-hiidlasi piletiostul otse. Või miks mitte korraldada ülevedu inimestele tasuta ehk rahastada seda 100% riigieelarvest? Tallinna-Tartu maantee kasutamise eest me ju piletit ei osta. Ja saarlased pole süüdi, et Virtsu-Kuivastu vahel kõva maad pole.
    Juhan Partsil pole enam palju aega, et parvlaevaliiklus uuele alusele viia. Kui riik tahab paremat positsiooni, peab ta juba praegu mõtlema alternatiividele ja võimalustele. Muidu tabab Partsi tema eelkäija Meelis Atoneni saatus, kes 2004. aastal samuti soovis saartevahelistele liinidele riigi laevu, ent jäi Leedoga vaieldes kaotajaks ning pidi ametist lahkuma. Atonen ütles hiljuti, et Partsil on aega pool aastat, muidu ajalugu kordub. Muide, Parts oli 2004. aastal peaminister.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.