Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: kulud kokku!

    Tänaseks on riigikogu rahanduskomisjon lubanud jõuda selgusele riigieelarve 24 miljoni eurose augu katteallikate suhtes, juhul kui rahandusminister Jürgen Ligi autode maksustamise eelnõud jäävad riigikogu toetuseta ja seaduseks saamata.

    Äripäev toetab Ligi ettepanekut katta juba koalitsiooniski tüli tekitanud riigieelarveauk ministeeriumite tegevuskulude kokkutõmbamise arvelt. See, et Ligi on oma ettepaneku esitanud arrogantses ja isegi ultimatiivses vormis, ei muuda veel ettepaneku sisu mõttetuks. Kui eelarves on auk, siis peaks valitsussektori kulude kokkutõmbamine olemagi esimene eelistus.
    Ummikus on süüdi mõlemad koalitsioonipartnerid. Et nii IRLi poliitikud kui ka Ligi erakonnakaaslased on selle võimaluse pikema jututa kõlbmatuna vaiba alla lükanud, reedab  ühelt poolt valitsuskoalitsiooni jäikust ja ideede puudust, teisalt aga Ligi toetuse kahanemist võimuliidus. Kuna Ligi on autode maksustamise muudatuste plaani ja nende viletsa kommunikeerimise pärast nii huvigruppidelt kui ka ajakirjanduselt piki päid ja jalgu saanud, võib rekordiliselt madala toetuse pärast meeleheitele viidud Reformierakond kaaluda teda järgmise ohvrina maineparanduse altaril.
    1,2 protsenti kõigi ministeeriumite kuludest on aga Ligi poolt vahest sihitud liigagi suure, peaaegu neljakordse varuga.  24 miljonit on 8,06 miljardi eurose eelarvemahu juures ikkagi kommiraha. Ja kui see väike summa paljukiidetud tasakaalu lausa koalitsiooni lagunemisega ohustab, ei seisagi tasakaal vahest nii tugevatel jalgadel, kui Ligile ja Ansipile rääkida meeldinud.Selle tunnistamine võiks omakorda viia mõistmiseni, et saada eelarve tasakaalu ühekordse tuluallikaga, nimelt metsamüügi ja riigifirmade dividendide arvelt, on vastutustundetu – eriti olukorras, kus rahvastiku vananemine, väljaränne ja kvalifitseeritud tööjõu puudus sunnivad aina tungivamalt küsima, missugust Eesti riiki me pidada tahame ja suudame.
    Riigikontrolli viimatine aastaraport tegi praeguse eelarvepoliitika jätkusuutmatuse pikemaajalises perspektiivis puust ette ja punaseks ning sai selle eest peaminister Ansipilt nahutada. Ent praegu lasub vastutus ühekordsete tuluallikate peale üles ehitatud „päästeplaani“ eest mõlemal koalitsioonipartneril võrdselt. Ligi on oma tegelikult mõistliku alternatiivettepaneku diskrediteerinud ülbitsemisega, andes nii IRLile kui ka oma erakonnakaaslastele võimaluse karistamatult rumalusi rääkida.
    Fundamentaalne probleem: suhtlemine. Augu tekitaja ise, see pahase ja kohati hüsteerilise kriitika osaliseks saanud firmaautode maksustamise muutmise plaan ei ole idee poolest läbini vale. Oleme küll kahelnud selles, kas kallite firmaautode soetamise probleem on nii põletav, nagu Ligi on seda esitanud, kuid probleem on kahtlemata olemas. Firmaautode maksustamise korda muuta on mõistlik, aga tuleks teha läbimõeldult ja huvigruppe kaasates, mitte neist teerulliga üle sõita püüdes. Äsjane kogemus peaks õpetama, et see taktika lihtsalt ei toimi enam.
    Viimaks, laiemat ja ühest eelarvest kaugele vaatavamat pilku vajab valitsus hädasti nagu õhku.  Omavaheline jonnimine autode käibemaksustamise korra pärast oleks liigagi naeruväärne koalitsiooni lagunemise põhjus, kui see poleks osa praeguse valitsuse fundamentaalsest probleemist: suhtlemisoskuse fataalsest allakäigust.
     
     
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Elu Pae turul: „Iga aastaga läheb hullemaks“
Pae turul töötamine pole ainult äri, vaid ka sotsiaalne missioon, räägivad kohalikud müüjad. Aga seda tuleb teha kasumlikkuse piiril, tõdevad kauplemisala vanad olijad.
Pae turul töötamine pole ainult äri, vaid ka sotsiaalne missioon, räägivad kohalikud müüjad. Aga seda tuleb teha kasumlikkuse piiril, tõdevad kauplemisala vanad olijad.
CityCasino jääb naabermajas asuva spordiklubi tõttu kesklinna kasiinost ilma
Coca-Cola Plazaga maja jagaval Bally’s Casinol jääb tegevus katki, sest kõrvalasuvas Postimajas asub My Fitnessi spordiklubi.
Coca-Cola Plazaga maja jagaval Bally’s Casinol jääb tegevus katki, sest kõrvalasuvas Postimajas asub My Fitnessi spordiklubi.