Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eestlane kipub e-kaubandust ebausaldama
Eestis kasutab internetti umbes 80% elanikest ja IT-rakendused on riigile kuhjaga kuulsust toonud, ent e-poodidest ostame vähe, nendib Allegro Balticsi juhatuse liige Gunnar Valge.
Eurostati järgi kasutab e-kaubanduse võimalusi vaid 29% tarbijaid. Sellega oleme ELis e-kaubanduse maana viimaste seas. Meist tagapool on Bulgaaria 17 ja Rumeenia 11 protsendiga. Põhjamaades on e-kaubanduse kasutamise näitaja üle 70%.Meie “arengumaisusele” viitab ka odava hinna jaht kodumaistes ning maksuvabade importimisviiside otsimine välismaa e-poodides. Vahendus toimib suuresti sotsiaalvõrgustike suletud lehtedel: inimesed koguvad raha kokku ja üks ostab asjad välismaa e-poest välja. See äri käib paljuski usalduse peal lootuses, et ebasobiva kauba saab kohapeal maha müüa.
Turvatunnet napib. Meil on vähe kvaliteetse teenusega e-poode ning nende brändid on nõrgad, sest e-kaubanduses tuleb brändi luua teistel alustel kui tavapoodide puhul, et saavutada pikaajaline kasutajaskond ja usaldus.E-kaubanduse kasutamist pärsib asjaolu, et kaubanduspinda ühe elaniku kohta on palju ja tuleb üha juurde. Inimesed saavad sinna kaupu katsuma ja proovima minna. Asjade katsumise võimaluse puudumist peab e-kaubanduse puuduseks 77% PwC küsitlusele vastanuid.
Veebist ostmise turvatunnet on vähendanud meediast pärit hoiatused võimalike probleemide kohta – maksad, aga kaupa ei saa. Riskija ostab ka tundmatult müüjalt, alalhoidlikumad kõhklevad. Ostjal polegi eriti muule loota kui kaupmehe enda väidetele, veebipoe mainele, teiste ostjate arvamustele ja tarbija seadusjärgsetele õigustele. Usaldada saab kauplemiskeskkondi, kus on turvatud makseviisid, ning e-poode, mis on kas teada-tuntud või kannavad turvalise ostukoha märgistust.
Ei usalda ostjat. Veebipood ei usalda ostjat ja nõuab ettemaksu. Ning pood ise on usaldust pelutavalt pisike: mõõtmetelt arvutiekraani suurune. Ja tarneajad on sageli pikad – no tahaks ju oma ostu kätte saada otsekohe! Kaubakeskuste “õnneks” on veebis müügi alustamise barjäär küllaltki tajutav: uue asja õppimise vajadus, lisatööaeg täiendava müügikanali tööshoidmiseks ning ostjate hankimisele.