Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: uue Enefiti asemel benefit

    Kui läheb väga halvasti, siis hakatakse Narva külje alla Auverre korraldama ilmselt matku ja turismireise. Seal saab siis huvilistele näidata Eesti kahte kõige kallimat investeeringut, mis aga tühja seisvad. Halvasti on lood aga juba praegu.

    Äripäeva arvates on Eesti Energia teinud Auvere elektrijaama ja õlitehast Enefit 280 ehitama asudes üle mõistuse hulljulged investeeringud. Kokku ligi 900 miljoni euroni küündivate rajatiste tasuvus ja tegelik väärtus on praegu suure küsimärgiga. Uutele samalaadsetele plaanidele tuleb selge kriips peale tõmmata.
    Auvere jaama vajaduses ja mõttekuses kahtlesid nii Eesti Energia juhtkond kui nõukogu. Toona riigi omanikurolli täitnud majandusminister Juhan Parts surus aga otsuse siiski läbi. Teadmatus ja riskid on vahepeal ainult kasvanud. Algselt veel ühte plokki tõenäoliselt enam jaama juurde ehitama ei hakata, ent vahepeal omaniku esindajaks saanud rahandusminister Jürgen Ligi võiks selle ka energiamajanduse arengukavast maha tõmmata. Et asi kindlam oleks. 
    Küsitav energiajulgeolek. Peamine argument jaama ehitamiseks on olnud energiajulgeolek. Muidugi on hea teada, et kusagil on varujaam, mis vajaduse korral suudab osa juhtmeid tagavaravooluga täita. Lisanduvate energiaühenduste tõttu on see risk aga üha enam maandatud erinevate linkidega naaberturgudele. Ettevõtjad ootavad energiafirmalt kindlasti palju enam korraliku igapäevase energiavarustuse tagamist. Et iga pisut kõvem tuuleiil voolu kohe minema ei puhuks. Selleks vajalik võrkude kaasajastamine võivad aga samuti eelnevate hasartsete plaanide tõttu kallineda või löögi alla sattuda. Auvere tume tulevik ja Enefit 280 käivitamisraskused on juba alla tõmmanud Eesti Energia reitingut.
    Auvere puhul on vähemasti loota, et jaam saadakse plaanitud ajal käima. Samuti on seal võimalik ahju ajada ka biomassi, mis aitab näiteks täita kliimapoliitika eesmärke. Ent põlevkivienergeetika otstarbekus ja põlevkivielektri konkurentsivõime jäävad edaspidigi suure küsimärgiga. Nii kahjumiga tootmine kui jaama lihtsalt seisma jätmine on mõlemad maksumaksja jaoks kallid variandid.
    Riigile dividendikaevuks oleva energiafirma raskused mõjutavad ka riigieelarvet. Ise küsimus on see, kui mõistlik oli valitsusel näiteks detsembris võtta ettevõttest välja 70 miljonit eurot dividende, et siis Eesti Energia saaks veidi hiljem teatada 100 miljoni juurde laenamisest. Probleemide kuhjudes aga ei pruugi mitte ainult dividendid väheneda.  Tekkida võib isegi vajadus eelarvest maksuraha ettevõttesse juurde kühveldada. Paljukirutud Estonia Airi riiklik toetamine oleks selle kõrval ilmselt köömes.
    Tehas ei lähe käima. Toodangu vääristamine ja põlevkivist õli tegemine on mõistlik plaan. Vähem on juttu olnud, et selle tõhususeks peaks naftabarreli hind püsima ülalpool 70 dollari piiri, aga praegu on tähtede seis soodne. Paraku vaevleb Enefit 280 üle aasta käivitamisraskustes. Asjaosaliste rahustused ei mõju seejuures kuigi veenvalt, sest ilmselgelt toodab seisev tehas loodetud tulu asemel ootamatut kulu ning tehase tulevik tumeneb. Halvimal juhul ei saadagi seda käima. Plaan sellises olukorras aina uute Enefittide jaoks kopad maasse lüüa sarnaneb juba hasartmängule, kus panuseks sajad miljonid maksueurod.
    Olukord sarnaneb kinnisvarabuumile, kus muudkui ehitati ning ette- ega tagasivaatamist polnud. Paberil on kõik kena, milleks siis riske hinnata. Selle mulli puhumine peab igal juhul pidurit saama. Kuniks Auvere jaam ja praegune Enefit 280 pole oma kasu(m)likkust tõestanud, kuniks nende benefit pole selgemast selgem.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Gaasitoru värvi alt kraabiti välja keelatud Vene osad. Leedu tülis vaadatakse ka Infortari firma poole
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.