Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas meelitada ettevõtjat maale

    Me ootame, et põõsast kargaksid välja ettevõtjad, kes toovad maale töökohad. Kuid töökohad tulevad üksnes sinna, kus on vajalik infrastruktuur ja täidetud muud tingimused. Ettevõtlust ja uute töökohtade loomist maale peab toetama laiem regionaalpoliitiline võrgustik, kirjutab Tartu linna meediaspetsialist ja Wikimedia Eesti juhatuse liige Raul Veede.

    Ettevõtted toimivad omavalitsuste üleselt. Ettevõtjal on üldjuhul ükskõik, kas tema töötaja tuleb samast või naabervallast – peaasi, et tuleb ja teeb korralikult tööd. Aga kui naabervallast ühistransport ei käi, kahanevad võimalused leida kõik vajalikud töötajad. Isegi kastivabriku töötajaid leiab harva ühest külast, rääkimata millestki keerulisemast. Eestis mõeldakse tihti, et maal saab olla üksnes lihtsaid töid pakkuv ettevõte. Maainimesed on ju juhmakad, keegi midagi ei oska; pealegi tuleb kasutada kohalikku toorainet ja tegutseda traditsioonilistel aladel. Kartulikasvatus ja saekaatrid, need oleks justkui maamajanduse südame kaks koda: odav väljaõppeta tööjõud kompenseerib madala efektiivsuse.
    Tegelikult on majanduse struktuur oluliselt muutunud ning aina suurem osakaal on teenusmajandusel ja valdkondadel, milles kõik töötajad ei pea olema ühes kohas. Kui nii, nagu kunagi arendati avalikke internetipunkte, loodaks üle kogu Eesti kaugtöökeskusi, oleks ka pärapõrgu asukatel märksa suurem lootus tööd leida.
    Jah, struktuurse tööpuuduse kaks alustala on töövajajate vastumeelsus eriala ja elukoha vahetamise suhtes. Aga sellest on võimalik üle saada ümberõppe abil, sest maainimesed suudavad samuti õppida. Kolimise juures saab inimesi samuti aidata.
    Mõistagi on oluline roll ka ühtsel transpordivõrgul, mis võimaldaks ladusamat töölekäimist. Maailmas on palju riike, mis on huvitatud mõne piirkonna eelisarendamisest. Muu hulgas tehakse soodustusi ettevõtetele, mis neis piirkondades töökohti loovad. Tõsi, need on enamasti transiitalad mere ääres või kahe riigi piiril, tööstusalad suurte loodusressursside läheduses, ent mitte ainult.
    Kui Eesti tahab loobuda samastumast Tallinna ja Harjumaaga ning võtta kasutusele tegeliku regionaalpoliitika, võiksime sellest eeskuju võtta. Isegi kui algul koliks mõni firma maale vaid fiktiivselt, töötajaid ja tegevust sinna registreerides, annaks see omavalitsusele rohkem raha, millega parandada elu- ja ärikeskkonda uute ettevõtete ja töökohtade tulekuks.
    Kui erasektor oma teenused suurlinnadesse tõmbab, öeldakse, et vaba ettevõtluse otsused riiki ei puuduta. Kui riik sama teeb, räägitakse efektiivsusest. Aga selle efektiivsuse hind on usalduse kadumine oma riigi vastu, mida on väga raske taastada.
    Eestit katavad erinevad võrgustikud, mille kohalikke elemente vaadatakse tavaliselt vaid sellesama võrgustiku piires – kas kohalik bussiliin, postkontor, pangaautomaat, apteek ennast ära tasub. Kui ei, paneme kinni. See ei ole riiklik regionaalpoliitika, see on riiklik huvipuudus. Kui Eestil oleks tõepoolest regionaalpoliitika, vaadataks kõike seda koosmõjus, arvestades iga sulgemise või püsimajäämise mõju kohalikule elule, sealhulgas ettevõtluse edendamisele. Lihtsalt euroraha vahendamisest regionaalarenguks ei piisa.
    Ei ole võimatu panna paika reeglid kõigi normaalseks eluks vajalike teenuste kohta. Näiteks nii, et riigina oleme huvitatud, et pangaautomaadid või -kontorid säiliksid punktides, kus nende teeninduspiirkonda jääb vähemalt X inimest ja järgmise punktini on Y kilomeetrit. Kui tehingute arv või maht langeb alla piiri Z, kompenseeritakse vahe pangale, sest meil on strateegiline huvi, et teenus jääks alles.
    Kui me tahaksime, et suur osa Eestist ei tühjeneks, jälgiksime ja mõjutaksime transpordivõrku kindlasti üle-eestiliselt. Praegu ei saagi planeeritavad tõmbekeskused normaalselt toimida, kuna isegi naabervallast ei ole võimalik tõmbekeskusse tööle käia. Mis regionaalpoliitikast me siis räägime. Ühistransport ei ole ju piiranguteta ettevõtlus, riik ja omavalitsused korraldavad ning tellivad seda. Miks nad selle käigus üksteisega ei suhtle?
    Üks väheseid positiivseid mõjureid Eesti regionaalarengus on rahvaraamatukogude võrk. Imekombel on selle päästnud asjaolu, et kunagi kirjutati seadusse raamatukogude likvideerimise keeld. Nii oleks loomulik, kui näiteks raamatukogudega koonduksid muud võrgustikud. Mitmel pool kolivadki sama katuse alla perearstid ja postkontorid. Sinna saab paigutada ka kaugtöökeskused. Ent niisugune põimumine, mis tugevdab kõiki võrgustikke, sõltub ennekõike omavalitsuse pealehakkamisest.
    Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT, Raidla Lejins & Norcousi, Saku Õlletehase, Tallinna Vee ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.
    Autor: Peep Talimaa, Raul Veede
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.