Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kasvata lisandväärtust disainiga
Eesti Ettevõtluse Kasvustrateegia 2014-2020 seab eesmärgiks tulu teenimise kõrge lisandväärtusega toodete ja teenuste eest. Eesti Disainikeskuse juht Jane Oblikas toob välja, et selle eesmärgi täitmise juures jääb meie ettevõtetel tihti kasutamata üks suhteliselt lihtsasti kättesaadav tööriist - disain.
Disain seostub enamikul meist välise vormi ja esteetikaga, kuid disain loob tegelikult väärtust läbi kasutajakeskse mõtteviisi. Kõik, mis ei toimi ja on ebamugav, näiteks kui me ei saa hakkama e-teenusega või ostetud toote pakend ei avane, on disaini probleem. Asjatundja kaasamine aitab selliseid asju ennetada.
Disainer asetab lahenduse keskmesse alati inimese, kelle jaoks toode või teenus on loodud. Vahel piisab ka väikestest, kuid kasutaja jaoks olulistest muudatustest, et rahulolu oluliselt kasvaks. Arvestades nii kasutaja emotsionaalseid kui funktsionaalseid vajadusi sünnivadki kõrgema lisandväärtusega tooted.
Kasutajakeskne lähenemine annab ettevõttele olulise konkurentsieelise, sest inimesed on toodete-teenustega rahul ning tulevad tagasi. See on lojaalsus, mis ettevõtte jaoks kajastub otseselt suuremas kasumis. Hästi disainitud toote või teenuse puhul ei ole ostuotsuse tegemisel hind enam nii oluline. Samuti aitab disainerite kaasamine arendustegevusse jõuda täiesti uute ja innovaatiliste lahendusteni.
Disainikeskuse uuringute järgi on disaini süsteemselt kasutavad ettevõtted ka suurema ekspordivõimekusega, neil on rohkem omatooteid ning välja arendatud oma bränd. Siiski vaid 45 protsenti Eesti ettevõtetest kaasab disaini oma ettevõtmisse.
Disaineri kaasamisele võiks kindlasti mõelda siis, kui müüginumbrid on pikemat aega languses. Tõenäoliselt ei vasta siis ettevõtte pakutav inimeste tegelikele vajadustele või lahendavad konkurendid neid vajadusi oluliselt paremini. Disainer aitab selles olukorras lahenduse leida.
Koostööd disainibürooga peaks seejuures vaatama kui pikaajalist investeeringut. Teineteise tundmaõppimiseks ja vastastikuse usalduse tekkimiseks tuleb anda aega. Hea oleks alustada mõnest väiksemast ülesandest, näiteks lihtsast pakendi kujundusest või ühekordsest reklaamikampaaniast. Kui esimene kogemus on positiivne, saab koostöö jätkuda juba keerukamate teemadega. Kuni sinnamaani välja, et disainer kaasatakse ettevõtte visiooni ja strateegia loomisesse.
Disain lisab väärtust igas organisatsioonis, olgu selleks tootmis- või teenusettevõte, era- või avaliku sektori asutus, suurettevõte või start-up. Oluline on teha esimene samm ning kasutada ära disain nii väärtuse looja kui konkurentsieelisena.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT, Raidla Lejins & Norcousi, Saku Õlletehase, Tallinna Vee ja Äripäeva arvamuskonkursi „Edukas Eesti“ raames.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.