Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Devalveerimist ära soovita vaenlaselegi

    Vaevalt kurvastab  kedagi, et eurokriis enam ajakirjandusväljaannete pealkirju ei valitse. Paljudes kriisimaades on raskemad ajad möödas. Pealegi suurenes euroala tänavuse aasta algusest ühe liikme, Läti võrra. Sellega on euro taas oma atraktiivsust tõendanud, kirjutab Saksa ajakirjanik Berthold Forssman.

    Kuulus ju Läti 2008, kriisi tipus, Euroopa suurimate murelaste hulka. Maastrichti kriteeriumide täitmisega näitas Läti, et sellisest soost leidub pääsetee.
    Sellegipoolest pole Euroopa probleemidega ühel pool: Kreekaga on keeruline, ja ega Itaalia, Hispaania, Portugal, Küpros, Sloveenia omadega mäel pole. Sama kehtib tegelikult ka euroklubi suuruselt teise liikme Prantsusmaa kohta. Ent mis maal iganes eurokriis ka teemaks tõuseb, tuleb iga kord uuesti päevakorda devalveerimise võlusõna, justkui oleks see ainus asi, mis lahendab kõik mured ühe hoobiga.
    Näiline lahendus asjad korraks korda saada.  Selle devalveerimisejutuga on muidugi nii, et euroruumis pole see ju enam võimalik. Seda tõsiasja kasutavad nii devalveerimise pooldajad, samuti populistlikud eurokriitikud argumendina, miks rahaliit kui selline üleüldse võimalik ei olegi – sest devalveerimist, seda kõikide probleemide salarelva, ei saa enam kasutada. Võimalikult lihtsa retsepti väljapakkumine on muidugi peibutavalt lihtne tee mis tahes diskussioonile pealiskaudsusse laskudes punkt panna, eriti kui igaühel on – nagu eurokriisi puhul – selge, et midagi tuleb ette ometi võtta.
    Üldiselt ei mõelda selles kontekstsis kuigivõrd Lääne-Euroopa olukorrale seitsmekümnendatel. Siis oli Saksamaal Euroopa Ühenduses tugev mark ja tugev majandus, sellal kui nõrgemad riigid, nagu Itaalia ja Prantsusmaa, devalveerisid iga natukese aja tagant  käibel olevat vääringut, et mingilgi moel konkurentsis püsida. Nii muutus viimati nimetatud maades eksport üleöö odavaks ja import kalliks, ja vähemasti esmapilgul paistis kõik jälle korras olevat.
    Sellise asjade näilise kordasaamise retsept ei ole veel kaugeltki unustusse vajunud, miks muidu seda jälle võimalikel ja võimatutel juhtudel ette tuuakse. Eurosüsteem on selle võimaluse ära lõiganud, aga sellegipoolest võiks küsida, kas devalveerimisest on üldse kunagi kasu olnud. Konkurentsivõime oli ja on see põhiline argument, aga tänapäeval ei saavutata seda mitte nõrga vääringu abil, vaid konkurentsivõimeliste toodetega, mille eest küsitakse konkurentsivõimelist hinda. Sellesse kuulub, et mis tahes toote eest ei küsita ülearu kõrget hinda kõrgete palkade, halvava bürokraatia või puuduliku infrastruktuuri kaudu. Veelgi tähtsam on pidev uute, üha paremate toodete arendamine – just selliste, mida mujal ei valmistata. Selle konkurentsieelise on Saksamaa viimastel aastakümnetel säilitanud ja laiendanud ning selle kaudu ka eurost rohkem kasu saanud. Teiste maade lahendus võiks aga seisneda konkurentsivõime suurendamises, seda muidugi mitte ebavõrdse konkurentsi võtete abil. Ajaloo käigus on mitmed rahvad üritanud üksteist devalveerimise kaudu allutada, aga sellest ei ole kunagi uut rikkust juurde sündinud, pigem on sellest alanud allakäiguspiraal, milles võitjaid ei ole.
    Võlgu ei tasu elada. Aabitsatõde on muidugi see, et kui riik impordib rohkem kui ekspordib, siis peab ta raha laenama, et oma arveid maksta. Enamasti tähendab see võlgade kuhjumist, olgu siis pankades, riikides või kodanikel. Mõnda aega võib see käratult toimida. Aga niipea, kui laenajad hakkavad äkki oma vahendeid tagasi nõudma, on kriis lahti ja osa riike neeldub kiirelt allakäiguspiraali, kasutusele võetakse Kreekast ja teistest hädariikidest tuntud säästmisabinõud, tööpuudus suureneb, maksud tõusevad ja leibkonnad satuvad üha suurematesse majandusraskustesse. Tegelikult on just võlad need, mis olukorra raskeks teevad. Nende korral ei aita devalveerimine õhku puhtaks lüüa ja majandamise tasakaalu on raske tagasi saada.
    On imekspandav, kui hästi on Slovakkia, Eesti ja viimaks ka Läti kõigi raskuste kiuste oma puudused voorusteks keeranud, ja samas kahju, et see läänes, eriti Lõuna-Euroopas nii vähe tunnustamist leiab. Nii või teisiti on aga ilmne, et konkurentsivõime ja majandusliku distsipliini eraldusjoon ei jookse Euroopas mitte ida ja lääne, vaid põhja-lõuna suunal.
    Kes iganes aga Kreekale või teistele „rasketele“ riikidele devalveerimist või teisi primitiivseid lahendusi soovitab, see peaks esmalt Eesti ja Läti poole vaatama. Majanduslike põhitõdede õpiku sirvimine ei teeks samuti paha.
     
     
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.