Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Enne glamuuri käib ropp töö
Eesti juurtega idufirmad mõjutavad peale viimaste aastate jooksul loodud kõrgepalgaliste töökohtade jõuliselt traditsiooniliste äride käekäiku, kirjutab toimetaja Rivo Sarapik.
Kõige laiemalt muudavad idud noorte arusaamist ettevõtlusest. Võimalus oma looduga inimeste harjumusi muuta või üleilmsed edulood oma asja ajamise rahakstegemisest näitavad veenvalt, et kirg võib anda sissetuleku – ei pea tingimata end bürookuubikusse sulgema või liini ääres teiste eelistuste järgi ning nende hüvanguks rabama.
Oma firma loomine on lihtne – ettevõtlusse sisenemiseks pole vaja pinke ja palju raha, vaid arvutit ja idee peale kaasa noogutavat innustunud sõpra. Alustamiseks vajalikud finantsindki saab küsida kas lähikondlastelt, võistlustelt, arengule hoogu sisse müksavast kiirendist või leida investor.
Töö küll, aga lahe. Start-up’indus on lõbus. Selles vallas toimub pidevalt sündmusi, avatakse kiirendeid siin- ja sealpool piiri. Juba jalad alla saanud tegijad pakuvad töötajatele kihvtile kontorile ka head palganumbrit. Raha ei ole õ noorele kõige olulisem, näiteks tööstuses võib insener samuti hästi teenida, kuid tuhandeid vabu hästi kinni makstud töökohti on raske täita.
Nii kujundavad uued ettevõtjad arusaamist motivatsioonisüsteemidest. Avalikkuseni jõuab iduäri särapool – ulmesummade eest ülesostmised, klantspildid kadedust tekitavatest büroodest ning jutud, kuidas selles kaasalöömine ongi kõik üks mäng.Glamuurile eelneb aga ropp töö ja higistamine enda tõestamise nimel. Alguses on tööd rohkem kui sissetulekut, kuid need riskid võetakse tuleviku kasumi lootuses näiteks kaasrabajatega ettevõttes osalust jagades, mis paneb rahakoti sisu otseselt panusest sõltuma.
Töö kui meeleseisund. Äripäeva aasta ärimees 2013 Taavet Hinrikus ütleb, et uue põlvkonna ettevõtjatele tähendab töötamine meeleseisundit, mitte kellast kellani toimetamist. Oma näo järgi karjääri kasvatamine võimaldabki vanemale põlvkonnale häiriva nagu kahanev keskendumisvõime, pidev saadaval ehk internetis olemine ja asjalt asjale hüppamine oma heaks tööle panna.
See kõik esitab väljakutse senistele, nn traditsioonilistele äridele, kes töökäte pärast ahvatlevamate konkurentidega kandideerima peavad. Idud mõjutavad ka nende tulemusi ja edu.
Selle aasta lõpuks töötab idufirmades kuni poolteist tuhat inimest. Ennustan, et järgmise viie aasta jooksul see näitaja vähemalt kümnekordistub ja Äripäeva TOPidest leiame vähemalt paarkümmend idufirmat praeguse paari asemel.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.