Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Euroraha läheb kalliks maksma

    Hulk euroraha toel püsti pandud jäätmejaamu seisab kasutult. Vähe sellest, et neid jaamu ei kasutata. Nad tekitavad ka pidevat kulu, mille katmisest pole pääsu.

    Kasutute jäätmejaamade kogemus peaks õpetama, et euroraha ärakasutamine ja mõistlik kasutamine on kahjuks kaks täiesti ise asja. Jäätmejaamade näite põhjal kipub jääma mulje, et Eesti on nende rajamiseks antud euroraha n-o iga hinna eest huugama pannud, justkui unustades kaks elementaarset tõsiasja.Esiteks, investeering peab ennast ära tasuma. Pole ühtegi ratsionaalset põhjust suhtuda Euroopa maksumaksja rahasse n-ö lõdvema randmega kui meie oma maksumaksja omasse. Teiseks, rajatud taristu ülevalpidamine nõuab kulutusi, isegi juhul kui seda ei kasutata. Pisikeste valdade eelarvete seisukohalt aga käib jutt absurdsetest summadest. Näiteks Hiiumaa Prügila OÜ on kahel viimase aastal saanud 150 000 eurot kahjumit. Seda on rohkem, kui omavalitsused ise selle rajamisse esialgu sisse panid. Vallajuhid tunnetavad tagantjärele, et valikut, kas investeerida või mitte, riik ei andnud.
    Kes vastutab? Tänase seisuga on keeruline öelda, kes on tehtud rumalustes süüdi. Oma osa langetatud otsustes on kahtlemata endisel keskkonnaministril Jaanus Tamkivil, kelle ametiajal hulk kõnealuseid „investeeringuid“ rohelise tule sai. Ent ministri otsuste taga on alati ka meeskond.Teisalt, omavalitsuste esindajad võivad küll öelda, et riik ei võtnud nende häält küllalt kuulda – ent kui arusaamine rajatiste mõttetusest olemas oli, siis tulnuks sellest ehk hulga valjemini rääkida. Prügifirmad, riigikogu komisjonid, nende kahe vahet liikuvad lobistid – osalisi on selles mängus palju. Vanasõna „Üheksa korda mõõda, üks kord lõika“ olnuks kasulik meeles pidada kõigil osapooltel, tagantjärele tarkusega pole kuigi palju peale hakata.Tänase lehe arvamusküljel kirjutab Euroopa Komisjoni esinduse juht Hannes Rumm, et Eesti oli eelmisel eelarveperioodil Ida-Euroopa riikidest kõige efektiivsem euroraha kasutaja. Diplomaatiliselt möönab ta, et arenguruumi mõistagi on ja ikka saab veel paremini. Paremast saaks rääkida siis, kui seis oleks hea. Hea on asi ilmselt eespool nimetatud raha ärakasutamise, mitte aga mõistliku kasutamise tähenduses.
    Mis see maksma läheb? Kui palju Eestile jäätmejaamade näitel kirjeldatud raha „ärakasutamine“ tegelikult maksma läheb, on raske ja valus küsimus. Kui raha ärakasutamine läheb lõppkokkuvõttes kallimaks kui oleks olnud sellest omal ajal loobuda, siis on see lubamatu.Pole põhjust arvata, et riigi poolelt oleks tegemist olnud pahatahtlikkusega, pigem lihtsalt suutmatusega investeeringute tasuvust hinnata ja planeerida. Võtkem siit siis vähemasti õppetund. Paljukõneldud Rail Balticu puhulgi on mitmel korral teravalt kerkinud tasuvuse küsimus. Rehkendagem see projekt ette läbi suurema hoolega, kui jäätmejaamade puhul tehtud sai.
     
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.