Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna-Tartu kiirtee, ühtsuse sümbol

    Ajastu võimsad märgid ei pruugi alati olla majanduslikult tasuvad, kirjutab ASi TREV-2 Grupp juhatuse esimees Erki Mölder.

    Välismaailmast vaadates on Eesti suunanäitajaks e-riigina. Ent rahvuse ja rahva ühtsustunde jaoks on riigi füüsiline infrastruktuur bittidest ja baitidest märksa olulisem.
    President Lennart Meri võttis enam kui tosin aastat tagasi ühes intervjuus tabavalt kokku meie väikese rahva olemuse – rahval on alati midagi vaja, mille üle ta võiks uhkust tunda ja millega ta võiks ennast samastada. Nendeks sümboliteks on sageli kujunenud meie spordisangarid, aga ka abstraktsemad mõisted nagu näiteks julgeolek, mis tagab vabaduse. Kuid on veel ka füüsilised sümbolid, mis on omal kombel lähedased kõigile ja puudutavad igaüht.
    Eesti riik on maailma silmis suunanäitaja küsimustes, mis puudutavad kõike IT- ja e-eluga seonduvat. Kuid kas ka meile endile piisab teadmisest, et kõikjal on ülikiire internet ning enamik igapäevaeluks vajalikke teenuseid on kättesaadavad e-Eesti vahendusel. Võib-olla globaalses kontekstis on see tõesti piisav ja loob meie ettevõtjatele hea taustafooni läbilöögiks maailma turgudel, kuid rahvuse ja rahva ühtsustunde jaoks on meie riigi füüsiline infrastruktuur bittidest ja baitidest kordi olulisem.
    21. sajandi alguse üheks märksõnaks on kogu maailmas liikumise kiirus ja mugavus. Ka paljud investeerimisfondid panustavad ainult neisse ettevõtteisse, mis asuvad maksimaalselt 2-3 lennu- või sõidutunni kaugusel. See on aja märk.
    Kolm põhilist sümbolit. Alates üheksakümnendatest on Eesti infrastruktuuri valdkonnas kolm põhilist sümbolit, mida kordamööda ja korraga kummardatakse – Tallinna-Tartu kiirtee, Rail Balticu kiirrong ning lennukompanii Estonian Air. Uuringute järgi on nad meile kõigile vajalikud, kuid mitte ilmtingimata majanduslikult tasuvad. Samas, kas oma ajastu võimsad märgid – püramiidid Egiptuses, Akropol Kreekas või Niguliste kirik Tallinna vanalinnas – olid majanduslikult tasuvad? Otseselt ilmselt mitte, aga ometi on need muutunud oma rahva püsivuse sümboliks. Tundub, et ülalnimetatud kolme sümbolit vajame muu hulgas ka selleks, et tunda end täisväärtusliku Euroopa rahvana. Neil, kellega me end võrdleme, on sellised asjad olemas.
    Seega - kas valida esimene, teine või kolmas? Kuid ehk on mõistlik nad kõik ette võtta, et meil oleks ühtne eesmärk, kuhu rühkida. Mäletame ju veel kõik, kui hea oli hommikuti ärgata uskumise ja teadmisega, et varsti saame endale NATO, Euroopa Liidu ja ühisvaluuta euro. Lisaks praktilisele väärtusele kandis nende eesmärkide poole püüdlemine sümbolitele sarnaseid elemente.
    Loomulikult pole Eesti ainus valikute koht infrastruktuur. Eelpoolnimetatutega konkureerivad ka sellised sümbolid nagu toppav haldusreform, nüüdseks juba kerkiv Eesti Rahva Muuseum, maksusüsteemi muutmine. Paljuski on aga just taristu see, mis loob aluse ja võimalused muudeks suurteks ettevõtmisteks. Kiire rongiühendus nii riigi sees kui naabritega, lennuühendus maailma ning kaht Eesti suuremat linna siduv mugav maantee on nii äri- ja tööelu, haridust kui ka vaba aja sisustamist silmas pidades A ja O.
    Elades ise Tartus, sõidan juba kümmekond aastat 50-60 korda aastas Tallinna ja tagasi. Tavaliselt autoga, aga vahel ka bussi või rongiga. Selle ajaga on riik ja kaasliiklejad suutnud reisimist oluliselt mugavamaks muuta – tee on sile, liikluskultuur on paranenud, rongi- ja bussitransport samuti. Tammelinnas autosse istudes unistan aga ikka sellest, et pärast liiklustiheduse poolest oluliselt lihtsama esimese teeosa läbimist saan edasi sõita 120kilomeetrise tunnikiirusega lennujaama. Ja istuda seal Estonian Airi lennukile, mis viib mind otse New Yorki.Majandusinimese ja ettevõtjana olen kaugel arvamusest, nagu oleksid „eelarvetasakaal“, „maksusüsteemi stabiilsus“ ja „riigivõlg“ pelgalt tavainimeste hirmutamiseks välja mõeldud sõnad. Eesti riigivõlg on kaugel kriitilisest tasemest ja meie maksusüsteem pigem takistab riigi strateegiadokumentides kirjeldatud töökohtade loomist ja firmade kasvatamist, kui soodustab seda.
    Kas me peaksime sellises olukorras võtma laenu Tallinna-Tartu kiirtee ehituseks? Võib-olla mitte praegu. Küll aga on aeg loobuda esimesed 15 aastat töötanud, kuid tänaseks ajale jalgu jäänud dogmadest ning muuta oma ettevõtluskeskkond selliseks, et riigina suudame finantseerida ka vääriliste sümbolite ehitust. Kui vajalike ümberkorraldustega kaasneb ajutine kulude kasv või maksutulude vähenemine, siis selle finantseerimiseks võib laenu võtta küll.
     
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.