Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teeme Leedole Vichmanni

    Äripäeval on valitsusele suur palve – lõpetame selle jama ükskord ära. Lahutame Leedost.

    Sel nädalal nimetati endine peaminister Andrus Ansip Euroopa Komisjoni asepresidendi ja digivoliniku kandidaadiks. Täpselt kümme aastat varem, septembris 2004 sai aga Ansipist esmakordselt minister, kui ta asus majandusministeeriumi etteotsa. Ansipile tegi teed lahkuv Meelis Atonen, kes ei suutnud murda Vjatšeslav Leedo praamimonopoli Väinamerel.
    Kui Ansip on kümnendiga teinud kõrget lendu, siis majandusministeerium seisab endiselt sellesama lõhkise küna ees. Mitu korda võivad ministrid ühte ja samasse väina astuda, tekkis toimetuses küsimus, kui kuulsime peaaegu korraga uudist sellest, et Tallinna Sadam ei saanud praamide hankega hakkama ning et praegune Vjatšeslav Leedole kuuluv operaator Saaremaa Laevakompanii nõuab sadamat haldavalt ministeeriumilt praamiliikluse hanketingimuste muutmist.
    Kuigi praamiliikluse hanke tingimused selguvad ametlikult alles esmaspäeval, on juba praegu kindel, et oma ametis jätkavad tandemina Tallinna Sadama juhtimist Ain Kaljurand ja Allan Kiil, kelle lepinguid pikendati. Ning sisuliselt vältimatu on lepingu pikendamine ka jõupositsiooni omava Leedo praamifirmaga, kuna ühtegi alternatiivi lihtsalt pole, kui jätta kõrvale ühenduse katkemine.
    Mis toimub? Kuidas on võimalik, et ükski võim ei murra seda soovimatut kooselu? Ulatuvad ju probleemi juured veel aega, kui Eesti ei kuulunud ei Euroopa Liitu, NATOsse ega rikaste riikide klubisse OECD. Selle aja jooksul on toimunud kahed presidendi ja riigikogu valimised, kolmed kohalike omavalitsuste ja Euroopa Parlamendi valimised. Majandusministri koormat on kandnud viis poliitikut – pärast Atoneni Ansip, siis Edgar Savisaar, Juhan Parts ja Urve Palo.
    Ja mitte midagi pole muutunud. Kusjuures eeltoodud arvutus on pigem tagasihoidlik, sest ministri ametist lahkudes ütles Atonen juba kümme aastat tagasi, et probleem ei ole viimasel aastal tekkinud, vaid viimase kümne aasta jooksul. Mõlemal juhul on vabanduseks kõlanud, et hanke ettevalmistustega jäädi hiljaks.
    Lihtsamalt ja lühemalt: see on piinlik.
    Ometi on olemas näide, et soovi olemasolul on võimalik olukorda muuta. Marcel Vichmannile kuuluvalt Edelaraudteelt võeti mullu raudteel opereerimine käest ära veel enne lepingu lõppu. Telliti rongid ära ja lõpetati koostöö. Miks me ei tee siis Leedolegi Vichmanni?
    Teisalt on keeruline ettevõtjaile midagi ette heita. Kui on võimalik tekitada pikaajaline ja kindla rahavooga (loe dotatsioonidega) ärimudel, siis on loogiline, kui sellest kinni haaratakse. Inetu on aga see, et see kõik tuleb maksumaksja arvelt. Äripäevale ei meeldi, et riik on sõlminud ärimeestega maksumaksjale kahjulikud lepingud.
    Esiteks on absurdne, et mitte öelda kuritegelik, et kuigi reisijate arv püstitab liinidel aina uusi rekordeid, siis piletitulu osakaal aina väheneb. Nii on teada, et kui 2011. aastal kaeti parvlaevaliikluse teenuse maksumusest 32% piletitulust ning ülejäänud riigieelarvelistest vahenditest, siis võrdluseks, 2008. aastal kattis piletitulu 48% teenuse maksumusest.
    Teiseks, pole normaalne, kui dotatsioone aina suurendatakse ning samas teenib praamide omanik Olav Miil kopsakat kasumit. Jah, üksikuna Väinamere Liinid on küll kahjumis, kuid Leedo ja Miili äriahela vahelülideks olevate ettevõtete rahavoog on suures plussis.
    Seepärast on Äripäeval valitsusele suur palve – lõpetame selle jama ükskord ära. Lahutame Leedost.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.