Investorile kapriissed lennufirmade aktsiad

30. oktoober 2014, 00:01
Üks paljulubavamaid Euroopa lennufirmade aktsiaid on analüütikute hinnangul Ryanair.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141030/BORS/141029603/AR/0/AR-141029603.jpg

Enn Pandi ja Ain Hanschmidti soov osta Estonian Air viitab sellele, et nad näevad lennuäris teenimisvõimalusi. Euroopa lennundussektorist on võimalik kasu lõigata aga ka märksa õhema rahakotiga investoril.

Kui USA lennufirmad on oma aktsionäre kostitanud valdavalt oodatust paremate kolmanda kvartali tulemustega, siis sama ei saa veel öelda Euroopa lennufirmade kohta, kellest paljudel seisab tulemuste avaldamine alles ees. Teisest küljest muudavad lennufirmade aktsiaid nii ehk naa isuäratavaks kivina kukkunud naftahinnad ja inimeste hüppeliselt kasvav reisihimu.

Algselt peamiselt USA investorite seas levinud hirm, et inimeste reisikihku võiks pärssida Ebola viiruse levik väljaspool Aafrikat, pole vähemalt praeguseks veenvat kinnitust saanud. Kuu algul Hispaanias registreeritud Ebola juhtum tõi küll mitmete lennufirmade aktsiad lühiajaliselt veidi alla poole, kuid praegu paistab mõju olevat pigem marginaalne.

Bloombergi lennufirmade vanemanalüütik George Ferguson tõdes, et kui USA lennufirmadele jääbki Ebola mõju tõenäoliselt üsna tagasihoidlikuks, siis sama kergelt ei pruugi pääseda Euroopa konkurendid. Põhjus on tema sõnul proosaline - Aafrika ja Euroopa lennufirmad asuvad lihtsalt Ebola leviku epitsentrile kõige lähemal. Lisaks on peamistel Euroopa lennufirmadel Lufthansal, Air France'il ja International Airlines Groupil Aafrikaga hästitoimiv lennuühendus.

Teisest küljest ohustab Aasia suunal nii USA kui Euroopa vedajaid karmistuv konkurents. Analüütikute hinnangul saavutavad Aasia regiooni kohalikud lennufirmad Lääne kontsernide ees eelise eeskätt madalamate personalikulude pealt.

Nii näevadki mõned analüütikud, et enne kui asjad saavad Euroopas paremaks minna, peavad need enne minema halvemaks. Liberumi analüütik Gerald Khoo rääkis Wall Street Journalile antud intervjuus, et just eurotsooni nõrkus on praegu lennundussektori jaoks kõige suurem mure ning võib isegi üles kaaluda madalad kütusehinnad.

Tulemused pole kiita.

Nii Lufthansa kui Air France'i tulemusi räsivad rasked töövaidlused. Eile kvartalitulemused avaldanud Air France teatas, et 14-päevane pilootide streik kukutas kontserni viimase kolme kuu ärikasumit 61% võrra ja käive sai 416 miljoni euro suuruse löögi.

Lendude arvult Euroopa suurima lennufirma teatel kukkus viimases kvartalis käive 6,7%, 6,7 miljardile eurole ja puhaskasumit teeniti 100 miljoni euro jagu, vastuseks mullusele 148 miljonile eurole.

Nüüd on ettevõtte tegevjuhi Pierre-Francois Riolacci sõnul peamine eesmärk streigi mõjude vähendamine ja püütakse võidelda jaheneva majandusega. Tema sõnul pole Ebola viirus lennufirma tulemustele suuremat mõju avaldanud. Küll on tema hinnangul langenud mõnede Aafrika sihtkohtade piletimüük, kuna reisijad tunnevad surmatõve ees endiselt hirmu.

Enam kui 20% sügavune miinus Lufthansa aktsia tulukõveras reedab, et tänavune aasta pole neilegi olnud meelakkumine. Viimaste nädalate töötajate streikide tõttu ennustavad mitmed analüütikud, et börsifirma on sunnitud koos täna alaldavate kvartalitulemustega andma järjekordse kasumihoiatuse. Kardetakse, et hoolimata odavast kütusest ja tihedamast lennuliiklusest, kaaluvad kasinad müüginumbrid kasud üles.

Lufthansa langetas juunis oma ärikasumi prognoosi 1 miljardi euro peale varasema 1,3-1,5 miljardi euro pealt, süüdistades nõrka müügikasvu ja töötajate vastuseisu ettevõtte kärpeplaanidele. Pilootides tekitab muu hulgas tuska vedaja plaan tõsta varajasele pensionile jäämise vanusepiiri.

Võidavad odavlennufirmad.

Karme kärpeid on tulnud teha ka British Airwaysi emafirmal International Airlines Groupil, mille tegevjuht Willie Walsh surus vaatamata ametiühingute vastuseisule veel mõned kuud tagasi läbi kahjumliku Hispaania Iberia üksuse ümberkorraldamise, millega kaotati enam kui 3000 töökohta.

Osa analüütikuist ootab, et tänu edukale kärpimisele, Briti ja Hispaania majanduse väljavaadete paranemisele ja madalamatele kütusehindadele võib reedel kvartalitulemused avaldav lennufirma oma tänavust aga ka tuleva aasta kasumiprognoosi kergitada.

Samal ajal kui tavalennufirmad maadlevad ülepea kasvavate kulutustega ja püüavad meeleheitlikult kärpida, lõikavad kasu odavlennufirmad. Nii näiteks tõstis Briti odavlennufirma EasyJet hiljuti aasta kasumiprognoosi 545-570 miljonilt Briti naelalt 575-580 miljonile naelale.
Lennufirma teatel lõigati kasu eeskätt tänu Air France'i pilootide streigile. Häid tulemusi oodatakse ka Euroopa suurimalt odavlennufirmalt Ryanair, mis avaldab kolmanda kvartali tulemused tuleval esmaspäeval.

Barclays panga analüütik Oliver Sleath märkis, et rivaalide streigid ja üllatavalt hea täituvusega lennud viimastel kuudel peaksid aitama kerge vaevaga praegusi prognoose lüüa ja Ryanair teeb tõenäoliselt kogu sektoris ühe parema tulemuse.

Septembri lõpus tõstis Iiri odavlennufirma tänavust reisijateveo prognoosi 1 miljoni võrra, 87 miljonile reisijale ja kergitas aastast kasumiprognoosi 620 miljonilt eurolt 650 miljonile eurole.
Kui vähemalt esialgu on pilt Euroopa lennusektoris kirju, siis ookeani taga paistab see pigem roosiline - viis riigi suurimat lennufirmat on teatanud kohati lausa rekordilisest kasumi kasvust kolmandas kvartalis ja samasugust edu oodatakse ka ülejäänud aastalt. Kindlust lisavad neljanda kvartali broneeringud.

Maailma suurim lennufirma American Airlines teenis kolmandas kvartalis 942 miljonit dollarit puhaskasumit ja ettevõtte teatel on see kõigi aegade parim tulemus ning 87% suurune tõus võrreldes sellega, mida teenisid American Airwaysi ja US Airways eraldiseisvalt enne ühinemist mullu detsembris. Ettevõtte tegevjuht Doug Parker teatas hiljuti, et rekorditesadu sellega ei lõppe ja tugevaid tulemusi on oodata nii järgmiselt kvartalilt kui ka kogu aasta lõikes.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
29. October 2014, 16:18
Otsi:

Ava täpsem otsing