Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investorile kapriissed lennufirmade aktsiad

    Üks paljulubavamaid Euroopa lennufirmade aktsiaid on analüütikute hinnangul Ryanair.Foto: Bloomberg

    Enn Pandi ja Ain Hanschmidti soov osta Estonian Air viitab sellele, et nad näevad lennuäris teenimisvõimalusi. Euroopa lennundussektorist on võimalik kasu lõigata aga ka märksa õhema rahakotiga investoril.

    Rahvusvahelise lennutranspordi assotsiatsiooni IATA (International Air Transport Association) teatel kasvab 2034. aastaks lennureisijate arv enam kui kaks korda, küündides aasta baasil 7,3 miljardile. See teeb keskmiseks aastaseks kasvuks 4,1% kui võtta arvesse, et tänavu prognoositakse globaalseks reisijate arvuks 3,3 miljardit reisijat. Ligi 240 rahvusvahelist lennufirmat esindava IATA ennustuste järgi on 2030. aastaks suurim reisijate turg Hiinas, kes napsab järgnevatel kümnenditel selle positsiooni praeguselt liidrilt USAlt. Kui Aasia-Vaikse ookeani piirkonnale ennustatakse keskmiseks aastaseks kasvuks 4,9% ja USAs 3,3%, siis raporti järgi näeb kõige tagasihoidlikumat kasvu Euroopa, kus oodatakse 2,7% suurust kasvu aastas.

    Kui USA lennufirmad on oma aktsionäre kostitanud valdavalt oodatust paremate kolmanda kvartali tulemustega, siis sama ei saa veel öelda Euroopa lennufirmade kohta, kellest paljudel seisab tulemuste avaldamine alles ees. Teisest küljest muudavad lennufirmade aktsiaid nii ehk naa isuäratavaks kivina kukkunud naftahinnad ja inimeste hüppeliselt kasvav reisihimu.Algselt peamiselt USA investorite seas levinud hirm, et inimeste reisikihku võiks pärssida Ebola viiruse levik väljaspool Aafrikat, pole vähemalt praeguseks veenvat kinnitust saanud. Kuu algul Hispaanias registreeritud Ebola juhtum tõi küll mitmete lennufirmade aktsiad lühiajaliselt veidi alla poole, kuid praegu paistab mõju olevat pigem marginaalne.Bloombergi lennufirmade vanemanalüütik George Ferguson tõdes, et kui USA lennufirmadele jääbki Ebola mõju tõenäoliselt üsna tagasihoidlikuks, siis sama kergelt ei pruugi pääseda Euroopa konkurendid. Põhjus on tema sõnul proosaline - Aafrika ja Euroopa lennufirmad asuvad lihtsalt Ebola leviku epitsentrile kõige lähemal. Lisaks on peamistel Euroopa lennufirmadel Lufthansal, Air France'il ja International Airlines Groupil Aafrikaga hästitoimiv lennuühendus.Teisest küljest ohustab Aasia suunal nii USA kui Euroopa vedajaid karmistuv konkurents. Analüütikute hinnangul saavutavad Aasia regiooni kohalikud lennufirmad Lääne kontsernide ees eelise eeskätt madalamate personalikulude pealt.Nii näevadki mõned analüütikud, et enne kui asjad saavad Euroopas paremaks minna, peavad need enne minema halvemaks. Liberumi analüütik Gerald Khoo rääkis Wall Street Journalile antud intervjuus, et just eurotsooni nõrkus on praegu lennundussektori jaoks kõige suurem mure ning võib isegi üles kaaluda madalad kütusehinnad.

    Aktsiaid saab osta kõigi peamiste Eestis tegutsevate pankade vahendusel. Kui pank ei võimalda soovitud aktsiaid osta, tasub soovist teada anda oma maaklerile, kes selle võimalusel ostunimekirja lisab.Teenustasud:- SEB pank: tasu 0,2% tehingusummalt + 14 eurot- LHV pank: teenustasu 11 eurot + 0,3%- Nordea pank: soetamiskulu privaatpanganduse klientidele 0,2% tehingumahust ja minimaalselt 20 eurot- Swedbank: soetamiskulud kauplemiskonto kaudu minimaalselt 14,06 eurot või 0,15% tehingusummast- Danske Bank: teenustasu 0,25% ja minimaalselt 31,96 eurotAllikas: Äripäev, pangad

    Tulemused pole kiita.
    Nii Lufthansa kui Air France'i tulemusi räsivad rasked töövaidlused. Eile kvartalitulemused avaldanud Air France teatas, et 14-päevane pilootide streik kukutas kontserni viimase kolme kuu ärikasumit 61% võrra ja käive sai 416 miljoni euro suuruse löögi.Lendude arvult Euroopa suurima lennufirma teatel kukkus viimases kvartalis käive 6,7%, 6,7 miljardile eurole ja puhaskasumit teeniti 100 miljoni euro jagu, vastuseks mullusele 148 miljonile eurole.Nüüd on ettevõtte tegevjuhi Pierre-Francois Riolacci sõnul peamine eesmärk streigi mõjude vähendamine ja püütakse võidelda jaheneva majandusega. Tema sõnul pole Ebola viirus lennufirma tulemustele suuremat mõju avaldanud. Küll on tema hinnangul langenud mõnede Aafrika sihtkohtade piletimüük, kuna reisijad tunnevad surmatõve ees endiselt hirmu.Enam kui 20% sügavune miinus Lufthansa aktsia tulukõveras reedab, et tänavune aasta pole neilegi olnud meelakkumine. Viimaste nädalate töötajate streikide tõttu ennustavad mitmed analüütikud, et börsifirma on sunnitud koos täna alaldavate kvartalitulemustega andma järjekordse kasumihoiatuse. Kardetakse, et hoolimata odavast kütusest ja tihedamast lennuliiklusest, kaaluvad kasinad müüginumbrid kasud üles.Lufthansa langetas juunis oma ärikasumi prognoosi 1 miljardi euro peale varasema 1,3-1,5 miljardi euro pealt, süüdistades nõrka müügikasvu ja töötajate vastuseisu ettevõtte kärpeplaanidele. Pilootides tekitab muu hulgas tuska vedaja plaan tõsta varajasele pensionile jäämise vanusepiiri.
    Võidavad odavlennufirmad.
    Karme kärpeid on tulnud teha ka British Airwaysi emafirmal International Airlines Groupil, mille tegevjuht Willie Walsh surus vaatamata ametiühingute vastuseisule veel mõned kuud tagasi läbi kahjumliku Hispaania Iberia üksuse ümberkorraldamise, millega kaotati enam kui 3000 töökohta.Osa analüütikuist ootab, et tänu edukale kärpimisele, Briti ja Hispaania majanduse väljavaadete paranemisele ja madalamatele kütusehindadele võib reedel kvartalitulemused avaldav lennufirma oma tänavust aga ka tuleva aasta kasumiprognoosi kergitada.Samal ajal kui tavalennufirmad maadlevad ülepea kasvavate kulutustega ja püüavad meeleheitlikult kärpida, lõikavad kasu odavlennufirmad. Nii näiteks tõstis Briti odavlennufirma EasyJet hiljuti aasta kasumiprognoosi 545-570 miljonilt Briti naelalt 575-580 miljonile naelale.Lennufirma teatel lõigati kasu eeskätt tänu Air France'i pilootide streigile. Häid tulemusi oodatakse ka Euroopa suurimalt odavlennufirmalt Ryanair, mis avaldab kolmanda kvartali tulemused tuleval esmaspäeval.Barclays panga analüütik Oliver Sleath märkis, et rivaalide streigid ja üllatavalt hea täituvusega lennud viimastel kuudel peaksid aitama kerge vaevaga praegusi prognoose lüüa ja Ryanair teeb tõenäoliselt kogu sektoris ühe parema tulemuse.Septembri lõpus tõstis Iiri odavlennufirma tänavust reisijateveo prognoosi 1 miljoni võrra, 87 miljonile reisijale ja kergitas aastast kasumiprognoosi 620 miljonilt eurolt 650 miljonile eurole.Kui vähemalt esialgu on pilt Euroopa lennusektoris kirju, siis ookeani taga paistab see pigem roosiline - viis riigi suurimat lennufirmat on teatanud kohati lausa rekordilisest kasumi kasvust kolmandas kvartalis ja samasugust edu oodatakse ka ülejäänud aastalt. Kindlust lisavad neljanda kvartali broneeringud.Maailma suurim lennufirma American Airlines teenis kolmandas kvartalis 942 miljonit dollarit puhaskasumit ja ettevõtte teatel on see kõigi aegade parim tulemus ning 87% suurune tõus võrreldes sellega, mida teenisid American Airwaysi ja US Airways eraldiseisvalt enne ühinemist mullu detsembris. Ettevõtte tegevjuht Doug Parker teatas hiljuti, et rekorditesadu sellega ei lõppe ja tugevaid tulemusi on oodata nii järgmiselt kvartalilt kui ka kogu aasta lõikes.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.