Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suure eesmärgiga särtsakas Tesla

    Tesla Motorsi tegevjuht Elon Musk.Foto: EPA

    Silicon Valley südames sündinud Tesla Motors ei ole päris tavaline autofirma ja seda mitte seetõttu, et nad toodavad elektriautosid. Alates firma karismaatilisest tegevjuhist kuni radikaalsete uute ideedeni välja on Tesla näol tegu vägagi erilise firmaga.

    Kuidas Steve Jürvetson endale esimese Model S-i sai?

    Tesla pani algusest paika poliitika, et vaid pärast Model S-i ametlikult müüki tulekut saab keegi endale auto reserveerida. See kehtis ka juhtkonna kohta.

    Nii otsustas Jürvetson anda ennetava löögi ja kindlustada endale maailma esimene Model S. 2009. aasta alguses oli Tesla nõukogu koosolek just algamas, kui Jürvetson sõnagi lausumata võttis rahakotist tühja tšeki välja, kirjutas sinna auto täishinna peale ning viskas selle üle laua. 

    “Kõik olid jahmunud,” ütles Jürvetson, mispeale Musk oli vastanud: “Paistab, et sa saad esimese auto.” Nii ka läks ning Muskile jäi auto seerianumbriga 002. Musk aga võib lohutada end faktiga, et talle kuulub esimene Tesla Roadster.

    “Ma olin ühel Google'i üritusel ja järsku pöördub minu poole firma asutaja Larry Page ja küsib minult: “Kas sa tead palju raha mul on?”. Ta mainis mingit numbrit ja mulle tundus naljakas, et ta üritas seda arvutada. Siis ta lisas: “Tead, kui ma peaksin täna bussi alla jääma, siis ma peaksin kõik selle jätma Elon Muskile.” 
    Sedasi meenutas üht vestlust Google'i asutajaga Eesti juurtega riskiinvestor Steve Jürvetson, kes on Tesla nõukogu liige ja kellele kuulub maailma esimene Tesla Model S. Kuid Page ei olnud veel lõpetanud. “Ma võiksin anda enda raha heategevuslikule organisatsioonile ja palju vähem saaks tehtud võrreldes korporatsiooniga, mis püüdleb samade asjade poole, millest mina hoolin,” meenutas Jürvetson. 
    Page tõi näiteks naftasõltuvusest vabanemise ja teiste planeetide koloniseerimise (Musk on ka kosmosefirma SpaceX asutaja ja tegevjuht - toim.). Tema hinnangul on neid eesmärke ärilistel kaalutlustel jahtivad firmad parim vahend samade probleemide lahendamiseks. 
    Eesmärk pole raha teenida
    Tesla paistab ühena vähestest sellistest firmadest, mille reaalne eesmärk ei ole tõepoolest raha teenida, vaid täita enda seatud missioon. See võib kõlada sinisilmselt ja ega ükski firma ei suuda raha genereerimata elus püsida, kuid Tesla eesmärgid tunduvad olevat suuremad kui lihtsalt maakera täitmine autodega, mis autotootjate eesmärk ju tegelikult on. 
    Musk on korduvalt rõhutanud, et nende peamine eesmärk ei ole kasumi teenimine. Rõhk sõnal peamine. Ta on seetõttu küünikutelt ka kõvasti kriitikat saanud, kuid ta on endale kindlaks jäänud - Tesla peamine eesmärk on kiirendada jätkusuutliku transpordi arengut, tuues võimalikult vara turule köitvaid masstoodetud elektriautosid. 
    See printsiip on juhtinud Tesla senist elukäiku märkimisväärselt. Et jõuda enda lõpliku eesmärgini toota taskukohast ja köitvat elektriautot massidele, pidid ja peavad nad tegema meeletuid hüppeid tehnoloogias. 
    Alguses nad mõistsid, et nende esimene toode on niikuinii väga kallis, ükskõik milline see välja näeb. Seetõttu nad otsustasid ehitada sportauto, millel on parim võimalus olla konkurentsivõimeline sisepõlemismootoriga autodega. Sealt edasi pidi tulema juba sedaankerega veidi odavam luksusauto ehk Model S ning hiljem, tänu tehnoloogia ja firma arengule, ehitada auto, mida suur osa elanikkonnast jaksab endale osta. 
    Prognooside kohaselt 2017. aastal turule jõudev Tesla Model 3 hakkab olema samast klassist BMW 3. seeria ja Mercedes-Benz C-klassiga ning mille hind koduturul USAs peaks enne valitsuse toetusi hakkama 35 000 dollarist. Model S-i odavaim mudel 70D hind algab hetkel 75 000 dollarist.

    Tegu on austusavaldusega serblasest füüsikule Nikola Teslale (1856-1943), kellest 19. sajandi lõpus sai USA kodanik. Tema nime järgi on nimetatud SI-süsteemi magnetilise induktsiooni mõõtühik tesla. Tesla panustas läbi oma töö oluliselt elektrienergia kasutuselevõtu arengusse ning muude asjade hulgas leiutas vahelduvvoolu elektrimootori.

    Toode mis ei ole auto
    Kuulujuttude järgi trügib Tesla nüüd autotootmisest välja ja tahab olla osa inimeste kodumajapidamisest samuti. Musk säutsus hiljuti, et 30. aprillil tuleb üritus, kus nad teatavad uuest Tesla tootest, mis ei ole auto. Tõenäoliselt on tegu kodumajapidamistele mõeldud akudega ülejääva elektri hoiustamiseks. Tesla on sarnast süsteemi katsetanud viimased kaks aastat umbes 250 California majapidamises. 
    Musk ütles alles veebruaris, et üsna varsti avalikustavad nad Tesla koduaku, mis on mõeldud kasutamiseks inimeste kodudes või ärides. Akudesse on võimalik salvestada ülejäävat energiat, mida majapidamised muidu müüks, ning äride puhul aitavad need tasakaalustada energiavajadust kõrgpunktides. 
    Hetkel on Tesla ehitamas Nevada osariiki nn gigatehast, mille eesmärgiks on kahekordistada maailma liitiumioonakude tootmismaht, vähendada nende hinda ning muuta elektriautod taskukohasemaks. Ühtlasi on tehas võtmeteguriks, mis peaks võimaldama piisavalt odavaid akusid, et toota Model 3. 
    Selle tehase ehitamiskuludeks hinnatakse umbes 5 miljardit dollarit ning vaatamata Nevada osariigi suurtele toetustele avaldab see ikkagi väga suurt mõju Tesla bilansile. Tesla aruannetest on näha, et kapitalikulutused pole märgatavalt veel tõusnud, mistõttu hakkab see lähiaastatel firma tulemusi oluliselt mõjutama. Lühiajaliselt paraku mitte paremuse suunas. 
    Riskidest rääkides, siis Tesla peakontorist kõigest 20 minuti autosõidu kaugusel asub Apple, kelle elektriauto ehitamise plaanidest oleme kirjutanud ka Äripäevas. Oleks loogiline arvata, et mõni vanadest tegijatest nagu BMW või Toyota on Tesla suurim konkurent, aga kui Apple tõepoolest tuleb enda autoga välja, siis elektriautode turg kahtlemata tunnetab selle mõju. Seda olulisem on Tesla gigatehase töölesaamine ja Model 3 turule toomine. 
    Viimase peamise pikaajalise riskina tõstatub küsimus, kui hästi suudab Tesla luua isesõitva auto. Selles suunas käib väga tõsine arendustöö kogu autosektoris ning Fordi tegevjuht Mark Fields prognoosib, et järgmise viie aasta jooksul on juba esimesed isesõitvad autod turul. Andekate inseneride meelitamiseks Teslal glamuurist puudust ei tule, kuid firma peamised kulud on seotud gigatehase ja Model 3 väljatöötamisega. Rääkimata Model X-i tootmiskuludest, tootmisliini laiendamisest, kiirlaadimisvõrgustiku ülesehitamisest ning laienemisest uutele turgudele. 
    Tesla on tõepoolest suure visiooniga ja väga paljuski tänuväärse missiooniga ettevõte, mistõttu on nad võtnud endale väga suure eesmärgi. Vaid aeg näitab, kas nad on hammustanud liiga suure tüki, mistõttu lühiajaliselt on firmal rohkelt väljakutseid. Pikas plaanis võib Tesla tõusta aga automaailma etteotsa.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Caterpillar kohandab ootusi pärast USA ehitusbuumi jahenemist
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolt lobistas Eesti kaudu vastuseisu Euroopa platvormide direktiivile Lisatud Bolti kommentaar
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.