Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Unustatud Saksa autotootja plaanib tagasitulekut

    Borgward Hansa 1500 aastast 1950Foto: epa

    Pika ning uhke ajalooga Saksa autotootja Borgward plaanib suurt tagasitulekut, kirjutab New York Times.

    Borgward oli 1950. aastatel Volkswageni järel Saksamaa suuruselt teine autotootja. Borgwardi auto tõi teedele vurama insener Carl F.W. Borgward, kelle eesmärk oli luua auto, mis oleks mugav käsitseda, näeks välja stiilne ning oleks taskukohane tollasele Saksa keskklassile.
    Hoolimata entusiastlikest omanikest ning kõrgest tehnilisest arengutasemest, lõppes Borgwardi edulugu 1961. aastal, mil selgus, et ettevõte polnud võimeline laene tasuma. Kui viimased Borgwardi Isabella mudelid Bremenis asuvast tehasest väljusid, kandsid nad silti „Du warst zu gut für diese Welt“ („Sa olid liiga hea selle maailma jaoks“). Töötajate meelehärm oli mõistetav.
    Tagasitulek Hiinas
    Nüüd on Borgward tegemas tagasitulekut. Ja seda mitte Saksamaal või mujal Euroopas, vaid hoopis Hiinas. Borgwardi vägesid juhib praegu Carl Borgwardi lapselaps Christian Borgward, kellel on õnnestunud sõlmida leping Hiina veoautotootja Beiqi Foton Motor Companyga, kes toodab esimesed Borgwardid Hiina turule.
    Borgwardi esimest üllitist, neljarattaveoga linnamaasturit BX7, võis näha ka mõni aeg tagasi toimunud Frankfurdi autonäitusel. Borgward Groupi asepresident Karlheinz Knöss lausus, et kuigi BX7 puhul pole tegu tehnoloogia viimase sõnaga, loodab ettevõte, et ehk paistis ta teiste autodega võrreldes silma eeskätt oma voolujoonelise kere poolest, mis peaks omakorda viitama preemium klassi autole. Muuhulgas on nimetatud linnamaasturi armatuurlaual ebatavaliselt suur, 12tolline puutetundlik ekraan.
    Borgwardi juhtkond pole otseselt öelnud, missugune on auto hind, küll aga on nad märkinud, et hind on väga „konkurentsivõimeline“, võrreldes seda näiteks Audi Q5ga, mille hind algab Hiinas 56 428 dollarist.
    Lendab suurelt peale
    Tootmise osas on Borgward väga enesekindel. Suurema tootmisega plaanitakse alustada juba järgmise aasta keskpaigas ning ülejärgmisel aastal plaanitakse välja tulla kahe mudeliga. Ja selle asemel, et autoturul siseneda tasa ja targu, loodetakse keskpikas perioodis aastaseks keskmiseks müüginumbriks saada pool miljonit sõidukit.
    „Me kindlasti saavutame selle,“ oli Knöss enesekindel, „ja umbes kahe aasta jooksul siseneme me ka Euroopa turule.“
    Borgwardi suurelt mõtlemist tõestab ka see, et oma ridadesse on palgatud Euroopa autotööstuse tõelised veteranid. Knöss on töötanud Saabis, General Motorsis ning Daimleris strateegia- ja kommunikatsioonidirektorina. Tegevdirektor Ulrich Walker on töötanud Mitsubishi, Smarti ning Daimleri ridades. Muuhulgas on tal kogemusi ka Aasia turgudega, kuhu teadupärast kuulub ka Hiina. Borgwardi disainijuht Einar Hareide on töötanud Saabis ja Volvos.
    Borgwardi partner Beiqi Foton toodab aastas 650 000 väike ning keskmise suurusega veoautot. Ja kuigi ettevõttel puudub igasugune kogemus toota sõiduautosid, oli see Knössi sõnul igati loogiline valik. „On väga oluline, et me lõime partnerlussuhte meie põhiturul tegeva ettevõttega. Kui me oleksime proovinud saada kõiki lube, et hakata ise tootma, oleks meil läinud 10 aastat,“ selgitas Knöss.
    Siiski, Borgwardi ambitsioonikaid plaane ajalugu eriti toetavat ei näi. Suured autotootjad tahavad väikseid tegijaid üles osta, samuti on autode tootmisest räägitud palju tehnoloogiaettevõtete nagu Apple ja Google puhul.
    IHSi analüütik Stephanie Brinley lausus, et Borgwardi-suguste ettevõtete puhul saab põhiküsimuseks finantseerimine. „Sisenemine või taassisenemine autoturule nõuab sügavaid taskuid, mis on raha täis,“ ütles ta.
    Borgwardi jaoks on sügavad taskud nende Hiina partneril Fotonil. Viimane omab Knössi sõnul 100 protsendi ulatuses Borgwardi aktsiaid, ent samas püütakse juurde leida veel investoreid.
    „Väikseim nõue on, et neil oleks piisavalt palju raha, et mitu aastat vastu pidada,“ lausus Brinley ja lisas, et ettevõte peab kindlasti arvestama sellega, et kasumit ei teenita mitu aastat. Palju raha kulub nii turundamisele kui tootmistegevusele.
     
    Borgwardi uus mudel tänavu septembris Frankfurdi autonäitusel.Foto: Epa
    Hiina habras autoturg
    Borgwardi käekäiku ennustades tasub kindlasti arvestada ka Hiina autoturu käekäiku. Aastases võrdluses kahanes Hiinas sõiduautode ostmine nii juunis, juulis kui augustis.
    Eelnevast hoolimata võib öelda, et Hiina autoturg on kahtlemata suur. Eelmisel aastal müüdi Hiinas 19 miljonit sõiduautot. „On tähtis meeles pidada, et isegi kui müüginumbrid langevad, on tegu väga suure turuga ning seal on alati kasvupotentsiaali,“ märkis Brinley.
    Lisaks sellele võib Borgward loota sellele, et tema Saksa minevik tundub hiinlastele põnev ja eksootiline. Hiinlased armastavad luksusbrände, millel on pikk ajalugu, ent mis pole seotud Hiina endaga.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Uus linnavõim vahetas välja Tallinna Hambakliiniku nõukogu ja juhi
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.