Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Millistel ettevõtetel on Vene-Türgi pingetest enam kaotada?

    Türgi lennufirma Turkish Airlinesi aktsia eile kukkus.Foto: Bloomberg

    Bloomberg koostas nimekirja börsifirmadest, millel on kõige rohkem kaotada juhul, kui Venemaa ja Türgi suhted peaksid veelgi halvenema.

    Venemaa oli 2014. aastal Türgi jaoks 25 miljardi dollariga kõige olulisem imporditurg, edestades isegi Hiinat. Samuti olid Renaissance Capitali andmetel kõigist mullu Türgit väisanud turistidest 12% venelased, jäädes maha vaid sakslasetest.
    Kui eile lõpetas Türgi börs kauplemispäeva 4% allpool ning nii Türgi liir kui Vene rubla tegid arenevate riikide valuutadest suurima kukkumise, siis täna on turgudel pilt oluliselt rahulikum – Moskva börs on kerkinud 0,5% ja Istanbuli börs on langenud napid 0,14%.
    Sellele vaatamata on hulk ettevõtteid, millele pingete eskaleerumine võib analüütikute hinnangul väga halvasti mõjuda.
    Kaotajaterivi on pikk
    Kindlasti seisaks kaotajate rivis Vene riiklik maagaasitootja Gazprom, mille aktsia kukkus eile Moskva börsil 4,2%. Türgi on Vene maagaasile suuruselt teine eksporditurg ning Gazpromilt tuleb pool riigi gaasivajadusest. Ehkki Venemaa plaanib oma seni Ukraina kaudu kulgenud gaasi transiidi viia üle Türgisse, võivad läbirääkimised selle üle pingete kuhjudes halvimal juhul katkeda.
    Palju paremini ei pruugi minna ka Venemaa peamistel naftaeksportijatel Rosneftil ja Lukoilil, mille aktsiad langesid eile ligi 3% võrra. Halvimal juhul võib suhete jahenemine häirida Vene naftatarneid läbi Bosporuse ja Dardanellide väina.
    Eile langes 1,6% võrra ka Vene terasekontserni Magnitogorsk Iron and Steel Worksi aktsia. Ettevõte on alates 2007. aastast oma Türgi tehasesse investeerinud enam kui 2 miljardit dollarit ning 2011. aastal avatud üksus suudab toota 2,3 miljoni tonni jagu terasetooteid aastas. Ettevõtte on kaalunud oma varade müüki alates 2012. aastast, ent pole seni tehinguni jõudnud.
    Lennufirma panustab jõuliselt Vene klientidele
    Tavapärasest enam on muretsemiseks põhjust ka eile börsil järsult kukkunud Turkish Airlinesi aktsionäridel. Veel tänavu septembris sai ettevõttest suurim Vene kliente teenindav välismaine lennufirma. Vastupidiselt oma rahvusvahelistele konkurentidele, mis pigem vähendasid Venemaale lendamist, suurendas Turkish Airlines oma lende 16% võrra. Aasta lõikes loodab ettevõte Vene liinil vedada enam kui miljon reisijat ja kaalub Moskva lendude arvu veelgi suurendada.
    Potentsiaalsete kaotajate rivis seisab ka Venemaa suurim pank Sberbank, mille aktsia kukkus eile 4%. Ettevõtte Türgi haru Denizbanki kasum kukkus kolmandas kvartalis 21% võrra. Sberbank kinnitas juulis, et plaanib Türgi turul jätkata ning teatas Denizbanki märkimisväärsest kasvust.
    Türgi õllepruulija aktsia reageeris valuliselt
    Lisaks loetletud ettevõtetele sattus eile löögi alla ka Venemaa suurim internetifirma Yandex, millele kuulub Türgi interneti otsingumootori turul 5% suurune turuosa. Nii USA kui ka Moskva börsil noteeritud aktsia langes eile Moskvas 3,4%.
    Võrreldes Türgi õlletootja Anadolu Efes Biracilik & Malt Sanayii aktsionäridega võivad Yandexi osanikud siiski märksa rahulikumalt hingata. Lähis-Ida suurim õllepruulija ostis 2011. aastal SABMillerilt 24% suuruse osaluse vastu viimase Ida-Euroopa üksused. Kogu kontserni tegevusest moodustab Venemaa ligi 15%. Ettevõtte aktsia kukkus eilsete uudiste peale 7,6%.
    Geopoliitilisi pingeid said tunda ka Istanbulis asuva ehitusfirma Enka Insaat aktsionärid. Venemaa moodustab küll vaid 3% ettevõtte ehituslepingutest, kuid samal ajal on sel Türgi põhjaosas kaks Vene gaasi peal töötavat elektrijaama. Ettevõtte aktsia kukkus eile 4,4%.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.