Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Stefan Andersson keeras Tallinkile selja

    Sven Einar Stefan Andersson on Tallinki suhtes üha pessimistlikum.Foto: Eiko Kink

    Mullu Tallinna börsile paigutatud 1,5 miljoni euroga Äripäeva investorite TOPis kümnenda koha hõivanud rootslasest väikeinvestor Stefan Andersson müüs sel nädalal kõik oma Tallinki aktsiad.

    „Eile müüsin oma viimased Tallinki aktsiad ja kuigi hind pole selline, mida võiks loota, on siiski kogunenud mõni probleem,“ kirjutas ta eile LHV finantsportaali foorumis.
    Tänase seisuga Tallinna börsil vaid Merko Ehituse ja Olympic Entertainment Groupi aktsionäride hulka kuuluv Andersson tõi oma müügiotsuse põhjendamiseks välja rea argumente. Ta möönis, et kiirlaev Superstar on prahtimislepingul ja tõenäoliselt on see leping üpris kallis. „Kuigi laenuintress oli kõrge, on ilmselt prahtimiskulu palju kõrgem,“ nentis ta.
    Andersson tõi miinusena välja sellegi, et kruiisilaev Baltic Princess on praegu dokis äkki tekkinud vea tõttu ning seetõttu jäävad saamata tulud ning kaasnevad kulud. Investor tundis muret ka 13. märtsil Tallinna–Helsingi liinil liiklemist alustava Silja Europa pärast.
    Ta ennustas, et üle 3000 reisija mahutava reisilaeva mehitamine on väga raske. Anderssoni hinnangul on palgasurve selgelt üles, mis omakorda võib mõjutada ka teisi laevu. „Ilmselt ollakse ka ebakindlad Europa suhtes, kuna ta pole üldse ajagraafikus pärast 1. juunit,“ põhjendas ta oma pessimismi. „Planeeritud reisid lihavõtte ajal ja mais järgivad sellised ajagraafikud, millest on raske aru saada, kellele ta sõidab. Tehakse 4–5tunniseid reise Helsingi–Tallinn ja siis Baltic Queeni kõrval. Võib kannibaliseerida ka Star/Superstar pealt. Tõenäoliselt on mõte Europa maha müüa, samas aga renoveeritakse teda.“
    Nafta hinna languseks pole lootust
    Lisaks eeltoodule kallutas Anderssoni müügiotsuse suunas seegi, et tänavu langevad ära Silja Europa prahtimistulud. Ta täpsustas, et täpsed numbrid pole küll teada, aga ilmselt oli prahtimine mullu väga kasumlik.
    Ka lootus, et nafta hind tänavu langeb, on pea 20 aastat Tallinna börsil tegutsenud investori arvates sisuliselt null. „Et nad (nafta hinnad – toim) tõusevad tagasi 30%–50% langusest on täiesti normaalne,“ kinnitas ta. „Naftainvesteeringud üle maailma kukuvad. Norras pole pärast jõule ühtegi puurimisluba antud.“
    Pikaajalise Tallinki aktsionärina on Anderssonile enda sõnul silma jäänud seegi, et paar nädalat tagasi hakkas konkurent Eckerö Line lisama Tallinna–Helsingi liinile reise. Ta tõdes, et Eckerö teeb öiseid reise „esialgu“ kaks päeva nädalas, ilmselt algatatud veoautovedajatega rääkimise tulemusena.
    Kuhjaga kriitikat
    Sellega aga kohaliku kultusinvestori kriitika veel sel esmaspäeval kõigi aegade võimsaimast müügitulemusest teatanud laevafirma aadressil ei piirdunud. Ta jätkas oma miinusterivi argumendiga, et juhul kui Tallink kasutaks oma LNG-laeva optsiooni, siis see oleks halb uudis puhtalt sellise investeeringu suuruse tõttu. „Juba tulevat LNG-laeva on raske motiveerida (eelkõige kui uus Superstar oli juba olemas) ja koos Stariga tekib ebakõla suure ja „väikse“ laeva vahel,“ kirjutas ta eile.
    Andersson lisas, et Tallinki konkurendi Viking Line'i tegevjuht rääkis pärast neljanda kvartali tulemuste avaldamist, et uue laeva tellimine on lähemal kui see oli aasta eest. Sellest võib tema hinnangul järeldada, et Helsingi–Tallinna liinile võib tulevikus veel üks uus laev tulla. Seda enam, et arvestades nõudlust on tema sõnul Tallinna–Helsingi liinil liiklev Viking XPRS „naeruväärselt“ väike. Samuti on laevafirmalt oodata tänavu suvekuudel taas lisareise.
    Halva kõrval veidi ka head
    Hulga halva kõrval tõi Andersson siiski välja ka mõne plussi, mis räägivad Baltikumi ühte suuremasse börsifirmasse investeerimise poolt. „Plussid 2016. aastal on näiteks madalamad intressikulud, tõenäoliselt siiski aastal keskmiselt madalamad naftakulud, jätkuv eestlaste ostujõu kasv,“ loetles ta. „0,9 pole mingi eriliselt hea hind minu arvates, aga äkki mõni mainitud asjadest pole arvestatud ja nende mõju võib samm-sammult aktsia hinda ikkagi mõjutada.“
    Lisaks Anderssonile, on neil päevil Tallinki suhtes pessimistlik ka pikaajaline laevafirma aktsionär ja aastaid Tallinna börsi suurimate erainvestorite sekka kuulunud Rene Ilves. „Neil on raske orgaaniliselt kasvada ja juhtkond ei tundu enam nii entusiastlik kui vanasti,“ kurtis ta esmaspäeval.
    LHV maaklertegevuse juhi Alo Vallikivi kinnitusel võib Stefan Anderssoni julgelt pidada üheks Balti turgude enimjälgitud investoriks ja ta soovitab tema tehingutel silm peal hoida.
    Sellest, kes on Stefan Andersson ja mida ta Tallinna börsist arvab, saab pikemalt lugeda siit ning tema investeerimispõhimõtted leiab siit. Tema ja teiste Eesti tuntumate börsiinvestorite ettevõtete viimaste aastate käekäiguga saab lähemalt tutvuda siin.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.