Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hämarad tehingud varjutavad Muski firmasid

    Elon Musk kasutab oma firmade turgutamiseks hämaravõitu tehinguid.

    Tesla Motorsi, SpaceXi ja SolarCity asutaja ning tegevjuht Elon Musk on oma ettevõtteid raskustest välja aidanud küsitavate võtetega.

    Musk on võtnud eraisikuna laenu pankadest ja oma erinevatest firmadest, et toetada Tesla, SpaceXi ja SolarCity arengut, kirjutas The Wall Street Journal. Laenude tagatiseks annab ettevõtja aga oma osalusi samades firmades.
    Kahtlased tehingud
    Näiteks võttis Musk 475 miljoni dollarilise laenu, et osta SolarCity ja Tesla kapitalivajaduste rahuldamiseks nende firmade aktsiaid. Laenu tagatiseks andis Musk aga 2,51 miljardi dollari väärtuses ühe abivajava ettevõtte ehk SolarCity väärtpabereid.
    Selline skeem on ohtlik, sest nii võib firma omaniku ja ettevõtte huvide vahel konflikt tekkida. Samuti võivad pangad aktsia hinna languse korral nõuda lisatagatisi. See tähendab laenuvõtja jaoks aktsiate sundmüüki või täiendava osaluse pantimist. Tulemuseks oleks aktsia hinna edasine langus. Sisuliselt on tegemist lumepalliefektiga.
    Näiteks langes eelmisel aastal Valeant Pharmaceuticalsi aktsia 14 protsenti, sest ettevõtte tegevjuht Michael Pearsonile esitati 100 miljoni dollari suurune lisatagatise nõue. Viimane oli börsidel toimuva tõttu sunnitud 1,3 miljonit aktsiat maha müüma.
    Kirjeldatud skeemile lisab riskantsust tõik, et nii Tesla kui ka SolarCity aktsiaid peetakse liiga kõikuvateks. Kui viimase väärtus on tänavu ligi 35 protsenti kukkunud, siis Tesla väärtus langes aasta esimese kahe kuuga 40%, kuid teenis hiljem kahjud tasa.
    Musk aga leidis, et aktsiate volatiilsus ei tohiks võlausaldajatele ega tema ettevõtete väiksematele aktsionäridele muret valmistada. “Üritan neile selgeks teha, et olen nagu kapten, kes lahkub uppuvalt laevalt viimasena,” üritas Musk investoritesse optimismi süstida. Ettevõtja kinnitas, et tal pole mingit kavatsust oma oslusi ettevõtetes müüa, pigem on ta valmis oma SpaceXi osalust ka edaspidi Tesla ja SolarCity hüvanguks pantima.
    Ka ettevõtluskapitaliga tegeleva firma Draper Fisher Jurvetson partner Stephen Jurvetson leidis, et Muski tegevus ei kujuta laiemas plaanis mingit ohtu. “Muski kirg oma ettevõtete arendamisel võtab hingetuks,” ütles ta. “Ta on laenude tagatiseks andnud vähem kui 5 protsenti oma osalustest,” rahustas Jurvetson skeptikuid.
    Erinevatel andmetel on Muskil Teslas ligi 27 protsendiline osalus, mis on väärt 9,36 miljardit dollarit. Samuti on tal 22protsendiline osalus SolarCitys, mis on väärt 726 miljonit dollarit. SpaceXi osaluse suurus pole teada ning seda on Musk keeldunud avaldamast.
    Riik on raha pärast mures
    Muski tehingud SpaceXi aktsiatega ning nende seadmine tema teisi firmasid teenivate laenude tagatiseks on tekitanud küsimuse, kas raha, mida USA kosmoseprojektideks eraldab, kasutatakse ikka sihtotstarbeliselt.
    SpaceX on saanud riigilt 3,2 miljardit dollarit kosmoseprogrammi arendamiseks ja seadusandja tahab kindel olla, et seda ei kasutata kaudselt SolarCity või Tesla turgutamiseks.
    Musk keeldus teemat kommenteerimast, kuid SpaceXi kommunikatsiooniosakonnast kinnitati, et valitsuse rahadega midagi keelatut ei tehta.
    Laenab ka oma firmadelt
    Teine Muski skeem on laenata raha oma paremal järjel olevatest ettevõttest, andes tagatiseks osalusi mõnes teises firmas. “Minu peas süttib punane tuluke, kui kuulen sellisest rahade ümberjagamisest ühe isiku erinevate ettevõtete vahel,” ütles Unit Economicsi asutaja ja vanemanalüütik Nathan Weiss selliste tehingute kohta.
    Muski arvates pole sellise rahapaigutamise juures aga midagi valesti. “Kui ma palun investoritel raha juurde panna, siis ma tunnen, et olen moraalselt kohustatud ka ise panustama,” kaitses ta oma tegevust. Tema arvates on tähtis jälgida, et kui mõni ettevõte tema impeeriumis kahjusid kannatab, siis ei kanduks see edasi teistele firmadele. Seda ohtu aga Muski sõnul ei ole, kuna tagatised moodustavad niivõrd väikese osa kõikidest tema osalustest.
    Skeemitamine on edu toonud
    Hoolimata hämaravõitu skeemidest on Muski ettevõtted edukad. Tesla poolt müüki paisatava uue Model 3 vastu tundis esimese nädalaga huvi 325 000 inimest, kes kõik olid valmis oma soovi ka rahalise sissemaksega garanteerima.
    Tesla aktsia on alates 10. veebruarist 75% võrra tõusnud.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.