Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tesla – kas suur tükk ajab suu lõhki?

    Teslal on suured plaanid tulevikuksFoto: EPA

    Kultuslik elektriautode tootja Tesla Motors teatas kolmapäeval, et toob oma kauaaegse unistuse toota aastaks 2020 pool miljonit autot kahe aasta võrra varasemaks ja seda vaatamata kahele lahkuvale tippjuhile. Firma plaanid lähitulevikuks on ambitsioonikad, kuid nende saavutamiseks peab Teslal ületama palju “lamavaid politseinikke”.

    Palo Altos baseeruv autotootja on seadnud endale üliambitsioonikaid plaane, millest lähemalt kuulsime konverentskõnes juhatuse ja firma kaasasutaja ning tegevjuhi Elon Muskiga. Tesla on mõnda aega juba avalikult tunnistanud plaani toota 2020. aastaks 500 000 sõiduautot, kuid nüüd tõi juhtkond selle eesmärgi kahe aasta võrra ettepoole. Muski sõnul suudavad nad juba 2018. aasta lõpuks toota pool miljonit autot aastas. Ambitsioonikas plaan autofirmale, mis mullu tootis aasta peale kokku vaid 50 000 autot.
    Võib-olla veelgi muljetavaldam on eesmärk toota 2020. aastal lausa miljon autot. Muski sõnul suudavad nad Californias ja Nevadas asuva kahe tehasega vastata sellele eesmärgile, kuid see ei pruugi olla mõistlik. Tegevjuhi sõnul peavad nad ühel hetkel ehitama tehase Euroopasse ja Hiinasse ning tulevikus ei suudaks nad vastata isegi Põhja-Ameerika nõudlusele praeguse kahe tehasega.
    Selle aasta esimeses kvartalis tootis Tesla ühtekokku 14 820 autot, mis jäi alla nende endi poolt lubatud 16 000-le. Et kahe aasta pärast müüa pool miljonit autot aastas, peaks Tesla oma müüki praegusega võrreldes enam kui kaheksakordistama. Selle aasta lõpuks loodab firma müüa kuni 90 000 autot.
    Model X-i hoiatav näide
    Miski aga ei ütle, et Tesla seatud eesmärgid võimatud oleks. Algusest peale on olnud plaan tuua kalli Model S-i järel turule märgatavalt soodsama alghinnaga Model 3, mis oleks nii-öelda auto massidele. Tesla alustas märtsi lõpus Model 3 tellimuste vastuvõttu ning seni on umbes 400 000 inimest teinud 1000 dollarit maksva reserveeringu. See on juba suur samm poole miljoni auto poole ning ilmselt ka peamine põhjus, miks firma otsustas eesmärgi ettepoole tuua.
    Kindlasti pole Tesla eesmärgid võimatud, kuid nende saavutamiseks on firmal vaja suurel hulgal takistusi ületada. Kolmapäeval avalikustas firma, et kaks tootmisega seotud juhatuse liiget lahkuvad. Konkureerivad elektriautode idufirmad ja väidetavalt oma auto kallal töötav Apple on hakanud Teslast inimesi ära meelitama ning viimase aasta jooksul on veel kaks kõrgel kohal olnud juhti Teslast lahkunud. Konverentskõnes analüütikutega käivitas Musk lausa värbamiskampaania ja kutsus üles parimaid tootmisinimesi liituma Teslaga.
    Seni aset leidnu on toonud välja Tesla nõrki kohti tootmises, mida nad peavad igal juhul vältima, kui nad soovivad vastata ülimalt agressiivsele ja mahukale Model 3 tootmisplaanile. Muski sõnul tahavad nad järgmise aasta lõpuks toota juba 100 000 Model 3.
    Tesla uusima auto Model X-iga pole seni just kõige sujuvamalt läinud. Musk ütles, et tema töölaud asub praegu tootmisliini lõpus ning tal on selle kõrval ka magamiskott, mida ta teinekord kasutab. Väärib mainimist, et esimene ilma tootmisprobleemideta Model X sõitis tootmisliinilt maha alles läinud reedel, kuigi Model X on tootmises juba alates septembrist.
    Raha tuleb puudu
    Kõigele lisaks on keeruline ka Tesla finantsiline seisund. Wall Street on pingsalt silma peal hoidnud Tesla rahapõletusel ning juba mõnda aega on spekuleeritud, et firma vajab lisakapitali. Tõsi, Model 3 reserveeringutest on teenitud umbes 400 miljonit dollarit, kuid osa sellest rahast kasutati eelmise 350 miljoni dollarilise võla tagasimaksmiseks. Lisaks võttis firma esimeses kvartalis täiendavad 430 miljonit dollarit laenu.
    Laenamisele ja Model 3 tellimustest tulnud rahale vaatamata tunnistas Musk, et firma vajab lisaraha. “Tootmismahtude viiekordistamine järgneva kahe aasta jooksul on väljakutse ning tõenäoliselt läheb vaja lisakapitali,” ütles Musk. Praegu on veel teadmata, kust see lisakapital tulema peaks, kuid kõige enam spekuleeritakse, et Tesla emiteerib uusi aktsiaid.
    Tesla oli varem lubanud positiivset rahavoogu aastaks 2016, kuid Model 3 tootmise kiirendamiseks otsustas firma hüljata selle plaani ning teatas, et kapitalikulutused võivad kasvada varem prognoositud 1,5 miljardi dollari asemel 2,25 miljardi dollarini.
    Esimeses kvartalis teenis Tesla 283 miljonit dollarit kahjumit ehk korrigeeritult 57 senti aktsia kohta, mis napilt lõi analüütikute prognoositud 58 senti aktsia kohta. Käive kasvas aastaga 22%, 1,15 miljardi dollarini. See jäi tugevalt alla analüütikute oodatud 1,6 miljardile dollarile, selgub FactSeti andmetest.
    Mis Tesla aktsiasse puutub, siis see on täiesti omaette ooper ja nõuab eraldi põhjalikku analüüsi ja artiklit. Loodetavasti õnnestub mul varsti üks selline artikkel kirjutada, sest Tesla aktsia on minu hinnangul üks põnevamaid väärtpabereid USA börsidel.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Financial Times analüüsib: kuidas Balti riigid Venemaa pärast köiel käivad
Baltimaades kasvab hirm, et Putin võib tahta NATOt provokatsioonide või koguni otsese rünnakuga proovile panna.
Baltimaades kasvab hirm, et Putin võib tahta NATOt provokatsioonide või koguni otsese rünnakuga proovile panna.