Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    USA autotootjad on üle mõistuse odavad

    FordFoto: EPA

    Pikemat aega on USA kahe suurema autotootja - Ford Motor ja General Motors - aktsiad kaubelnud väga odavatel tasemetel. Esimese kvartali head tulemused muutsid nende aktsiad veelgi atraktiivsemaks ning isegi kolmas suur tegija, Fiat Chrysler Automobiles, on väärt kaalumist.

    Ford, Fiat Chrysler ja General Motors näitasid kõik häid esimese kvartali tulemusi ning firmad testivad agaralt ka tulevikutehnoloogiaid. Vaatame üle kõik kolm autotootjat ja uurime, kas aktsiad võiks olla investeerimist väärt.
    Ford
    Ford tuli oma esimese kvartali majandustulemustega lagedale üle-eelmisel neljapäeval ning kohe lennutasid need aktsia hinna 3% kõrgemale. Ford teenis kolme kuuga puhaskasumi 2,5 miljardit dollarit ehk üle kahe korra rohkem kui mullu. Firma käive hüppas 11%, 37,7 miljardi dollarini.
    USA suuruselt teine autotootja kulutas suure hulga raha oma populaarseima sõiduki Ford F150 uuendamiseks ning lõpuks on see hakanud ära tasuma. F150 on endiselt kaugelt kõige populaarsem pikap Ühendriikides ja firma kõige kasumlikum sõiduk. Kasumile aitas kaasa ka Fordi linnamaasturite populaarsus ning üleüldine 8,4% müügikasv Põhja-Ameerikas.
    Tulemusi soodustas parim kvartal Euroopas pärast 2008. aastat. Firma teenis “vanal mandril” 434 miljoni dollarilise maksueelse kasumi. Hästi läks ka Aasias, kus kasum kahekordistus 220 miljoni dollarini.
    Kehvasti läheb Fordil Lõuna-Ameerikas, Aafrikas ja Venemaal, kuid see pole iseäralik ainuüksi Fordile, vaid kogu autotööstusele.
    General Motors
    GMile puhusid esimeses kvartalis vastutuuled, kuid firma suutis sellele vaatamata edasi rühkida. Kuigi GMi müügimaht kahanes esimeses kvartalis kahel suuremal turul – USAs ja Hiinas –, siis tänu kallimate autode müümisele suutis firma näidata 1,95 miljardi dollarilist puhaskasumit. Mitte kunagi varem pole GM esimeses kvartalis nii suurt kasumit teeninud.
    Aastaga võrreldes kasvas firma käive 4%, 37,3 miljardi dollarini ning kasum rohkem kui kahekordistus 1,95 miljardi dollarini.
    General Motors teenib kolmveerandi oma müügist Hiinast ja USAst, kuid Euroopas on firma lõpuks jõudnud nulli. Tegu on suure saavutusega firma jaoks, mis on üle kümne aasta kannatanud kahjumeid Euroopas. Lõuna-Ameerika on endiselt kehvas seisus, kuid tänu hästi ajastatud koondamistele ja muudele kokkuhoiumeetmetele oli kahjum väiksem kui mullu.
    Fiat Chrysler
    Fiat Chrysler pole endiselt väga heas finantsseisus, kuid läinud kvartal võimaldas neil vahet oma kahe Detroiti konkurendiga koomale tõmmata. Firma suurendab müüki juba kuuendat aastat järjepanu oma suurimal turul USAs eelkõige tänu Jeepi brändile.
    Fiat Chrysleri koondkasum oli 540 miljonit dollarit, mis tuli peaaegu täielikult USAst, sest teistel turgudel nagu Aasia, Lõuna-Ameerika ja Euroopa teenis firma väga tagasihoidliku kasuminumbri. Mullu oli firma kogukasum üksnes 30 miljonit dollarit. Fiat Chrysleri käive kasvas 3%, 30,2 miljardi dollarini, kuid kaks kolmandikku sellest rahast tuli Põhja-Ameerikast.
    Kokkuvõte
    Kõigi kolme firma väljavaadete ja aktsia omamise kohta on positiivseid ja negatiivseid tegureid. Investorite meelestatus autotööstusesse on üsna negatiivne. Kui Fiat Chrysleril on olnud ridamisi probleeme, siis Ford ja General Motors on saanud nautida märkimisväärselt kasvanud USA ja Hiina turgu ning suurendada kasumit ja käivet.
    Sellele vaatamata on kõigi kolme firma aktsiad vägagi odavad, Fordil on ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) 6,52, General Motorsil 5,51 ja Fiat Chrysleril 4,39. Võrdluseks, USA suurima aktsiaindeksi S&P 500 ettevaatav P/E on 17,8. Indeksi keskmine dividenditootlus on 2,17%, samas kui General Motorsil on 4,7% ning Fordil 4,3%. Fiat Chrysler ei maksa dividendi. Autotööstuse keskmine P/E on 13,0 ning dividenditootlus 3,3%. Seega kõik kolm USA autotootjat kauplevad mitu korda odavamal tasemel võrreldes üldise turuga ja kaks korda odavamalt ülejäänud autotööstusega võrreldes. Peale selle maksavad Ford ja GM tööstuse kohta suhteliselt heldet dividendi.
    Mõistagi ei ole need riskivabad investeeringud. USA majandus kasvas esimeses kvartalis aastaga vaid 0,5% ning paljud eksperdid hoiatavad, et autoturg võib tänavu saavutada oma tipu. Hiinas on samuti probleeme – kasv ei ole enam nii kiire, kasumimarginaalid kahanevad ja valitsus reguleerib üha karmimalt heitgaaside emissioone. Ometi ei ole praegu näha, et USA autoturg võiks hakata kahanema, vaid pigem jääb väikese kasvuga turuks. Hiina autoturg jätkab kasvamist, kuigi see ei ole enam nii võimas kui varem.
    Kindlasti tasub arvestada ka kõigi kolme firma tehnoloogilist arengut, sest autotööstus on kümne aasta pärast märgatavalt teistsugune kui praegu. Siin on kõigil kolmel üsna head võimalused läbi lüüa. GM on juba löönud käed Lyftiga, et arendada välja isesõitvaid autosid, ning hiljuti ostis selles vallas tegutseva idufirma Cruise Automation. Ka Ford arendab isesõitvat autot ning hiljuti lõi lobigrup koos Volvo, Alphabeti, Uberi ja Lyftiga, et propageerida isesõitvaid autosid.
    Kuigi Fiat Chrysler pole oma tehnoloogiaga kuigi kaugele jõudnud, ilmusid eelmisel nädalal teated, et firma on edasi liikunud kõnelustes Google’iga, kes otsib oma isesõitvatele autodele tootjat, kuna tal endal pole soovi autosid ehitama hakata. Google on siin kindlasti tööstuse juhtfiguur ja leping nendega oleks Fiat Chryslerile monumentaalse tähtsusega.
    Praegu on kahtlemata huvitav aeg olla autotööstuses, olgugi see kas või lihtsa aktsionärina. See toob omakorda kaasa riske, sest me ei tea, kel õnnestub uuenenud automaailmas kõige edukamalt läbi lüüa. Küll aga on Fiat Chrysleri, Fordi ja GMi võimalused praegu üsna head. Kõigi kolme firma aktsiad on minu hinnangul põhjendamatult odavad. Investor, kes ei usu Hiina ega USA majanduse kahanemisse või kokkukukkumisse, võiks kas või portfelli hajutamise mõttes kaaluda ükskõik millist neist kolmest autotootjast oma portfelli täienduseks.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Google koondab teadmata osa töötajatest Protest Iisraeli vastu maksab töö veel kümnetele ettevõtte töötajatele
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Lisaks Teslale andis uuest koondamislainest teada ka Alphabeti omanduses olev Google.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.